Logo

Ulyd i høyttaler - hjelp

Skriv et svar
04.03.2008 17.47.41 #1 av 3
Postet av: Ole-HKfan
Hei.
Jeg har nylig (endelig!) fåt meg et par Basic 410 MkII, kjøpt på netthandelen. Høyttalerene er helt supre både estetisk og kvalitetsmessig. Kun ett skjær i gleden... Jeg mener å høre en slags "knitre"- eller "skrape"- lyd i den ene høyttaleren, spesielt ved dialog. Det gjelder da de litt lysere partier av både dame og herre stemmer. Mener å høre denne lyden fra diskant elementet. Dette hører jeg båe på film, tv og radio, altså tre forskjellige lydkilder. Jeg har også forsøkt å bytte om på venstre og høyre høyttaler for å se om problemet flyttet seg, og det gjorde det. For ordens skyld så er forsterkerdelen hos meg representert ved en Harman Kardon AVR247. Denne er også helt ny. Radioen er intern i AVR247, film ses på en dvd-spiller med lydoverføring coaxialt og tv-tuner overfører analogt. Jeg skulle mene at 2x65 watt (ekte HK-watt) i stereo burde være nok til å drive basic'ene. Jeg har heller enda ikke spilt høyere enn -20 dB demping, så det burde ikke være fare for at elementet er sprengt pga klipping. Kobling mellom forsterker og høyttaler er kabel kjøpt på HiFi-klubben til 50,-/meter terminert med banan-plugger. Alle tilboblinger er gjort uten strøm på forsterkeren, og denne er satt opp til å starte med et default volum på -40 dB. Forsterkeren er videre satt opp til kun stereo i 2.0 kanaler. U-lyden er svært diffus for våre utrente ører, og min samboer sier hun ikke kan høre den, men det gjør altså jeg.

Noen der ute som har ideer til hva ulyden kan komme av? Kan det være noe galt jeg gjør? Jeg ønsker å få utredet dette god først da jeg har lite lyst til å reklamere, hvilket vil bety ny runde i posten med innpakking osv..

Takker så mye for tilbakemeldinger!

Hilsen fra Ole.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 16.19.42 #2 av 3
Postet av: Zleepyme
Hei! Grundig og grei beskrivelse det der :D Jeg vil først ha gått over høyttalerkablene og sett veldig godt etter at koppertråder ikke kommer borti f.eks gods bak på forsterkeren(det kan være snakk om en liten nesten usynlig koppertråd) O.L. En annen ting kan jo være at utstyret ditt trenger en innspillingsfase.
Komponentene i forsterkeren er nye, og elementene i høyttalerne trenger en liten stund til å gå seg til. Diskanten vil virke kvass(og kanskje støyende) men at dette vil gå over. Bassen vil også bli mykere, for i begynnelsen er den som regel litt hard. Hvor lang innspillingstid varierer av hvor mye man bruker annlegget, og hva som står i manualen som fulgte med.

Et godt råd er å la anlegget stå på med svak radiosus(en u-tunet kanal) når man går og legger seg, eller drar på jobb, for å se om dette blir bedre. Men først og fremst. Sjekk høyttalerkablene, eller terminalene på baksiden av forsterkeren.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2008 23.55.50 #3 av 3
Postet av: Ole-HKfan
Takker for svaret.

IKablene er i orden. Ryddig og fint med banaplugger i begge ender. Jeg tror muligens problemet kan ligge i innspillingsfasen ja. Jo mer jeg hører musikk eller ser film, jo mer umerkelig blir u-lyden. Jeg har aldri høt en så markant skarphet i en høyttaler før innspilling før så derfor tenkte jeg ikke på det i dette tilfellet. :oops:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar