Logo

Åssen kabler skal jeg kjøpe?

Skriv et svar
27.10.2008 21.41.50 #1 av 8
Postet av: steamy
Hei

Idag kom min nye Yamaha Rx-V663 reciver. Dette er min aller første reciver, har aldri drivi med hjemmekino før så jeg trenger litt hjelp:)

Utstyr som skal kobles og diverse: Yamaha Rx-V663, PS3, Yamaha dvd spiller (uten hdmi), Tv.tuner, 32"lcd tv(2xhdmi, 2xscart), 1x Proson reality c5 (120W, 8ohm, senter.) 2x Proson Reality 10 (350W, 4ohm, Front.) og 2x jvc 80W, 6ohm, bak. PC (uten hdmi, kunn dvi) og en projektor(uten hdmi).

Åssen kabler skal jeg kjøpe til høytalerne? holder det å kjøpe billig kabler fra elkjøp, biltema, metro? Kom gjerne med forslag på åssen kabler jeg burdde kjøpe:)

Og har noen forslag til åssen jeg skal koble allt dette sammen? hva burdde jeg koble til tv`en og hva til reciveren osv?:)

Tusen takk for alle svar:)

mvh
Steamy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2008 22.50.49 #2 av 8
Postet av: Atle Torp
Brukermanualen til Yamaha er svært informativ. Du bør lese denne i tillegg til svarene du får her, rett og slett fordi en brukermanual også vil ha illustrasjoner som kan være til stor hjelp. Dagens receivere må fortone seg som et mareritt for "nykommere", noe vi også merker i vår redaksjon. Mange spør seg om det samme som du.

Du har sannsynligvis komponeninngang (RGB - rød, grønn og blå) inn på din projektor. Det er det nest beste, etter HDMI. Bruk denne for å koble Yamahaen sammen med projektoren.

Du har HDMI ut på din Yamaha, og inn på TV-en. Her bruker du altså HDMI mellom.

PS3 - 663 = HDMI
DVD - 663 = komponent
TV-tuner - 663 = ? hvilke type utgang på tuner sier du ingenting om
Høyttalere - 663 = Se manual
PC - 663 = DVI til HDMI. Slike overganger får du overalt. Hvordan dette synker er jeg ikke sikker på. 663-en kan slite litt, men sannsynligvis går det greit. Lyden kjører du over optisk eller koaksial digital, alt etter som PC-en din er satt opp. Begge deler er like bra, men optisk er litt skjørere rent mekanisk.

Kabler til dette oppsettet skal ikke koste all verden. HDMI i denne lengden bør ikke koste mer enn noen hundrelapper pr. stykk. Komponentkablen til projektoren kan nok koste deg litt mer, men det kommer an på lengden. Kanskje 4-500,-
Alt annet finner du billig hos de kjedene du selv ramser opp. Ikke la deg lure til å kjøpe særlig dyre kabler.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2008 23.05.55 #3 av 8
Postet av: steamy
Ok tusen takk for VELDIG god info:)

Tuneren jeg bruker har kunn scart, så den kobler jeg rett i tv`en..eller skal jeg kjøpe en sånn scart/komponent å koble inn i reciveren?

Skal sette meg ned med manualen imorgen å lese:)

Men en ting til jeg lurer på er åssen tversnitt jeg skal ha på høytalerkablene? på de jvc høytalerne så er det en liten ledning fra før av, men den er vel ikke mer enn 0.75mm. blir det for lite på de bakhøytalerne? På front, holder det med 1.5/2.5mm? eller må jeg har større tversnitt? Dette står kanskje i manualen til reciveren?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2008 23.18.05 #4 av 8
Postet av: Atle Torp
Koble Scarten rett i TV-en. Lyden kan du koble utenom.

Bruk gjerne 2,5mm2 til høyttalerne, i alle fall de som er lengst unna. Det er ikke rare spenningen som skal i gjennom disse kablene, men det er en del effekt. En tynn kabel vil føre til spenningsfall, og det vil gå ut over evnen til å transportere strøm. 2,5mm2 er godt nok på strekk opp mot 10-15 meter.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2008 23.39.42 #5 av 8
Postet av: steamy
ok:) front og senter blir vel ikke mer enn 2-2.5m unna reciveren, så det går nok bra. Men bakhøytalerne er vel ca 5-6m fra reciveren, hvordan blir det å legge en 2.5mm bort til høytalerne og så tvinne dem rundt de 0.75 som er på fra før av? hvis jeg må bytte de må jeg åpne høytalerne osv:/ Forslag til løsning? (jcv høytalerne er fra et ministereo anlegg, det går fint å bruke de som bak høytalere inntill jeg skaffer meg noen nye i fremtiden?)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.10.2008 08.12.14 #6 av 8
Postet av: Atle Torp
Det er ikke noe problem å tvinne dette sammen, men det er bedre å lodde. Jeg har lest et sted at man taper 10 % kontaktflete ved å tvinne, så for å være på den sikre siden bør man vurdere dette.

OVergangen til sytråd nede ved høyttaleren er ikke så mye stress som mange tror. Det er den totale lederen som utgjør problemet. Med disse høyttalerne vil jeg uansett anse dette som et ikke-problem :D
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.10.2008 13.03.13 #7 av 8
Postet av: steamy
takk igjen for kjempe god info:)

Har loddebolt og lodde tinn så det skal jeg få til:) da gleder jeg meg til jeg får ferdig rommet og få kobla opp hjemmekinoen:D trur det blir en del film titting iløpet av høsten/vinteren:D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.10.2008 14.22.31 #8 av 8
Postet av: roffe
Hei.

Vil bare føye til at du dersom du tvinner eller lodder, så bør du uansett teipe koblingene med elektrikerteip slik at bart metall ikke synes på noen av koblingene. Er det noe forsterkeren ikke tåler, så er det en kortslutning over høyttalerutgangene mens den spiller. Er du heldig så er det bare en sikring som går i et slikt tilfelle.

Hvis du aldri har koblet slikt før, så pass også på at du bevarer samme polaritet, altså rødt på rødt (+) og sort på sort (-) i alle koblinger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar