Du har jo stilt endel interresante spørsmål her og det skal vel vanskelig la seg gjøre å gi noe fasitsvar. Men jeg tenkte jeg kunne dele ett par av mine erfaringer rundt dette selv om jeg desverre ikke har hørt høytalerne du har kjøpt deg.
Det at du har valgt parasound jc1 som effektrinn må jeg innrømme at virkelig varmet mitt hjerte. Mens du har vurdert alt fra oberon til vincent til jc1 har jeg gått den veien selv, dog med ett par andre stopp langs veien.
Oberon vil jeg faktisk ikke anbefalle deg overhodet så lenge budsjettet holder til så langt mye mer. Obeorn i seg selv er uten tvil en meget god forsterker sett ut fra dens konstruksjonsprinsipper; man får uhordelige mye krafter for pengene og 6.1 varianten var i stand til å drive selv de tungdrevene jbl array 1400 til sinnsvake lydnivåer, problemet var bare at Oberon låter så gjennomført flatt. Mange vil nok kalle dette nøytralitet og og like mange er veldig glad i disse forsterkerne av den samme årsaken; de skal i teorien hverken legge til eller trekke ifra noe når det kommer til musikkgjengivelse. Men dette setter eieren også i en litt kinkig situasjon; skal man gå for total nøytralitet eller skal man la resten av kringutstyret farge lyden? Jeg rakk å prøve ut litt forskjellig utstyr i kompani med disse blokkene og den eneste komponenten som i mine ører fungerte godt sammen med oberon var mcintosh c220, en fantastisk rør-pre til rundt 35 norske premielakser. Men selv med den fikk jeg aldri den nerven og livsgleden jeg har etterstrebet i mange mange år nå.
Etter en liten flørt med Rogue Stereo90 endte det med at jeg solgte Roguen grunnet mangel på krefter og investerte i ett par Vincent sp991. Riktignok fikk jeg mindre papir-krefter og kunne ikke spille på langt nær så høyt som med Oberon, men det låt så uhyggelig mye bedre. Disse blokkene hadde desverre en liten antydning til pløsete bass kontra de beste, noe annet ville ha vært et mirakel, men dette tok de glatt igjen på langt mer silkemyk diskant enn oberon og en herlig ekspanderende mellomtone. Resultatet var at musikken føltes mye mer levende og engasjerende.
På dette tidspunktet sto jeg foran et vanskelig valg; jeg var fult innenforstått med at Arrayene fortjente så langt mye bedre enn ett par sp991, men var det virkelig verdt å betale for? Etter å ha tenkt lenge og grundig igjennom det, sånn ca 3 minutter, var svaret et stort og rungende ja. Vincentene ble solgt og ett par Parasound jc1 ble handlet inn.
Slik jeg har forstått det har du prøvd endel råe biler for å si det mildt og hos meg var det som å gå fra en audi 1.8T til en Toyota Supra med 400 ville hester under panseret. Jc1 har en stålkontroll i bassen som blåste meg overende og jeg er den dag i dag sikker på at jeg aldri var i nærheten av å tømme disse blokkene for krefter. De er oppgitt til 2x400w, men de er målt til 545w pr blokk! Og her snakker vi ikke jallawatt! De tegnet rett og slett opp et enormt lydbilde samtidig som de bidro til å detaljere anleggets detaljeringsevne på en frem til da umulig måte. I denne hobbyen snakker man ofte om spesifikke detaljer som diskant, mellomtone, bass, plasseringsevne, dybde, høyde og bla bla bla, jc1 er en forsterker som tar alle disse parameterne og samler de på en sådan måte at man rett og slett glemmer de bort, for det som står igjen kalles MUSIKKGLEDE!!
Det at du nå velger de viser iallefall at du vet hva du vil både nå og fremmover, for hvor jeg måtte finne effektforsterkere til høytalerne kommer du i en situasjon hvor du får ett par forsterkere som vil få det absolutt beste ut av høytalerne samtidig som de er såpass bra at du uten problemer kan oppgradere høytalerne uten å tenke på å måtte bytte effekt (med forbehold: om du en dag velger å bytte ut b&w'ene med ett par ultra-lettdrevene høytalere vil selvfølgelig jc1 være totalt overkill men det er en helt annen historie).
Jeg la også ut min lille test av jc1 her på hjemmekino.no, blås gjerne igjennom den for en litt mer detaljert rapport om mine opplevelser av disse fantastiske blokkene,
ps: jeg har også prøvd å ta den "har rævva kamera og er slettes ingen god fotograf", men den unnskyldningen har vist seg å være totalt ubrukelig her på forumet, moralen vil dermed være:
FÅ UT FINGEREN OG HOLD OSS OPPDATERT MED BILDER SÅ FORT DU FÅR TING I HUS!!
[url=http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=32&t=11457][b][u]Skrot-teaterets Diskusjonstråd[/u][/b][/url]
[url=http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=140][b][u][color=red]Skrot-Teateret in living colors[/b][/u][/color][/url]