Logo

TVèr og butikker!

Skriv et svar
03.05.2008 17.42.04 #1 av 10
Syntes det er på tide å ta opp dette med butikklokaler og hvordan de forskjellige stedene fremstiller sine TVèr. I mange butikker er det desverre slik at de bruker enten eller- dårlige kabler, dårlige kilder, feil innstillinger og område utilplasset skjermteknologiens egenskaper. Jeg syntes derfor at det er i mange tilfeller svært missvisende å gå i butikken å se på TVèr, og det er ikke slik det skal være; det skal være motsatt. Idag feks var jeg på bla Elkjøp, Spaceworld og Elprice og det var ikke videre imponerende det jeg så, blant annet var plasma apperatene hengt opp på veggen med spotlight pekende mot dem. De aller fleste av oss vet at plasma trives best i mørkere omgivelser. Kablene var i de fleste tifleller billige scart kabler og innstillingene på flatskjermene var innstillt med alt for høy kontrast ol for å se mer imponerende ut. Dette gjør jo slik at kundene lett kan misforstå hva de ser, for alt vi vet kan de fremstille skjermene de tjener mest på til å se bedre ut. ( Nei, påstar ikke at bransjen er så psyninsk, men sier at de kan gjøre).

Poenget mitt er; burde ikke kjedene skjerpe seg litt her, slik at det skal bli mer enn bekreftene og oppklarende å se på enn missvisende?

Har dere noen flere tanker om dette, eller vil fremheve noen butikker som er flinke/ dårlige til å fremstille sine flatskjermen på korrekt eller ukorrekt måte?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.05.2008 22.58.16 #2 av 10
Postet av: boly
Enig i det du skriver. Når alt henges på en vegg med dårlige kabler/ signal, må det justeres litt. Butikklokaler er ikke en plass man burde besøke for og finne ut av hvilken tv man skal kjøpe seg. men det er nå en gang slik. Jeg personlig brukte minst 3 mnd. på og finne tv'n min og jeg gikk da ut fra tester i inn og utland for og snevre meg inn. Samt at jeg så de i levende live i butikkene, der jeg kunne justere litt selv.

Skal kjedene justere tv'n slik den skal være'kommer prisen til og stige. Det er bedre og bruke div. forum der man kan få gode råd, samt en pekepinn på hva som er bra og ikke.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2008 11.53.57 #3 av 10
Postet av: xuax
Et annet aspekt er hvilken kundegruppe de store kjedene retter seg mot. De færreste kundene stiller noe på tv'en når de får den hjem. Bruksanvisning er noe som er en uting og skal aldri leses. Når dette utgjør størst andel av kundemassen, er det da riktig å stille tv'en inn perfekt? jeg tror det er bedre at tv'en står på en forhåndsinnstilling, slik at den kunddegruppen ikke blir skuffet samtidig som de som vil stille inn tv'en får et bedre bilde enn hva de har sett. Å gjøre det motsatt vil nok skaffe flere missfornøyde kunder, som ikke får samme bilde. Andre har også påpekt prisaspektet dette medfører. Å gå over 50-100 tv'er noen ganger i løpet av en dag, fordi kunder stiller på tv'ene, vil ta tid og koste mye resursser.

Når det gjelder belysnning, så har det undersøkelser innen markedsføring vist at godt opplyste rom øker kjøpslysten hos kunden. På samme måte som kontraster i på prislappene (Rødt på gult, etc)

Billige kabler brukes av kostnadshensyn, spesielt når du trenger 100+. Forøvrig vil den gjennomsnittlige kunden ikke bruke mer enn 99kr tilsammen på kabler til sin nye 46".

I forhold til god innstilling så forekommer det noe, men det er i varierende grad. Er fjernkontrollene låst inne er det større mulighet for at akkurat dette kan skje, ligger de ute så er det åpent for alle for å stille. De fleste tv'er jeg har tittet på står med innstillingen dynamisk (som flertallet av kundene har det på når de kommer hjem), og det er sjeldent jeg kommer over en tv som er stilt bra.
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.05.2008 06.11.58 #4 av 10
Postet av: petre2006
Mye gode poenger her, jeg har også av og til sittet og fundert på dette. Har da selv kommet frem til at ta f.eks ett lydanlegg. Her møter man noe av samme problematikken. Men, jeg føler likevel ikke at komponentene blir fremtstillt rett uansett hvor man er.

1. Jeg var inn på en kjede for en god stund siden(skal ikke nevne navn på keden, får bare så mye pepper her inne da) og var på TV titting. Likevel, kan ikke la være å se ett lydanlegg utstillt med en TV. Jeg følte bare ved å se anlegget at det ikke fikk tatt ut 'sitt sanne jeg' ved å være utstillt på 3000 kvadrat, omringet av kjøleskap og krølltenger. Det blir ikke helt rettferdig ovenfor produsenten/anlegget?

2. Går man f.eks til en nisjebutikk, vil man få et avlukke der man kan høre hva som bor i anlegget, til spissen. Rommet er bygget for lyd, og skal vel dra ut alt alt på maks slik at du får en trang til å dra kortet. MEN, det er ikke hjemme i stua di det heller, det låter annerledes når du kommer hjem, såfremt du ikke er en tweaker som mange av oss her inne er.

3. Anlegget er optimalisert på fabrikk, gjennom hefige og lange tester. Er det lyden du vil høre hjemme/butikk? Neppe.

Jeg klarte ikke å svare annet enn 'vet ikke', det blir akkurat det samme for TV apparater, mener jeg da.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2008 19.07.26 #5 av 10
Endelig noen som tar opp dette problemet slik at folket vet mer:
viewtopic.php?f=51&t=11493

- Men har også opplevd at det brukes forskjellige kabler fra TV til TV, altså noen bruker digitale; mens andre analoge. Dette er jo rimelig håpløst og villeder jo brukerne ennå mer. Selgerne kan jo da velge hvilken TV som de tjener mest på å fore den med digitale kabler, mens andre med dårligere profitt fores med dårligere kabler. Noen andre som har sett dette? Jeg syntes dette er svært synd fordi jeg kan ikke få noe reelt inntrykk av det jeg ser på, men må kjøpe TVèn og finne ut om jeg vil ha den eller bytte etter jeg har fått den hjem. Er ikke dette på grensen til svindel?

Noen som har tips til noen skikkelige butikker hvor jeg kan få sett TVèr etter skikkelige forhold? (Helst i Oslo området)
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2008 22.10.09 #6 av 10
Postet av: orso
Vet ikke når det gjelder butikker i Oslo, men BMH i Bergen tror jeg er troverdige og kjører likt signal på alle skjermene. Vil tippe at Soundgarden og Hifi Klubben også gjør det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2008 19.00.08 #7 av 10
Takker for tipset, da skal jeg se på TVèr i disse butikkene så snart muligheten byr seg.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 00.37.37 #8 av 10
Postet av: Kim René
Nå har jeg endelig fått tak på brukernavnet og passordet mitt igjen :oops: Jeg jobber selv hos en av de store kjedene (som også har krølltenger og kjøleskap). Kan avkrefte myten om at vi stiller inn noen TVer bedre enn andre. Alt er fabrikkinnstilt. Når det gjelder kabler, så kan jeg tenke meg at det gjerne varierer fra butikk til butikk. Vi bruker komponentkabler på alle TVene. Grunnen til at vi ikke bruker HDMI er fordi butikken er av det litt eldre slaget og det koster for mye å trekke så mye HDMI-kabler som trengs.

Når det gjelder hva produsentene "fortjener", så er det de selv som bestemmer om vi skal få lov til å selge produktene deres eller ikke. Fullt og helt opp til produsent. Nå er det jo kommet en og annen ny butikk som da har egne fremvisningsrom, og dette kommer det til å komme flere av. Ting tar tid, og veldig mange butikker har begrenset med plass.

Ellers ser jeg poenget med å ha spotter på plasma-skjermer, setter de i litt "feil lys", bokstavelig talt ;)
42PV70, QLN 604mkII, 602mkII, 601mkII. Velodyne CHT-10. Pioneer LX-51.
Infocus SP4800 =/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 02.18.31 #9 av 10
Postet av: xuax
Jeg har jobbet i en frem til nylig og har god kjenning til andre butikker av samme type. Min erfaring er at dette er veldig varierende. Jeg har sett folk på relativt høyt nivå bevist stille på produkter. Jeg har også sett flere grove brudd på blant annet markedsføringsloven. Mitt inntrykk er at dette er varierende fra butikk til butikk, ikke fra kjede til kjede.

"Kim René" skrev:
..
Nå har jeg endelig fått tak på brukernavnet og passordet mitt igjen :oops: Jeg jobber selv hos en av de store kjedene (som også har krølltenger og kjøleskap). Kan avkrefte myten om at vi stiller inn noen TVer bedre enn andre. Alt er fabrikkinnstilt. Når det gjelder kabler, så kan jeg tenke meg at det gjerne varierer fra butikk til butikk. Vi bruker komponentkabler på alle TVene. Grunnen til at vi ikke bruker HDMI er fordi butikken er av det litt eldre slaget og det koster for mye å trekke så mye HDMI-kabler som trengs.
...
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 03.46.20 #10 av 10
Postet av: Fabio
Dette vil variere stort fra sjappe til sjappe og personellet som jobber der.

Egen erfaring viser at så lenge gutta på gølve interesserer seg, stilles skjermene til best mulig resultat. I de aller fleste tilfeller får ingen kurs for hvordan man stiller en TV, så det blir litt hipp som happ.

Det optimale ville vært om alle sjapper fikk stilt skjermene best mulig. Argumentasjonen om at folk kan bli skuffa, når de kommer hjem, faller i grus med en gang selger forklarer at bildet bør stilles inn for å finne beste mulige bilde. En ivrig kunde vil uansett godta dette.

Heldigvis for de fleste som bruker disse sidene, kan man se potensialet i en skjem, så lenge man har et godt trent øye.
117 Blå-stråle filmer
Mer IMAX takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar