Logo

Valg av hjemmekinoforsterker til Dali Mentor serien?

Skriv et svar
15.10.2007 18.34.47 #1 av 15
Postet av: Tigerberget
Har akkurat lagt ned min gamle hjemmekino i loftstua som bestod av Harman/Kardon forsterker og DVD, B&W Matrix høyttalere (gamle matrix serien) og Klipsch og Energy subwoofere.

Loftstua skal bygges om til soverom, og etter et seriøst forslag fra min kone om å gjøre garasjen om til hjemmekino, så må jeg jo bare slå til!

Jeg begynner i det små med Høyttalere.
Dali Mentor 6 er kjøpt som fronthøyttalere. Jeg synes Mentorserien til Dali spilte fantastisk, med litt lys klang.

Det er her jeg ikke har lyst til å gå i fella.

Kjøper gjerne ny forsterker, men føler kanskje jeg får mer for pengene på bruktmarkedet?, og jeg kunne se for meg ca 25.000-30.000,- til dette formålet.

Jeg kjenner ikke så godt til lyden av Primare,Pioneer,Yamaha,Denon,Parasound osv osv siden jeg har hatt H/K og Sony tidligere.

Har dere noen ideer om hvilke merker og modeller jeg bør kikke nærmere på som matcher Dali Mentor serien?
Forsterkeren må spille bra i 2 kanaler også.

mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2007 20.10.25 #2 av 15
Postet av: Zleepyme
Kunne det vært en ide å kjøpe en god hjemmekinoreciver og følge opp med en effektforsterker til fronthøyttalerne?

Da er isåfall valgene mange på reciver(Denon AVR3808/4308, Onkyo TXSR805/905). Og deretter en effektforsterker.(Nad C272, eller Vincent SP331/991) Fordelen med et slikt oppsett er at du får mer ut av høyttalerne, og skulle man få lyst på mer avansert elektronikk i framtida, bytter man kun reciveren. Effektforsterkerne går aldri ut på dato :wink:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2007 20.22.44 #3 av 15
Postet av: Typhoon7
Har du noen absolutte krav til funksjoner på forsterkeren/recieveren/prosessoren?

Brukt kan man få mye bra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2007 06.37.00 #4 av 15
Postet av: Tigerberget
Egentlig så kunne jeg tenkt meg separat effektforsterker og en forforsterker, men det er visst mange måter å koble dette opp på.. :wink:

Hvis jeg kjøper en 2 kanals effektforsterker til fronthøyttalere, kan jeg da koble opp en 5 kanals receiver/forsterker til resten av høyttalerne og få 7.1 lyd?

Absolutte krav er at høyttalerne låter best mulig på musikk og hjemmekino, og siden Dali er litt lys i klangen, så blir det unaturlig å gå på en Sony forsterker f.eks.


mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2007 13.50.08 #5 av 15
Postet av: Torja
En reciver som forforsterker går veldig fint, deretter er det bare å putte på effekt på front, center, bak osv.. etter behov og lyst. De fleste recivere fra 5-7K og oppover har pre out for tilkobling til effekt forsterker. Obs den billigste onkyo modellen 605 tror jeg har vistnok ikke dette. Sjekk det i alle fall ut.

Jeg bruker Denon reciver som pre, og Thule som effekt og kan anbefale denne komboen til Dali.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2007 17.31.47 #6 av 15
Postet av: Zleepyme
Har selv en denon reciver og Vincent effektforsterker. Fungerer fint. Vincenten har en veldig fin mellomtone som passer til Denon eller Onkyo.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2007 18.17.45 #7 av 15
Postet av: Typhoon7
Hvis musikk også er prioritert, så ville jeg sett litt på Arcam og Marantz også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2007 20.34.50 #8 av 15
Postet av: Tigerberget
Takk for svar så langt. :D

Jeg har fortsatt en "gammel" Harman/Kardon 3550 receiver med 5.1 preout på, men jeg trodde ikke prosessoren i denne forsterkeren er god nok til å hamle opp med go lyd som jeg er på jakt etter...?
Kan jeg ta så feil her?

Hvis jeg f.eks hadde hatt en 5 kanals effektforsterker, hadde denne HK forsterkeren kunne gjøre en god jobb i et hjemmekinosystem ved å koble den til preout-utgangene?

Er det effektforsterkeren som er kjernen i lydbildet, eller er det forforsterkeren som er det viktigste?
En ekstra effektforsterker gir mer power og kontroll over høyttalerne, men hva med lyden totalt sett på Hi-fi og Surround?

mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2007 00.04.51 #9 av 15
Postet av: Zleepyme
Forforsterkeren vil jo levere hovedlydbildet og klangen, og det er klart at en påkostet reciver har veldig bra elektronikk på lydsiden. Både på film og i stereo. Surroundreciveren er for meg hjertet i anlegget-med alle tilkoblingsmuligheter og justeringer.
Effektforsterkeren er liksom bare kraftverket som gir kontroll over elementene i en stor høyttaler. Den skal farge lyden minimalt, men slik det er på hybridforsterkere som Vincenten er, så gir kombinasjonen Rør og transistor på inngang/utgang en varm og god lyd.
Vil si at lyden blir mer fyldig. Høyttalerne mine fikk plutselig et til element som jeg hadde savnet-nemlig mellomtone. Dette kan være på grunn av Vincenten, men også på grunn av at en reciver alene ikke vil klare(uansett høyttaler) å levere potensialet til høyttaleren. Kanskje noen som er uenige der, men koble effektforsterker til, å hør forskjell... Den er der!
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2007 04.02.30 #10 av 15
Postet av: Tigerberget
Da er du nok inne på noe.

Jeg tror jeg kvitter meg med den gamle H/K receiveren, og satser på en nyere type.

Hvis jeg forstår deg rett så kan jeg kjøpe f.eks Denon AVR-3808 eller Yamaha RX-V3800 og en effektforsterker i tillegg til fronthøyttalerne?

Disse receiverne yter veldig bra effekt alikevel, så merkes det godt hvis man i steden, kobler inn et effekttrinn på fronthøyttalerne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2007 15.13.15 #11 av 15
Postet av: Zleepyme
Disse reciverne har gode strømforsyninger, og man kan kjøre dem direkte uten effektforsterker, men de vil likevell ikke utnytte potensialet i høyttalerne. En effektforsterker klarer å gi deg det lille ekstra, og samtidig vil en slik kombinasjon være gunstig med tanke på fremtidig bytte av reciver.Kan jo prate litt om min erfaring på dette området.

Hadde selv et par Dali808 som jeg først kjørte kun på reciveren. Følte at jeg liksom manglet noe. Kjøpte sub for å kompangsere på bass(noe som denne høyttaleren skulle gi nok av) Og hadde denne kombinasjonen en stund. fungerte fint på film i Dolby Digital O.L, men på musikk så virket det hele tamt. Ikke bare på bassen, men også på gitarriffene til Metallica osv. Vurderte lenge å bytte hele rukkelet da jeg ble tipset om effektforsterker.
Heldigvis så hadde Reciveren Pre ut for front(noe som ikke var vanlig på en reciver fra 99) og jeg hadde fått Vincenten i hus. Første tonene ut fra høyttalerne var Michael jacksons Billie Jean. du verden for en lyd det plutselig kom fra mine Dali 808! De spilte med trøkk og overbevisning! Akkurat det jeg hadde savnet siden jeg tok steget fra tokanals integrert forsterker og inn i surroundjungelen.

Poenget er at man aldri får for stor forsterker. Høyttalerne dine er jo av ypperste klasse lydmessig, men det krever også sin forsterker :wink:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2007 17.41.34 #12 av 15
Postet av: Torja
Ikke for å forvirre mer men til ettertanke, etter å ha byttet ut min receiver 3805 til 4308, så har jeg ettervært opplevd at litt flere detaljer har trådt fram, også på CD i sterio eller pure direkt. Så forforsterker er viktig for å dra de siste cm. Jeg bruker altså Thule som effekt forsterker til front kanalene. Jeg er ellers veldig enig med Zleepyme, det har stor betydning å tilby store høytaler(spesielt front høytalere) ekstra effekt. Forskjellen kan være natt og dag. :P
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2007 21.37.22 #13 av 15
Postet av: Tigerberget
Jeg satt og kikka litt på hva som finnes av Vincent forsterkere, og jeg må si etter å ha lest mange tester så kan det friste med et slikt effekttrinn.

På finn.no nå så ligger det et par Vincent-991 til 20.000,-.
Noe sånt må vel være ypperlig sammen med en receiver.

Vincent har jeg ikke hørt om før, men samtlige tester jeg har lest på nettet, lovpriser dette merket i forhold til pris.

Ellers må jeg si at jeg er svak for Parasound, men er litt usikker på forskjellen i lydbildet. Det ender vel med at jeg kjøper forsterker på magefølelse utifra hva jeg leser på nett og hva dere skriver siden jeg ikke får mulighet til å høre på flesteparten av merkene.

Nå stresser jeg ikke med å få handla inn resten av anlegget mitt siden hjemmekinorommet mitt ikke står ferdig før til våren, men hvis det dukker opp tilbud, så må jeg jo slå til.

Vincent er notert, sammen med Denon... Lurer fortsatt på om Yamaha eller Pioneer kan være et alternativ.. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2007 08.06.50 #14 av 15
Postet av: orso
Ville som Typhoon7 har nevnt kikket på merker som f.eks Marantz og Arcam hvis musikk er priotert. Forforsterkerdelen er viktig hvis du hører en del på musikk. Rotel, McIntosh, Electrocompaniet kan også være merker å kikke på. Kan være lurt å kjøpe noe som har dekoder for de nye HD formatene, slik at du er fremtidsrettet.

Hva som matcher lydmessig bra til høyttalerne er også viktig, spesielt til musikk. Hjemlån er det beste for å finne det ut. Tror kanskje ikke Denon og Pioneer vill passe så bra, det kan fort bli for mye i toppen.

Ellers er det ofte sånn at effektdelen i surroundreceivere er det svake punktet. Watten som de oppgir er tullewatt. En rimelig receiver sammen med et effektrinn vil nesten alltid gi bedre totalresultat enn en dyrere receiver. Det beste er selvfølgelig en god receiver og et effektrinn.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.10.2007 08.51.05 #15 av 15
Postet av: Tigerberget
AV Centeret her jeg bor har Marantz, Arcam og Yamaha.

Han som jobber der lovpriser Yamaha og mener at Yamaha gruser Marantz ned i støvlene. Han sier at den nye 3800 til Yamaha er klassens beste. Han kjører den på et Klipsch oppsett, og det spiller visst enormt bra. Nå har jo ikke jeg Klipsch, men Mentor 6.....

Arcam er også bra sier han , men der er det visst Yamaha for alle penga i forhold til pris.

Jeg har ikke vært oppe å hørt på forskjellen enda, men jeg må nok ta en tur opp å mene noe selv i denne saken.
Må vel også en tur innom Hifiklubben å høre på Denon bare for å ha gjort det.

Takker for svar så langt, og etterhvert så blir jeg nok litt klokere :o)

Når jeg endelig får bestemt meg for forforsterker/receiver, så kan jeg heller konsentrere meg om effektforsterker(e) etterhvert.


mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar