Logo

Valgets kvaler 720p eller 1080p

Skriv et svar
27.03.2008 19.50.58 #1 av 5
Postet av: guran1942
Registrerer at Optoma hd800x og Epson Tw980 er på lager hos komplett.
Dessuten har de fått inn Optoma hd700x til kun 6k (720p)
Dette stiller meg foran et vanskelig valg, kjøpe billig 720p til kun 6k og heller oppgradere til 1080p senere?
Eller sprenge alle budsjetter (og god viljen til fruen) og gå for 1080p nå?
Må i tillegg ha bluerayspiller eller PS3.(ca 3k)
Det vil si at jeg ryker på 15-17k hvis jeg skal gå for full hd nå. (og plutselig ble pakkeløsningen Sanyo PLV Z2000 med PS3 til 16800.- aktuell)
Er forskjellen på 720p og 1080p veldig stor på ca 100" lerret med sitte avstand 3,5m?
Har en Pioneer VSX-AX4ASI receiver som kun oppscalerer til 720p/1080i. parabol med kun SD og en vanlig DVD.

1080p gir jo unektelig en viss "min er større enn din effekt" for en som over middels Tech/gadget freak :shock:
Men kildemateriale kommer i overskuelig fremtid i hovedsak til å bestå av SD.
Økonomisk sett så er en billig 720p å foretrekke i disse tider med årsavgifter som kommer i flokk og skuffen full av andre regninger.
Slik jeg ser det kan regnestykket fort se slik ut: kjøpe billig 720p til 6k selge den med et tap på 2-3k til høsten/vinteren og kjøpe 1080p projektor som til da sikkert har blitt 2-3k billigere. Opprettholde fruens god vilje :lol: og bankens velvilje :lol:
Risikerer jo å bli møtt med: Skal du ha ny projektor nå igjen??? når mørketida setter inn. :oops:
Er det noen som har meninger rundt dette??

Skulle jeg gå for 1080p så står jeg foran et nytt valg Optoma (12k) vs Epson TW980 (14k)vs Sanyo PLV Z2000 med PS3 til 16800.-
Har en gammel HP800x600 DLP idag (som kan ryke når som helst) og er ikke plaget med regnbueeffekt.
Lampegarantien til Epson er jo selvfølgelig et pluss i favør Epson, men 2000.- i differanse er jo nesten en ny pære til Optomaen. :roll:
Har heller ingen problemer med å plassere Optomaen i forhold til manglende lens shift og dårlig zoom.
Har full lyskontroll i rommet så det er heller ikke utslagsgivende.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 20.16.55 #2 av 5
Postet av: staffel
Hvis du ska ha skjerm over 100" (plasma eller lerret) så ville jeg gått for 1080p..først da de sier man merker forskjellen.
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 20.54.08 #3 av 5
Dette er hva jeg hadde gjort:

Jeg ville nok valgt Epson TW-700, som er en svært god LCD-prosjektor med en god pæregaranti. Jeg ville isåfall sammenlignet med den øvrige Optomaèn før eventuelt kjøp, da du som nevnt tidligere må huske på at det er mange andre faktorer enn oppløsningen som er vell så viktig for helhetsinntrykket, det hjelper ikke at prosjektoren har Full-HD hvis den har en slakk bildebehandling og ett labert sortnivå- Se derfor til å sammenlign dette selv, for å se om det virkelig er verdt prisforskjellen og om du virkelig ser så mye forskjell på Full-HD og HD-Ready som du tror. Epson Tw980 ser derimot ut som ett innteressant valg, men som sagt; sammenlign. Får håpe på noen tester av disse produktene, det er risikakabelt å kjøpe slike ting over nett hvis du ikke blir fornøyd.

Gjør du dette får du en prosjektor som gir mye for pengene, samt at du slipper å spise bønner og overnatte de nærmeste dagene på sofaèn :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2008 19.22.53 #4 av 5
Postet av: guran1942
Av budsjett messige årsaker og etter intense forhandlinger med overkomandoen ble det en Optoma HD700x til 5990.-
Den er på vei i posten nå.
Gleder meg som en liten unge. :oops:
Regner med at den er en forbedring på alle områder i forhold til min 2003/04 modell Hp 800x600 DLP.
Til og med støy, og det selv om Optomaen er oppgitt til 29db. (HP en er på 35db i følge projectorcentral).
Skal gjerne komme med en liten omtale på forumet hvis det er interesse. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2008 19.53.09 #5 av 5
Det er selvsagt interesse for det, gratulerer og håper du blir fornøyd med kjøpet! Optoma prosjektorer har i det siste gitt mye for pengene.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar