Logo

Ønsker anbefaling på kjøp av mitt første surround anlegg

Skriv et svar
30.12.2005 01.19.19 #1 av 11
Postet av: jg
Hei, jeg er nybegynner på surround området og trenger HJELP. Har ikke peiling på lydanlegg og hører mest på musikk i bilen så anlegget skal hovedsaklig brukes til film (men vil selvfølgelig bli brukt for musikk også). Har ikke skikkelig flat TV eller Prosjektor ennå men håper å få råd til noe kult utpå nyåret en gang. Begynner derfor først med lydanlegget som skal handles snarest mulig. Er derfor takknemlig for litt hjelp.

Var i HI-FI klubben tidligere i dag og ble anbefalt følgende:
Høytalere: Dali concept 1 (bak), Dali concept 6 (fremme), Dali concept C (center) og Dali concept 12 Sub. Pakkepris 10,000.
Receiver: NAD T743 v.2, DVD: NAD T514. Pakkepris 5000. Total 15,000 som egentlig er litt mer en jeg ønsker å bruke.

Etter det jeg har lest i Lyd & Bilde er det 'viktig' å ha en receiver som automatisk kalibrerer høytalerne. Det har ikke NAD'en. Leser mye positivt på siden her om Pioneer VSX915. Bør jeg velge denne i stedenfor??

Kan dere eventuelt anbefale andre/bedre løsninger for meg. Kunne godt tenkt meg å fått total prisen ned til 10,000. Til slutt, (og dette blir kanskje som å sammenligne epler med appelsiner) hvordan vil lyden fra Samsungs HT-P1200 kunne sammenlignes med det foreslåtte anlegget fra HI-FI klubben? Anlegget (høyttalerne) ser drit kule ut og det betyr også litt for meg (og spesielt kona som ikke er glad i store kasser i stua). Håper på gode anbefalinger i prisklassen 10,000, men strikken kan strekkes litt lenger om det virkelig er verd det!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2005 07.20.49 #2 av 11
Postet av: boly
DENON AVR-1906 Hjemmekinoreceiver 3698,-
DENON DVD-1920 DVD-spiller 2898,-
GALE 4020 Høyttalere front + bak tot. 2592.-
GALE 4050C Senterhøyttaler 1098,-
GALE 4070W Subwoofer 1698,-

Totalt 11984,-

Dette ble litt dyrere enn 10000.- men her har du en meget god forsterker og dvdspiller, som du kan ha i mange år. Reciveren har alt du trenger av inn og utganger for lange tider fremmover, samt auto kalibrering.

Høytalerene er meget billige og er nok ikke de aller beste, men lyden i Gale høytalere er meget bra i forhold til pris. Disse vill ikke spille dommedags høyt men vil kunne levere fin kino lyd. Skulle tro din bedre halvdel også kan leve med disse.

Husk også at det finne flere butikker som er spesialisert på lyd og bilde enn hifi klubben, disse kan også gi deg bra forslag til en rimelig pris.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2005 21.48.42 #3 av 11
Postet av: orso
Her er en komplett pakke du kan vurdere så gir mye for pengene. Har spesielt sansen for Tannoy høyttalerne, de er blant de beste i sin prisklasse.
http://www.bmh.no/webshop/index.php?pag ... &Itemid=27

Dersom du bor i Oslo selges Tannoy også hos:
http://www.stereofil.no/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2005 14.15.37 #4 av 11
Postet av: jg
Takk for svar så langt. Så denne Proson høytaler pakken i avisen i dag. Prismessig er den jo veldig billig. Noen som vet om dette er bedre enn Dali systemet Consept 1, 6 & C?

http://www.hi-fi-center.no/shop_item.cfm?id=636
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2006 14.43.32 #5 av 11
Postet av: pnerbye
"jg" skrev:Takk for svar så langt. Så denne Proson høytaler pakken i avisen i dag. Prismessig er den jo veldig billig. Noen som vet om dette er bedre enn Dali systemet Consept 1, 6 & C?

http://www.hi-fi-center.no/shop_item.cfm?id=636


Jeg ble ikke begeistret for mellomtonen i Proson Reality 63Mk2. Ullen! Concept 6 har penere lyd, men ikke like mye trøkk. Tror Proson er morsom til film, men ikke så flott til musikk. Jeg ville valgt Concept tror jeg hvis jeg måtte velge, men Concept CT er en veldig svak senterhøyttaler. Jeg ville og valgt en annen sub, men det koster jo penger dette.

Jeg hørte Concept 6, 1 og CT og ble imponert over trøkket med unntaket av center. Veldig mye for pengene dette. Du kan vurdere å begynne uten sub og heller spare til en SVS PB10-ISD. :D

Lykke til!

EDIT: Jeg leste ditt første innlegg en gang til og ser du hovedsaklig skal ha lyd til film. Du MÅ høre Proson-oppsettet. Det er veldig festlig og MYE trøkk for penga!! Du vil fint kunne klare deg uten sub en stund også. For å drive dette trenger du litt krefter. Jeg vil kanskje anbefale Pioneer VSX1015. Mye krefter for pengene der.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2006 20.13.27 #6 av 11
Postet av: jg
Lurer på om det er andre som har noen synspunkter på valg av høytalere Proson Reality mkII
http://www.hi-fi-center.no/shop_item.cf ... 109&id=636

eller Dali Concept
http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... tm?id=5951

Etter det jeg har forstått bør jeg glemme Dali sub'en i 'pakken' og heller satse på SVS PB10-ISD.

Hvilke andre (rimeligere) receivere som vil klare å kjøre dette kan anbefales enn Pioneer VSX-1015??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2006 20.48.59 #7 av 11
Postet av: orso
Det er slik som pnerbye har beskrevet. Proson spiller med mye trøkk, men ikke nødvendigvis så riktige. Personlig liker jeg ikke slike høyttalere når jeg skal høre på musikk, men det kan være gøy på film. De egner seg også godt som party høyttalere, men ikke til å nyte musikk. Daliene er nok en bedre allrounder, hvis det står mellom de to. Ta en lytterunde og finn ut hvilke du liker best. Selv hadde jeg valgt Daliene av de to.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2006 21.03.20 #8 av 11
Postet av: jg
Takker

Hva med receiver. Er Pioneer VSX-915 OK til å drive disse høytalerne og en eventuell SVS PB10 sub senere? (915 er 2400kr rimeligere enn 1015)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2006 21.03.28 #9 av 11
Postet av: orso
Av receivere anbefaler jeg Pioneer VSX-915. VSX-915 har nok krefter til begge høyttalerpakkene. Synes det er litt unødvendig og kjøpe VSX-1015 til disse høyttalerne. Da hadde jeg heller brukt ekstra penger på høyttalere. Du hører større forskjell på høyttalere enn du gjør på receivere. Men med VSX-1015 har du selvfølgelig mulighet til å oppgradere til langt dyrere høyttalere senere hvis det er ønskelig.
Du kan jo også vurdere å kjøpe dyrere høyttalere og utsette kjøpet av suwoofer til senere. Man klarer seg fint uten en sub for en periode.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2006 21.12.40 #10 av 11
Postet av: jg
Flott. Setter pris på svarene jeg får her. En ting til, har noen en formening om beste kjøp av Denon AVR 1906 og Pioneer VSX-915 receiver. Prismessig er de nokså like. Ser ut på papiret som Pioneer er litt kraftigere, har den også andre fordeler? På forhånd takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2006 21.19.51 #11 av 11
Postet av: T_Virus
Pioneer er Pioneer. Og Pioneer er kvalitet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar