Logo

Video DAC ved tilkobling via HDMI

Skriv et svar
04.01.2006 10.07.26 #1 av 5
Postet av: Hrymr
Hei, jeg har et newbie spørsmål angående DVD spillere. Jeg vurderer å kjøpe med en Denon DVD-1920 spiller med HDMI utgang til min Pioneer plasma med HDMI inngang. Jeg har sett at Video DAC på Denon spilleren er veldig kraftig og god (216 / 12 bit).

Spørsmålet er om Video DACen i det hele tatt benyttes når man kobler opp med HDMI (digitalt direkte mot TV). Hos Elkjøp snakket jeg med en som tilsynelatende hadde greie på dette, han sa det ble konvertert uansett, hos HIFI klubben snakket jeg med en, som jeg mistenker for ikke å vite hva han snakket om, som sa at det gikk uten konvertering (problemet her er at jeg ønsker å stole på HIFI klubben sine folk :-) ).

Poenget er at om jeg ikke har behov for en god video DAC så finnes det langt billigere spillere med HDMI tilkobling som sikkert kunne gjort jobben like bra.

Jeg har derfor behov for svar fra folk som vet hva de snakker om...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2006 10.28.07 #2 av 5
Postet av: kWern
DAC står for Digital to Analog Converter, altså konvertering av digitale til analoge signaler, f.eks. bildet på en DVD-film til analogt komponentsignal.
HDMI er digital bildeoverføring. DVDer har digitalt bilde (og lyd). Altså ingen konvertering, og ingen bruk av DACen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2006 12.40.45 #3 av 5
Postet av: Hrymr
Takk for svar!

Hva er det da som skiller billedkvaliteten på en Billig Toshiba spiller (1500 kroner) med HDMI og en Denon 1920 (ca 2800) koblet med HDMI?

Får jeg et direkte digitalt signal skulle så skulle vel bildet være det samme? Eller er jeg helt på jordet...?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2006 18.10.56 #4 av 5
Postet av: Lego_1978
Interessant spørsmål og jeg lurer på det samme selv. Har akkurat kjøpt meg projektor med hdmi og skal kjøpe meg dvd spiller. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe Denon 1920, men etter å ha lest innlegget ditt begynner jeg å lure. Denon 1920 har kanskje bedre lyd, men hvis man bruker optisk utgang på lyd også, jeg gjør det, så spiller vel heller ikke det noen rolle?

Så jeg lurer vel egentlig på eksakt det samme som trådstarter. Har man noe igjen for å kjøpe en dyrere dvd spiller når både lyd og bilde blir behandlet "utenfor" spillern? Mulig jeg har ordlagt meg litt feil, men håper dere forstår hva jeg mener.

mvh
Lars
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2006 20.22.51 #5 av 5
Postet av: Rune
Forskjellen kan ligge i prosessering og eventuell støyreduksjon. I tilegg blir også det dekodet fra MPEG2 til et HDMI signal. Forskjellen i MPEG2 dekoder vil da spille inn, men det kan man ikke lese utifra specs.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar