Logo

Yamaha RXV 1400 slår seg av

Skriv et svar
23.09.2004 19.43.34 #1 av 9
Postet av: nutts
Hei

JEg har nå hatt min Yamaha RXV1400 i ett par uker.
Alt har fungert perfekt, kjører den sammen med ett komplett sett med Yamaha NS serie høytalere
2 stk NS-515F i front
1 Stk NS-C515 center
4 Stk NS-M515 surround
1 Stk YST-SW 1500, Venter fremdeles på den, 1 uke igjen.
I kveld så tenkte jeg å prøve Bi-wiring av de fremre høytalerene og Center høytaleren. Alt er dobbelsjekket att det er koblet riktig i henhold til manualen og dobbel sjekket att kablene sitter riktig på høytalerene.

Front høytalerene er koblet opp på " speaker A + B " å både A og B er aktivert på forsterkeren.
Center er den nye kablen koblet inn sammen med den første høytaler kablen. ++ og --

Når jeg spiller " STEREO " fungerer alt helt topp, høres ut som det er mer fyldig lyd i anlegget enn med bare en kabel til hver høytaler. Jeg kan spille med så mye volum jeg vil.
Når jeg kobler inn alle 7 kanaler, så fungerer alt perfekt på lavt volum.
Når jeg prøver å skru opp lyden, så skrur reciveren seg av. Når strømmen settes på igjen, kommer det opp en tekst som sier att jeg skal sjekke kablingen til anlegget. Jeg har som tidligere nevnt, dobbel sjekket koblingene, å alt skal være i orden, i henhold til manualen.
Jeg har ikke forsøkt å koble front høytalerene inn på samme terminaler, dette skulle jo heller ikke være nødvendig.
Er det noen som har noen råd til meg, før jeg ringer Yamaha i morgen ?

Hvis det er forsterkeren som ikke er kraftig nok, så kommer det en 2400 inn her i morgen.

EDIT: Koblet nå alt tilbake til normal, og alt virker som det skal......

Snodig
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 21.09.22 #2 av 9
Postet av: torkelom
"nutts" skrev:Hei

JEg har nå hatt min Yamaha RXV1400 i ett par uker.
Alt har fungert perfekt, kjører den sammen med ett komplett sett med Yamaha NS serie høytalere
2 stk NS-515F i front
1 Stk NS-C515 center
4 Stk NS-M515 surround
1 Stk YST-SW 1500, Venter fremdeles på den, 1 uke igjen.
I kveld så tenkte jeg å prøve Bi-wiring av de fremre høytalerene og Center høytaleren. Alt er dobbelsjekket att det er koblet riktig i henhold til manualen og dobbel sjekket att kablene sitter riktig på høytalerene.

Front høytalerene er koblet opp på " speaker A + B " å både A og B er aktivert på forsterkeren.
Center er den nye kablen koblet inn sammen med den første høytaler kablen. ++ og --

Når jeg spiller " STEREO " fungerer alt helt topp, høres ut som det er mer fyldig lyd i anlegget enn med bare en kabel til hver høytaler. Jeg kan spille med så mye volum jeg vil.
Når jeg kobler inn alle 7 kanaler, så fungerer alt perfekt på lavt volum.
Når jeg prøver å skru opp lyden, så skrur reciveren seg av. Når strømmen settes på igjen, kommer det opp en tekst som sier att jeg skal sjekke kablingen til anlegget. Jeg har som tidligere nevnt, dobbel sjekket koblingene, å alt skal være i orden, i henhold til manualen.
Jeg har ikke forsøkt å koble front høytalerene inn på samme terminaler, dette skulle jo heller ikke være nødvendig.
Er det noen som har noen råd til meg, før jeg ringer Yamaha i morgen ?

Hvis det er forsterkeren som ikke er kraftig nok, så kommer det en 2400 inn her i morgen.

EDIT: Koblet nå alt tilbake til normal, og alt virker som det skal......

Snodig


Helt tydlig at dette høres ut som en kortslutningsfeil. Er du sikker på at ingen høyttalerkabler kommer inntil hverandre i koblingspunktene?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 21.30.36 #3 av 9
Postet av: nutts
Det var ingen kortsluttning som jeg kunne se eller finne. Jeg har også målt ledningene, ingen feil å finne.
Tenkte å kjøpe banan plugger i morgen, bare for å være sikker på att det er god kontakt i alle koblinger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 10.53.37 #4 av 9
Postet av: klp
Det fungerar i stereo, säger du?
Men inte i 7.1?
Prova att spela med ENBART surroundhögtalarna inkopplade.
Vad händer då??
Fungerar det utmärkt eller stänger förstärkaren av då med.
Om den stänger av då också, koppla bort dem 1 och 1 och se vad som händer.
Kanske är det någon av högtalarna som är kortsluten (inne i burken)??
Detta kan ju gälla centern också??
Fungerar det med alla surrarna inkopplade så kan det vara så att förstärkaren inte orkar med lasten som de 7 högtalarna utgör, kanske pga låg impedans.
Prova iså fall att ställa om till 6ohm i menyn.
// Patrik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 13.13.33 #5 av 9
Postet av: torkelom
Overbelaster du forsterkeren din? Bruker du annen impeanse på høyttalerne dine enn det som er anbefalt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 20.43.25 #6 av 9
Postet av: nutts
Har nå sjekket alle høytalere igjen, å sjekket hvor mange Ohm de er på.
Alle høytalerene er på 6 Ohm. Jeg gikk inn i menyen til reciveren, å kontrolerte hvor mange ohm som stod der. Der stod det " minimum 8 Ohm " endret den til " minimum 6 Ohm "
Testet så med en THX film ( høytalerene er nå vanlig koblet )
Forsterkeren virker nå værre enn den var tidligere, nå kutter den ut tilogmed med vanlig wiring.
Hmmmm, skal nå sjekke alt for femte gang, det må jo være no feil her....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 21.35.35 #7 av 9
Postet av: Rune
Det høres absolutt ut som om du har noe feil med forsterkeren.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 21.59.04 #8 av 9
Postet av: klp
För att vara SÄKER på att det är fel på RECEIVERN, koppla upp den till 1 st högtalare i taget.
Det låter som att den har problem med impedansen och att samtidigt spela på 7 st högtalare, men det kan också vara så att det är 1 st slutsteg eller 1 st högtalare som är problemet.
Reveivern har inbyggda skyddskretsar som stänger av den då den belastas felaktigt, typ när någon högtalare är kortsluten.
Skelle den stänga av när 1 högtalare är ansluten så provar du den högtalaren på en annan kanal, fortsätter den att stänga av så är det fel på högtalaren.
Fungerar den då, så kan det vara fel på det slutsteget.

Det är ju betydligt lättare att reklamera om men vet exakt vad det är för fel :lol:
// Patrik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2004 16.05.58 #9 av 9
Postet av: nutts
Tror jeg har funnet ut hvorfor det ble problemer med forsterkeren her hos meg. Siden jeg fortsatt venter på 1000 watter subben til Yamaha så kjørte jeg sub signaler til front høytalerene. Når jeg nå gikk inn i menyen til reciveren, å forandret det valget, så sluttet også subben å skru seg av.
( mye av trykket i film lyden forsvant også selvsagt )
Det jeg nå lurer på er : Var det forsterkeren som ikke orket å fore høytalerene eller var det høytalerene som ikke orket å ta imot det som reciveren ville gi til dem ?
Jeg tror så langt att det var reciveren som ikke orket, å jeg vurderer derfor å bytte den ut. Når jeg får subben min, så er jo selvsagt ikke dette noe problem lengre, men det kan jo hende jeg får lyst på andre høytalere siden, å da kan jo problemet dukke opp igjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar