Logo

Vurderer oppgradering - trenger råd

Skriv et svar
29.07.2008 11.29.53 #1 av 6
Postet av: Ludo
Jeg har en Sony DA5200ES receiver og vurderer å bytte den ut med en Yamaha RX-V3800. Jeg har høytalere (SBS-01, men vurderer et par MTS-01) og sub fra SVS og bruker anlegget primært til å se spille/se film fra PS3.

Det jeg lurer på er om det vil være verdt investeringen å skifte - tenker spesielt på HD lydformatene, som DA5200ES ikke støtter (hvis jeg har skjønt det rett). Jeg har oppfattet det slik at PS3 uansett kun sender PCM til receiveren og ikke de nye HD lydformatene? Jeg er veldig fornøyd med oppsettet mitt i dag og lurer derfor på om jeg vil oppnå tilstrekkelig bedre lyd til at det er verdt investeringen. Har prøvd å lese en del, men synes det er vanskelig å forstå dette med dekoding og HD lyd, da særlig i forhold til hva PS3 leverer.

Setter pris på tilbakemeldinger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2008 13.28.05 #2 av 6
Postet av: Torja
Du har selvsakt lest denne tråden?
viewtopic.php?t=%2011228
PS3 dekoder de nye HD lydformatene internt i spilleren og sender dette som MPCM over HDMI. Da vil det står noe sånt som "EXT IN" i displayet på reciveren(litt forskjellig avhengig av receiver merke). Men om det er spilleren som dekoder signalet eller receiveren skal teoretisk være det samme. Les mer om dette i Guider. http://www.hjemmekino.no/guide/bluray_sound.aspx
Jeg syns at opplevelsen av lyden ble betraktelig bedre med HD lyd, ja. Så jeg er ikke i tvil om at det er værdt det.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2008 19.42.25 #3 av 6
Postet av: Ludo
Du har selvsakt lest denne tråden?
viewtopic.php?t=%2011228
PS3 dekoder de nye HD lydformatene internt i spilleren og sender dette som MPCM over HDMI. Da vil det står noe sånt som "EXT IN" i displayet på reciveren(litt forskjellig avhengig av receiver merke). Men om det er spilleren som dekoder signalet eller receiveren skal teoretisk være det samme.


Ja, jeg leste tråden. Det var derfor jeg ble litt usikker. Har jeg forstått det rett at jeg får HD lyd selv om PS3 konverterer de nye høyoppløste lydformatene til MPCM, og at jeg dermed ikke har den samme opplevelsen i dag med min SONY receiver? Den mottar jo også PCM signaler fra PS3.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2008 20.24.47 #4 av 6
Postet av: Torja
Over HDMI så kan din receiver motta, fra PS3, de nye høyoppløste lydsignalen, ja.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2008 20.41.50 #5 av 6
Postet av: Ludo
"Torja" skrev:Over HDMI så kan din receiver motta, fra PS3, de nye høyoppløste lydsignalen, ja.

Beklager at jeg er treg, men da vil det med andre ord ikke være så stor forskjell om jeg bytter receiveren til Yamaha RX-V3800?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2008 06.46.23 #6 av 6
Postet av: Torja
Det stemmer, receiveren din kan motta LPCM over HDMI. Nei da er jo poenget litt mindre i forhold til oppgradering :)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar