Logo

Utgangseffekt vs opplevd effekt

Skriv et svar
08.01.2013 02.09.22 #1 av 4
Postet av: tobeck
Jeg er blank på området, men takknemlig for hjelp.

Hvis man har en surround-forsterker med oppgitt maks utgangseffekt på 7 x 160w og strømforbruk på 620w, vil det gi en større opplevd effekt ved å koble til to gulvstående, to bak/hylle og 1 senter, enn ved å bruke 7 høyttalere. For meg er 5 høyttalere aktuelt og vurderer forsterker for å drive disse. Vil de to ubrukte utgangene gi høyere effekt for de 5 som er i bruk? Og hva med den teoretiske effekten vs det reelle?

Produktene i eksemplet er Yamaha NS-777, NS-333 og NS-C444 + Onkyo TX-NR616.

I teorien skal 777 være gode for 200w. Vil dette bli et oppsett som utfyller hverandre, eller vil jeg få for mye/lite ut av frontene?

På forhånd takk. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2013 17.26.36 #2 av 4
Postet av: Rune
Slik jeg leser bruksanvisnigen til 777 og 616 oppfatter jeg det slik at begge støtter biamping. Det betyr at du kan bruke 4 kanaler til å drive frontene.

Som du er inne på er det nok slik at under høyt trykk vil færre kanaler føre til større kraftoverskudd fra strømforsyning til de gjenværende høyttalerne. I praksis er det nok slik at det er så lite effekt i de bakre surroundkanalene. (de fleste blu-ray er 5.1 og det må jukses for å få lyd bak)

Jeg tror at biamping kanskje vil gi deg mest mulig trykk da frontene sammen med centeren er det som gir mest lyd ifra seg.

En subwoofer i dette oppsettet er nok det som vil gi det beste løftet i tilegg.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2013 10.15.16 #3 av 4
Postet av: Jobla
Det er bra noen leser bruksansvisningen, det gjorde ikke jeg først men ser nå det er fullt mulig å bi-ampe front med bak å sitte igjen med 5.1 å få dobbel effekt. Er bare nysgjerrig for jeg har holdt på å vurdert det samme selv i ett relativt likt oppsett i spec, desverre valgte jeg vekk receiveren jeg kunne gjort dette med til fordel for andre goder, ser nå at jeg kansje kunne hatt mer kraft i front. Jeg er litt så der med bi-wiring men når du først gjør dette så Bi-Wirer du også så blir det bare enklere for deg med dobble terminaler på amp og høyttalere. Du må ha dobbelt sett med kabler eller bruke 4-ledere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2013 01.05.20 #4 av 4
Postet av: Zleepyme
Man skal heller ikke henge seg opp i produsentenes oppgitte effekt i watt. Som regel "jukser" de fleste surroundrecivere på dette punktet. Mange måler kun en eller to kanaler i drift.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar