Logo

Valgets kvaler

Skriv et svar
05.01.2007 11.10.28 #1 av 7
Postet av: Twinrehz
Liker å ha kontroll på ting før jeg kjøper noe, og det jeg da lurer på er hvilket merke jeg bør benytte.

De jeg står mellom er:

Denon
Harman/Kardon
Onkyo

Det som er med Denon er at det virker som jeg får litt lite futt for pengene. De jeg har sett på støtter bare impedans fra 6 ohm (og opp til 16).

Harman/Kardon har jeg lite peiling på, bare vet at det er et bra merke.

Onkyo har jeg kikket på modellen TX-SR604E som et mulig alternativ, men vet generelt veldig lite om merket.

På toppen av det hele har jeg bumpet borti et annet fabrikat, Leema, som hørtes veldig spennende ut, men jeg finner ikke en døyt om priser eller noe sånt, men den har fått veldig bra kritikker.

Noen som har bra tips? Jeg vet jeg har mast i lengre tid om dette, men jeg har ikke lyst til å velge fullstendig feil når det er første gang jeg kjøper sånt utstyr.
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2007 11.28.30 #2 av 7
Postet av: petre2006
Oi, det tror jeg kan bli lange svar her, samt, mange svar da mange har mye å si om alle de tre (fire) merkene.

Vel, når det gjelder Denon er det vel en solid og veletablert traver som kun er å finne hos HiFi klubben (tror jeg) og priser deretter, et av de utallige positive tingene med monopol. Jeg kjenner to som har Denon, og de er strålende fornøyd. Av en eller annen grunn ender Denon ofte opp i hop med et sett Dali høyttalere, sikkert fordi det er samme utsalgs sted.

Harman/Kardon er også en solid sak. Oppgir reell effekt i Watt, farger ikke virkeligheten, og gjenngir lyd/trøkk veldig godt. Har selv HK og tror neppe det blir noe annet neste gang, selv om den har klabbet litt (vert inne til rep noen ganger) så er lyden noe av det som trekker opp for meg. Skal nevnes at HK har en tendens til å komme noen måneder etter de andre på utvikling, kan skyldes mangt, men tror det skyldes testing og sikkerhet. Fordelen med HK er at den selges rundtforbi overalt og det er sterk priskrig her, selv om meridianen av prisen er noen lunde lik. Selve HK merket er noe dyrere enn snittet av de andre folkeaudio merken. Helt klart det nye folkemerket innen audio, mitt klare valg.

Onkyo tror jeg du kan få deg en positiv overraskelse både lyd, funksjons og pris messig. Kunne trengt å skifte ut designerstaben sin fra syttitallet ettervert, da de ikke er noen fryd for øyet, men de leverer lyd og funksjonalitet du skal lete lenge etter i den prisklassen de holder seg i. De er flinke til å være på hugget teknisk, og etter min mening et merke du kan være stollt av, 'selv om det er en Onkyo'

Vet ikke jeg, hadde du spesifisert modeller under hvert enkelt merke du ville hatt kunne jeg ha utdypet mer, det siste merket du nevnte i en bisetning kjenner jeg ikke, så jeg tørr ikke uttale meg. Kan være fornuftig av deg å ta en tur å høre på alle tre, jeg vedder en tur i kinoen min på at du går for Onkyo ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2007 11.47.34 #3 av 7
Postet av: Twinrehz
På Denon lurer jeg litt på AVR-1707 eller AVR-1907. Harman/Kardon finner jeg ikke noen spesielle på nettet (har ikke søkt ordentlig etter det ennå) men en forsterker i prisklassen 3000-6000 er det jeg kikker etter.

På toppen av det hele kommer min usikkerhet på om jeg vil kjøpe meg en surround-receiver med en gang, eller om jeg skal kjøpe en stereoforsterker til å begynne med.

Og til slutt: Mistenkelig det med Dali ja. De høyttalerne jeg har sett meg ut er Dali Concept 8. (Mulig jeg kjøper noe B&W istedet, kommer litt ann på forsterkeren jeg kjøper meg).
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2007 14.03.39 #4 av 7
Postet av: petre2006
Ser du sliter med å finne info om HK, men da kan jeg gi deg en link på et røverkjøp. Harman Kardon er mitt sikleobjekt fremover, og den har allerede fallt 500,- siden introduksjonen for fem uker siden, nå til ufattelige 5995,- hos sonido : http://www.sonido.no/default.asp?section=132&id=829

Les gjerne teksten som står om HK, de er mer 'ærlige' enn mange andre, noe jeg forøvrig har hørt om Denon også :-)

Lykke til uansett,

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2007 16.05.30 #5 av 7
Postet av: Twinrehz
Og 50 ekte watt holder til å drive det meste av høyttalere??
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2007 16.21.06 #6 av 7
Postet av: petre2006
Ja, det meste av det som er 'vanlig' i Norske hi-fi hjem ja. Bare for å være på den sikre siden, den holde nok ikke til å drive Cervin Vegas earthquake serie ;-) men 'normale' høyttalere, ja.


Edit; Det også en grunn til at HK lager recievere som er større, f.eks 55, 65, 75 og 85 watt, men, spørs litt på rommet ditt også. Gå og få en demo på den, Hi-Fi center kjeden har disse på demo, hvis det er en slik butikk i nærheten av der du bor er det verdt å ta en titt/høring

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2007 01.23.41 #7 av 7
Postet av: linsti
Har kjøpt min først surround forsterker, og det ble en HK AVR 245.

Og den anbefales, med mine "gamle" Dali Blue spiller den utrulig bra. Anbefales :D
Harman Kardon avr245,dali blue 5005,C1000,R1000
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar