Logo

Volumtrøbbel RX-V663

Skriv et svar
20.06.2008 21.06.57 #1 av 5
Postet av: Elta
Er nybegynner når det gjelder lyd og har nettopp koblet opp en nyinkjøpt receiver og høytalere og sliter med STOR volumforskjell fra kilde til kilde.

Oppsett:
Sony KDL-46W3000
Canal Digital HD-PVR
Yamaha RX-V663
Bose Acoustimass 6
LG dvd - pvr (byttes snart med en PS3 eller en dedikert blueray spiller)

Problemet er at for å få normalt "se på tv volum" står receiveren på 6,5 dB når CD boksen er kilde. Når radioen (i 663´n) brukes må jeg ned på ca -25dB og når DVD´n brukes må jeg helt ned på -45dB. Resultatet er at en switch fra TV til DVD eller Radio fører til MYE lyd.

I manualen finner jeg at man kan stille inn +/- 6dB på hver enkelt inngang men dette holder ikke i det hele tatt i og med at forskjellen faktisk er over 50dB!!!

Noen som har noen forslag?

Må forresten si at i mine ører er lyden super! (til tross for "motstanden" mange har mot Bose)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.06.2008 19.57.30 #2 av 5
Postet av: Zleepyme
Har du sjekket høyttalerkonfigurasjonen? Står de på små eller store høyttalere?. På enkelte Yamaharecivere kan man også stille motstand(ohm) i oppstartsmenyen. Sett på DSP level på auto. Det samme med LFE(se brukerkmanual) Hvilke signalkabler bruker du imellom?
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.06.2008 21.21.30 #3 av 5
Dette er helt normalt og volumstyrke varierer mye avhengig av hvilken kilde du har på. Feks på noen recivere er det faktisk meningen at du skal ha den helt til 0, altså det lydnivået regisøren selv hadde tenkt at filmen skal vises. Men dette kommer jo også ann på smak og behag. På TV og Radio er det derfor vanlig at med volum på 0 ville dette kanskje sprengt ørene dine.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.06.2008 12.27.59 #4 av 5
Postet av: Elta
Zleepyme: "Alt" er på auto foreløpig. Hdmi fra både dvd og CanalDigital boksen til receiver - og Hdmi til TV´n

Tommy: Skulle jeg kjørt med volum 0 måtte jeg nok skaffet meg og familien klippekort hos en ØreNeseHals lege først :-o

Jeg har hele tiden trodd at når jeg kun benytter Hdmi mellom boksene har ikke volumkontrollen på de enkelte kidene noe å si, men det stemmer vist ikke når det gjelder CanalDigital boksen. Kjører jeg volumet "i taket" her ender jeg opp med omtrent samme nivå som på DVD´n. Og med muligheten til å stille +/- 6Db på hver enkelt ingang bør jeg kunne nærme meg et litt mere "familievennlig" oppsett.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sony KDL-46W3000, CanalDigital HD-PVR(Parabol), Sony BDP-S350, Yamaha RX-V663, Bose Acoustimass 6
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.06.2008 15.45.07 #5 av 5
Postet av: Zleepyme
Normalt kjører jeg selv på rundt -30-40 på normal tv-lyd. på film hvis jeg vil guffe litt på ligger jeg imellom -10 og -20. Kjører effektforsterker på frontene, så å gå ned mot null ville vært smertefult for meg og naboer;) Har ingen problem med lydjusteringen på min reciver. Har forøvrig skrudd av alt av Lfe og dynamic range. da det låter bedre på mitt anlegg.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar