Logo

Vinkling av pj...

Skriv et svar
22.11.2006 07.09.15 #1 av 6
Postet av: Frank72
Har nettopp kjøpt meg pj - hitachi tx 200. Etter å ha festet denne i taket, fått koblet til pc, så oppdaget jeg at den henger for høyt i forhold til hvor bildet skal være (ca. 17 cm etter max justering av pj).

Siden jeg har skråtak (loftstue), så har jeg ikke store mulighetene for å få montert lengre feste fra taket. Hvis jeg i tilfelle får til å montere lengre feste, vil da et feste på 20 ekstra cm få bildet til å senke seg med 20 cm (eller vil disse 20 cm forskyve seg i gal retning?)

Ser at pj har mulighet for vinkling 7 % (eller grader). Noen som har tips om hvordan jeg skal kunne beregne dette? Har også mulighet for å trekke pj ca. 26,5 cm lengre fra bilde, vil da dette hjelpe?

mvh
Frank :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2006 11.48.33 #2 av 6
Postet av: Rikky
Først og fremst; Har du montert den riktig? Den skal monteres vinkelrett på lerretet (både horisontalt og vertikalt), justeringer av bildet skal gjøres med lens shift. Hvis du flytter projektoren 20 cm ned vil også bildet komme 20 cm ned.

Hvis det ikke lar seg gjøre å plassere projektoren på denne måten er justering av keystone (trapesformen på bildet) siste utvei. Da kan projektoren vinkles litt ned slik at den treffer riktig på lerretet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2006 12.14.44 #3 av 6
Postet av: Frank72
Ja, den er montert riktig, men pga utformingen av rommet, er bildet lavere enn monteringen av pj (skråtak).

Legger ved ei tegning av rommet... sånn ca.

Der ser du at pj er høyere opp enn sentrum av bilde, derfor må jeg justere ned bildet mye... =/ Alternativet er at jeg skaller hodet i pj eller at barna kommer borti, og det vil jeg jo ikke :?

Siden bildet er ca. 15-17 cm for høyt ved max justering, vil jeg da få justert dette ved å senke pj og flytte den litt bakover??

mvh
Frank loftstue.JPG loftstue.JPG ( 9,0849609375 KB) Vist 949 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2006 12.55.33 #4 av 6
Postet av: Frank72
Hvilken funksjon har keystone, og kan dette hjelpe meg...?? Har ikke gjort noen endringer på pj der...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2006 21.53.07 #5 av 6
Postet av: Rikky
Prøv keystonefunksjonen, så ser du hvordan den funker. :) Den justerer trapesformen på bildet, slik at du kan få et rektangulært bilde selv om projektoren er vinklet litt ned.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2006 05.09.42 #6 av 6
Postet av: Frank72
Yepp, takker for den. Fikk undersøkt det i går.

Det virker som om vinkelen er for stor til at bildet treffer lerret 100%, så det ender med at jeg bytter inn takfeste i et lengre et slik at bildet treffer lengre ned på veggen. Da får jeg muligheten til å justere bildet i begge retninger og ikke bare i en :D :)

Dette blir toppers :D

mvh
Frank :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar