Logo

viktigheten av lerret

Skriv et svar
02.09.2005 21.48.38 #1 av 12
Postet av: mala15
jeg skal kjøpe Panasonic PT-AE700E tror jeg og lurer på hvor viktig det er med rett lerret?? og hva er rett lerret til denne?

går det ikke bare med et hvit forrheng?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2005 22.17.50 #2 av 12
Postet av: Bombadil
Lerretet skal reflektere selve bildet som kommer fra prosjektoren slik at du får sett det. Derfor er et lerret svært viktig i en hjemmekino. Et hvit laken eller forheng kommer nok til lå ha det problemet med at det krøller seg og lager krusninger i overflaten, dette kan være veldig irriterende når man ser film. (på mitt lerret er det en liten bulk som går innover nederst til venstre, og det irriterer innimellom) Et annet problem ved å bruke et forheng er at det har dårligere overflate som ikke er beregnet for å tegne opp et bilde på.

Derfor anbefaler jeg at du invisterer litt penger i et skikkelig lerret. Hva slags type lerret du skal ha begrunnes av lysforhold i rommet ditt, pris og om du vil ha rammelerret (som henger der hele tiden) eller et opptrekkbart som du kan skjule når du ikke bruker det.

Her kan du også lese mer også skjønner du nok litt mer. http://www.hjemmekino.no/guide/projektorlerret.asp

Fint hvis du skriver litt om rommet du skal ha prosjektoren i ! :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2005 07.06.01 #3 av 12
Postet av: mala15
taak!:D

romme mitt er veldig langt så jeg kan ha prosjektoren langt fra veggen.
jeg kan stenge ut omtrent alt lyset så det blir så og si mørkt.

vis det koster mye mer å ha et lerret som jeg kan rulle opp så bryr jeg meg ikke så my e om det henger der altid
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2005 07.20.16 #4 av 12
Postet av: mala15
hvor kan jeg få kjøpt lerret??
har du noen anbefalinger til hvilket lerret??:D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2005 07.32.20 #5 av 12
Postet av: Bombadil
Det du må gjøre først er å måle hvor stort lerret du skal ha.. Finn ut hvor langt det kommer til å være fra prosjektoren til lerretet. Så kan du bruke denne til å finnne ut hvor stort lerret du kan ha. http://www.projectorcentral.com/Panason ... or-pro.htm

Størrelsen du burde ha på lerretet varierer utifra hvor langt ifra du sitter, men mellom 100"-140" er nogenlunde normalt.

Hvis du leste den guiden om lerret så leste du nok om gain nivå i lerret. Hvis du har dårlig lyskontroll og ikke kan gjøre rommet helt mørkt så er et grått lerret med lav gain å anbefale. Fortell litt om rommet og lyskontrollen??

http://www.avshop.no har et godt utvalg av lerret i alle prisklasser. Et rammelerret som alltid henger nede er å anbefale fordi dette vil ingen krusninger og det ser ganske mye tøffere ut (syntes da jeg)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2005 10.13.44 #6 av 12
Postet av: Kjell
Som det blir sagt. Kjøp rammelerret da slipper du bølger i lerretet

Grått lerret hjelper på sortnivået, men husk at du taper litt trykk i bildet og mister litt hvitt (blir gråere). Som regel er ikke dette noe problem. Jeg har selv begge typer (både hvitt gain 1 og grått gain 0,8 ), og selv om mange mener grått er å foretrekke, synes jeg personlig at det blir litt smak og behag. En annen ting du bør tenke på er å kjøpe et lerret uten struktur i overflaten da dette (avhengig av strukturen) kan sees i bildet spesielt unvder panoreringer. Dette og spesielt bølger er problem under panoreringer.

Altså hvitt eller grått er litt smaksak. Pass på å få et lerret med en strukturfri overflate og rammelerret, for å unngå bølger.

AVShop ville ikke jeg handlet fra da de ikke er å treffe på telefon og min kamerat hadde en meget dårlig erfarng når han handlet lerret fra dem. Ring heller Nettdata og snakk med dem, de kan hjelpe deg over telefon og er mye bedre på kundeservice. Der får du også sikkert en god pakkepris på det du trenger.

Lykke til.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2005 10.17.23 #7 av 12
Postet av: mala15
jeg kommer til å ha prosjektoren ca. 6 meter borte fra lerrete
jeg kommer til å kunne stenge ut alt lyse i rommet
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2005 10.25.22 #8 av 12
Postet av: Kjell
Se linken som er referert til over, da finner du størrelse på lerretet. Med den avstanden, er vel minste diagonalen 248 cm Så et 100 tommers lerret burde være brukbart. Det spørs jo hvor stor veggplass du har også. Prøv linken. Be om en dukprøve så kan du teste hva du liker best av grått eller hvitt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2005 15.41.18 #9 av 12
Postet av: mala15
jeg har egentli ikke råd til et skikkeli dyrt lerret, så derfor tenkte jeg å spørre dere mer erfarne folk....vis jeg hadde skjært ut en plate i eksakt like stor størreslse som prosjektorens bilde å malt den med "lerret maling"(vet ikke hva det heter) å hengt denne på veggen! hadde jeg fått bra resultat i forhold til prisen?

hvor kan jeg kjøpe dette å hvilken maling er anbefalt??

som sagt...rommet bli mørkt....prosjektoren kommer til å stå ca. 7,n cm fra "lerrete"

takk for hjelp:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2005 17.16.51 #10 av 12
Postet av: Bombadil
Her har vi et eksempel på en som har laget seg et diy lerret. Ved hjelp av noen lister og en rullgardin fra ikea. Dette fungerer også veldig bra ville jeg tro, også ser det veldig profft ut hvis du gjør det på en ordentlig måte.

http://avforum.no/forum/showthread.php?t=22943 :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2005 17.24.31 #11 av 12
Postet av: Granberg
"mala15" skrev:jeg har egentli ikke råd til et skikkeli dyrt lerret, så derfor tenkte jeg å spørre dere mer erfarne folk....vis jeg hadde skjært ut en plate i eksakt like stor størreslse som prosjektorens bilde å malt den med "lerret maling"(vet ikke hva det heter) å hengt denne på veggen! hadde jeg fått bra resultat i forhold til prisen?

hvor kan jeg kjøpe dette å hvilken maling er anbefalt??

som sagt...rommet bli mørkt....prosjektoren kommer til å stå ca. 7,n cm fra "lerrete"

takk for hjelp:)

Kan bli veldig bra resultat med en malt plate som lerret. Ikke minst i forhold til prisen.

Selv har jeg brukt lys grå Jotun-maling. Malingen bør være så matt som mulig, helst godt under 15, for å unngå hotspoting.
Det er også viktig å grunne først.

For de som ønsker å legge litt mer penger i lerrets-malingen, er ScreenGoo et bra alternativ:
http://www.avshop.no/catalog/product_info.php?cPath=22_128&products_id=438
Har hørt om veldig mange som har brukt ScreenGoo med veldig bra resultat. Har også hørt rykter om at NASA bruker ScreenGoo i kontrollrommet..... :)

EDIT: Du kan lese mer om dette her:
http://avforum.no/forum/showthread.php?t=12313&highlight=malingstype
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2005 22.08.59 #12 av 12
Postet av: kid
Mange gode svar over.

Sammendrag: Viktigheten med lerret er like viktig som å fylle riktig drivstoff på bilen.

(Finnes mange løsninger og alternativer.)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar