Logo

Yamaha RXv661, ødelagt av lynet?

Skriv et svar
24.11.2008 13.25.22 #1 av 3
Postet av: Epsilon
Kort fortalt så trakk jeg ut strømmen til alt av anlegg og tv, reiste 2 uker på ferie. Når jeg kom hjem, funka ikke forsterkeren. Sendte den inn til yamaha norge, etter litt over en måned fikk jeg dette til svar:

"Feilloggen viser "I-protect" noe som tilsier at det har vært store spenningen inne på kortene, og bl.a. mikroprosessoren har gått. Dette kan tyde på tordenvær. Slike spenninger følger antennekontakter, strømledninger etc. Dette kan også skje via andre apparater tilknyttet forsterkeren, oftest via jord/skjerm på kablene.
Dette går dessverre ikke på garantien, og du må regne med kr. 2000 - 2500 eks. mva for å få den reparert."

Så er spørsmålet: Kan lynet slå ned i parabolen->antennekabel->tuner->lydkabel->forsterker og så ødelegge denne?

Hvis nei, hva har da skjedd?

Hvis ja, la dette være en advarsel til andre om å koble fra parabolantennen når det tordner.
Gidder ikke betale mer for å reparere den enn den er verdt så jeg tenkte på RX-V663 til innkjøp.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2008 15.11.52 #2 av 3
Det er desverre tilfellet at dette kan skje, men var det bare reciveren som røk? Det er derfor man alltid ikke bare skal skru av strømmen, men også andre ting som kan lede strøm. Som feks antenne og internettkabelen. Enig med deg da at det er lurere av deg å kjøpe ny enn å sende den gamle på reperasjon når det er såpass kostbart.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2008 15.57.32 #3 av 3
Postet av: Epsilon
Kun recieveren som røk ja, tuneren var det ingenting galt med. Da vet jeg det til neste gang. Finnes det noe vern til parabolantennekabel? Sikringskapet har vel overspenningsvern. Men om et års tid flytter jeg og da blir det lyse fiber så da er vel det problemet eliminert.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar