Logo

Visning av bilder på Pioneer 5090H

Skriv et svar
04.06.2009 19.11.33 #1 av 1
Postet av: gglunde
Jeg undersøker hvordan jeg kan vise bilder (fotografier) på min fantastiske TV, Pioneer 5090H, med best mulig kvalitet.

1) Den ene muligheten er å kople PC med HDMI-utgang til TVen.
Det fungerer veldig bra mht. 1-til-1 pixel-mapping i oppløsning 1080*1920(intet av bildet kuttes, tekst vises skarpt), 100 hz oppdateringsfrekvens (flimmerfritt bilde) og ved å kople via HDMI til TVen får jeg full tilgang til TVens alle innstillingsmuligheter (og dem er det mange av). Så lang alt bra, men jeg står igjen med et stort problem: kontrasten i bildet er alt for høy i forhold til ”originalen”, dvs slik bildet fremkommer på en PC-skjerm. Høylys brenner og skygger gror igjen. Denne kontrastøkningen er mye høyere enn hva det er mulig å korrigere for vha av TVens innstillinger. Jeg har for øvrig testet med 2 ulike PCer, den ene med et meget bra skjermkort, men det var ingen forskjell. Jeg har ikke funnet ut om det er mulig å gjøre innstillinger på PCen for å korrigere kontrasten.
- Noen som har liknende erfaring og eventuelt en løsning?
- Eller lar det seg ikke løse fordi HDMI-utgangen på en PC og en Plasma-TV har ulik karakteristikk som ikke er mulig å kalibrere inn ?

2) Den andre muligheten er å vise bilder via TVens Home Media Gallery (DLNA-), dvs Tven leser ulike bilde- og videoformater fra andre kilder via USB eller nettverksport. Når jeg viser bilder på denne måten, får bildet korrekt kontrast, det ser rett og sett veldig bra ut. Det er noen små ulemper: 1-til-1 pixelmapping er ikke mulig, så bildet kuttes noe. Det er til å leve med. Det andre er at jeg opplever et svakt flimmer (50 Hz). Har ikke funnet ut hvordan stille dette. Men det store problemet er hastigheten på visningen. TVen bruker fryktelig lang tid på å lese et nytt bilde i jpg-format (ca 8 sekunder). I denne perioden vises et svart bilde. Dette gjør at Home Media Gallery -funksjonen i praksis er ubrukelig til bildevisning. Det går riktignok noe raskere å bruke nettverk i forhold til USB, men fremdeles uakseptabel lang tid. Har også testet med små filer, uten bedre resultat.
- Noen som har erfart det samme ?
- Finnes det noe løsning eller er Media Media Gallery bare crap?

Svært takknemlig for å høres andres erfaringer og råd
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar