Logo

Vanskelig å plassere hjemmekinohøytalere.....:-(

Skriv et svar
23.03.2009 10.06.04 #1 av 4
Postet av: n10106
Hei!

Sliter med å finne en god løsning, så håper på noen tips her.

Jeg har en kjellerstue (avlang, relativt smal) og i enden av stua en vegg hvor jeg har montert lerret som kan dras ned. Det er også en dør på høyre side av veggen, men lerretet må stå litt til venstre da det er en stor peis på høyre side i rommet.

Så.....det jeg sliter med er å plassere høytalere foran. Jeg har et satelittanlegg, med 5 relativt små høytalere. Først tenkte jeg at de kunne stå på gulvet på stativ. Det er jo greit, men hvor skal da senterhøytaleren stå? Høytalerne må stå litt utpå gulvet fra bakveggen og det er lite praktisk å ha masse små høytalere midt utpå gulvet, med tilhørende ledninger (har 2 små barn). Pga peisen på høyre side kan heller ikke frontsidehøytalerne settes på veggene.

Så det eneste alternativet jeg har kunnet tenke ut så langt er å feste høytalerne i taket, inkl. senterhøytaleren. Så for meg at disse kan henge 10-20 cm ned fra taket, skråstilt mot sofa og stol. Det samme med bakhøytalerne. Har også en sub som kan plasseres hvor som helst.

Jeg har aldri sett noen anbefale å plassere høyttalere i taket, så mitt spørsmål er om det er en god løsning?

Mvh Kjetil
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.03.2009 17.23.47 #2 av 4
Postet av: roffe
Jeg tror ikke det er noe verre å plassere små høyttalere oppunder taket i forhold til å plassere dem på gulvet. Jeg har god erfaring med å ha bakhøyttalerne på veggen høyt oppe under taket. Utfordringen er vel å få det til å høres ut som lyden kommer fra lerretet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.03.2009 17.51.18 #3 av 4
Postet av: dAVinci
Vinkler du de bra mot lytteposisjon så ser jeg ikke bort i fra at du kan få et greit resultat. Det blir riktignok ikke noe audiofilt fine-schmeckeroppsett (hvordan staves det da?), men helt greit til en enkel kino. :-)
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.03.2009 22.54.22 #4 av 4
Postet av: n10106
Takk takk, jeg har nå montert alle i taket, men må skaffe noen meter til med høyttalerkabel før resultatet blir audiovisuelt :-)

Mvh Kjetil
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar