Logo

Ung mann trenger hjelp!!

Skriv et svar
21.04.2010 18.38.24 #1 av 8
Postet av: qwertyuiopå
Hei :D
Undertegnede, en ung "mann" på 15 år har tenkt seg å kjøpe et komplett hjemmekinoanlegg, og siden jeg er ganske grønn på dette området så lurer jeg på et par ting:
1. Hva slags anlegg vil dere anbefale meg å kjøpe? (2.1? 5.1?) Anlegget vil for det meste bli brukt til spill og video. Jeg har verken ubegrenset med plass eller penger for øyeblikket, og hva passer best inn på et middels stort soverom?

2. Er det mulig å bytte ut enkelte komponenter i fremtiden for å oppgradere anlegget? Og går det ann å oppgradere et 2.1-anlegg til 5.1 og eventuelt 7.1?

3. Hvordan kobler man anlegget til tv (LCD) og PS3 samtidig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2010 19.28.33 #2 av 8
Hei og velkommen til forumet!

Har du begrenset med plass vil det være lurt å kjøpe mindre høytalere.
Jeg ville sett på en flerkanalsreciver, på den måten har du mulighet til å legge til flere høytalere senere om det er ønskelig.

Din reciver vil fungere som ett slags tilkoblingspunkt for alle dine kilder. Tilkoblingen iforhold til ditt utstyr vil da se slik ut:
HDMI fra PS3 til Reciver
HDMI fra Reciver til TV


Vennligst sett en prisklasse vi kan forholde oss til og les gjerne disse to guidene:
viewtopic.php?f=30&t=10936
viewtopic.php?f=12&t=11039
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2010 19.55.47 #3 av 8
Postet av: qwertyuiopå
Takk for guidene og et raskt svar!!
For å si det sånn, så er budsjettet ganske stramt fordi jeg også sparer til en lettmotorsykkel... Regner med å bruke rundt maks 3-5000 (vet jeg ikke får så mye for det, men)... Fikk også høre at en kompis av fattern har en stor Yamaha Subwoofer stående i kjelleren, og at det er mulighet for å få låne den siden den ikke er i bruk. Jeg vet ikke noe mer om den enn at den er "stor", og jeg har ikke mulighet til å få sett på den før om et par uker... :cry:

Så det du sier at jeg skal gjøre er å satse på en bra reciver (i forhold til prisen) og kanskje bare 2 høytalere til å begynne med?

I tillegg lurer jeg på om det er lurt å kjøpe noe brukt utstyr, for å spare penger?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2010 20.38.56 #4 av 8
I de fleste tilfeller er det lurest ja, men det finnes jo ett par gode tilbud på "surroundpakker" også. Grunnen til at jeg ikke pleier å anbefale dette er at de som oftest har få tilkoblingshetmuligheter og du har ikke like gode "utbygningsmuligheter".

Denne derimot ser ikke så værst ut da det er reciver satt sammen med en høytalerpakke. Den har gode tilkoblingshetmuligheter og Onkyo har gjort det bra i tester. Her er pakken:
http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/ ... hjemmekino

Ellers ville jeg også tatt en titt på Yamaha sine recivere kombinert med feks XTZ 93.23 Det kommer litt ann på hva du vil prioritere....

Jeg ville nok kjøpt nytt i dette tilfellet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2010 21.06.12 #5 av 8
Postet av: qwertyuiopå
Takk for tips!!

Den pakken fra elkjøp så veldig fin (og dyr) ut, men jeg har begynt å tenke litt på plassering av høytalerne og kommet fram til at det vil bli et helvete å finne en god plassering til de bakre høytalerne uten å måtte snu opp ned på hele rommet..
Regner med at det blir et 2.1 anlegg med et par XTZ 93.23 helt til økonomien tillater noe mer.
Men så var det reciever, hva er det viktig at den har? HDMI? Masse tilkoblingsmuligheter?

Og jeg regner med at det blir litt styr med kabler og ledninger, eller er det bare "plug & play"?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2010 21.22.05 #6 av 8
Som nevnt i guiden er det viktig at den har x-antall med hdmi-innganger og støtte for de nye høyoppløste lydformatene. At den har HDMI v1.4 er heller ikke dumt. Den burde også ha litt power til å kunne drive høytalerne dine.

Onkyo TX-SR308/508 er to gode alternativer.

Oppkoblingen vil være enklere enn du tror. Som sagt trenger du 2*HDMI kabler (Kjøp de billigste), pluss høytalerkabler og strømkabler (følger med).

Det følger også med en mikrofon. Dette kalles romkorreksjon. Målet med dette er å kalibrere slik at du vil få best mulig lyd iforhold til ditt rom. Dette er enkelt å sette opp og det står godt forklart hvordan du skal gjøre dette.

Med ett slikt oppsett vil du få mye godlyd for pengene, samt ett godt utgangspunkt hvis du vil utvide senere.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2010 16.29.34 #7 av 8
Postet av: qwertyuiopå
Nettverket har vært nede hos oss siden onsdag kveld, så det ble et litt sent svar..
Jeg tror det holder med Onkyo TX-SR308, for det blir nok en god stund til jeg har plass og råd til et 7.1 system. men jeg fant en annen reciever: Denon AVR1610 (http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/ ... n-receiver)
Den er litt billigere, men har fortsatt nok hdmi inn/utganger. Ja, jeg vet at man får det man betaler for, men kan kvalitetsforskjellene være så store?
Eller hva med denne: Yamaha RX-V367 (http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/ ... ndreceiver), som i tillegg har dockingstasjon til Ipod :smile:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.04.2010 21.01.23 #8 av 8
Ville nok gått for en reciver med siste HDMI-version (1,4), for å være mest mulig fremtidsrettet. Men uansett så er det mye bra der ute iforhold til hva man betaler.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar