Logo

Ukens dumme spørsmål... (Yamaha RX-V1600 og ASX10K)

Skriv et svar
29.09.2006 11.09.16 #1 av 9
Postet av: Sleepy1981
Nå har jeg en NAD C370 forsterker (stereo) og et par Dali ASX10K.

Skal skaffe meg sourround nå så lurer på og gå for en Yamaha RX-V1600 og center/bak/side/sub i Dalis nye concept serie.

Det jeg lurer på er om Yamahaen takler mine ASX10K? De er 4Ohms (trur jeg), men i manualen til V1600en stod det at man måtte velge mellom 8 eller 6 ohm i en meny der for å tilpasse det til høytalerene du har. Men det går ikke ann og velge 4 Ohm... De andre høytalerene jeg vurdere og bruke (DALI Consept serie) er 8 ohm... Vil dette funke alikvel?

Lurer også på om jeg kan koble til min C370 som effektforskterker på fronthøytalerene så jeg kan spille musikk i stereo? Bruker jeg da Preout??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.10.2006 07.08.15 #2 av 9
Postet av: InYourDreams
Kjenner ikke denne forsterkeren fra Yamaha spesifikt, men på min RX-V757 (som er en mye billigere versjon) kan man velge om man har 4 eller 8 (mener jeg å huske...).

I ditt tilfelle spiller ikke dette noen rolle da den desidert beste løsningen vil være å bruke Yamaha-forsterkeren kun som en for-forsterker/surroundprossessor for frontene. Du kobler da C370 til pre out for fronthøytalere på Yamahan og høyttalerene dine til Nad'n. Denne konfigurasjonen kan du benytte til både hjemmekino og musikk.

OBS: Når du skal høre på musikk bør du benytte deg av Pure Direct funksjonaliteten på Yamaha forsterkeren. Denne "dreper" alle unødvendige kretser i forsterkeren for å unngå støy og ruter musikk-signalet fra CD-spilleren direkte til din eksterne effekt-forsterker uten undøvendig påvirkning...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2006 01.21.11 #3 av 9
Postet av: Soundispower
kan jeg bare få et kjapt svar her anngående Pure direct funksjonen?
Når jeg har på den så forsvinner subben min da..det er jo lite gøyt..hva er grunnen?
Anna ting, når jeg har på Pure direct så dimmer receiveren seg og det lyser kun et blått lys..hvordan få den til å dimme slikt feks under "movies" funksjonen eller andre funksjoner?
(gjelder yamaha 659)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2006 10.00.59 #4 av 9
Postet av: boly
"Soundispower" skrev:kan jeg bare få et kjapt svar her anngående Pure direct funksjonen?
Når jeg har på den så forsvinner subben min da..det er jo lite gøyt..hva er grunnen?
Anna ting, når jeg har på Pure direct så dimmer receiveren seg og det lyser kun et blått lys..hvordan få den til å dimme slikt feks under "movies" funksjonen eller andre funksjoner?
(gjelder yamaha 659)


Side 45 i bruksanvisningen forklarer pure direct.

Resten finner du her: http://www.yamaha-hifi.com/index.php?la ... O&idcat1=1
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2006 16.05.41 #5 av 9
Postet av: Soundispower
takker igjen:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2006 18.22.15 #6 av 9
Postet av: orso
"InYourDreams" skrev:Kjenner ikke denne forsterkeren fra Yamaha spesifikt, men på min RX-V757 (som er en mye billigere versjon) kan man velge om man har 4 eller 8 (mener jeg å huske...).

I ditt tilfelle spiller ikke dette noen rolle da den desidert beste løsningen vil være å bruke Yamaha-forsterkeren kun som en for-forsterker/surroundprossessor for frontene. Du kobler da C370 til pre out for fronthøytalere på Yamahan og høyttalerene dine til Nad'n. Denne konfigurasjonen kan du benytte til både hjemmekino og musikk.

OBS: Når du skal høre på musikk bør du benytte deg av Pure Direct funksjonaliteten på Yamaha forsterkeren. Denne "dreper" alle unødvendige kretser i forsterkeren for å unngå støy og ruter musikk-signalet fra CD-spilleren direkte til din eksterne effekt-forsterker uten undøvendig påvirkning...

Meget god idé å bruke Nadn som effekt til frontene. Men vil anbefale en annen løsning enn det som er nevnt ovenfor når du spiller musikk. I tillegg til å koble DVD spilleren til Yamahaen (optisk/koaksial), kobler du også den direkte til NADn (rca kabler). Dermed slipper du å gå via Yamahaen når du spiller musikk. Bakdelen er at du ikke får med subben på den måten.
Dersom Nadn har main in, kan den forresten fungere som en ren effektforsterker. Man da må man koble frem og tilbake.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2006 19.30.44 #7 av 9
Postet av: Sleepy1981
Takk for alle svar!

Men nå har jeg sett at Yamaha kommer med nye forsterkere i denne serien. Noen som vet når mna kan få kjøpt disse i Norge?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2006 19.56.44 #8 av 9
Postet av: runedalby
Mener å huske at de skulle komme for salg i oktober. Er det ingen som har sett disse ute i butikk?
Rune D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2006 06.51.03 #9 av 9
Postet av: Hertis
"runedalby" skrev:Mener å huske at de skulle komme for salg i oktober. Er det ingen som har sett disse ute i butikk?


Tror begge de er kommet.

http://www.avshop.no/catalog/product_in ... ts_id=1384
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar