frodon
Aktiv
E-post
Heisann,
Begynner å få lyst på ny TV, men jo flere tester og guider jeg leser gjennom, jo mer forvirret blir jeg. Skremmende utvikling
Så kanskje det finnes noen kloke hoder som kan komme med litt anbefalinger. Selv har jeg bare et par krav:
1: Pris - hadde tenkt å bruke rundt 15.000. Smertegrensen er 20.000. Og da begynner det å gjøre vondt.
2: Må kunne brukes til vanlig TV-titting (også analoge signaler), DVD, tilkobling av PC'en samt Playstation2. Regner med at Playstation3 vil være ganske kjapt på plass når den kommer på markedet.
3: Brukervennlighet - fordel at man ikke trenger være ingeniør for å kunne bruke boksen.
4: "HD-ready". Er det egentlig noen som vet hva som faktisk vil være HD Ready når dette formatet en gang blir en realitet her til lands? Men neste generasjons spillkonsoller vil vel ha HD-muligheter, så hadde vært fint å kunne tatt i bruk dette også.
Ellers er jeg åpen for det meste. Plasma, LCD, Bakprojeksjon eller Billedrør.
Noen gode tips som vil gjøre meg til en lykkelig og fornøyd TV-eier?
Kikket litt på Dells LCD-skjermer (32" og 37") - noen som har erfaring med disse?
---------------
Ellers så har faderen også planer om å kjøpe ny TV. Skal kun brukes til vanlig TV-titting (analoge signaler fra takantenne) og DVD. Her bør vel ikke prisen gå så veldig mye over 10.000 men kan muligens strekke seg mot 15.000. Noen tips her?
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Et alternativ er plasmaen Panasonic 37PA50 som selges til 15k hos Elkjøp og Lefdal. En meget god deal. På analoge sendinger er det kanskje den beste skjermen på markedet nå. Haken er at den ikke er HD-ready, men den er HD-kompatibel via komponent og HD materiale er veldig bra på den. Skal du ha en god HD-ready skjerm må du nok ned 32". Det må bli en LCD skjem. LCD er ikke like bra til TV og DVD, men til gjengjeld bedre på spillkonsoll og PC. Et alternativ her kan være en av Samsung sine modeller som b.l.a. Hi-fi klubben selger. Lykke til.
luria
Meget Kunnskapsrik
E-post
Hvis den ikke MÅ være flat kan du få en Sony 50" HD-ready bakprojeksjon for under 15 000. Denne (KDF-E50A11E) er basert på LCD teknologi, har HDMI og en oppløsning på 1280x720. Sagem og Samsung har 50" HD-ready modeller baser på DLP som trolig gir enda bedre bilde i klassen rundt 20.000 og oppover (har ikke sammenlignet). Disse Tv'ene er ikke dypere enn ca. 30-40 cm, og er på ingen måte "klumpete". Her får du veldig mye TV for pengene. Ha bare sett Sony'en tilgjengelig online, tar derfor sjansen på å legge ved noen bilder (fra avforums.com).
01.jpg (
72,482421875 KB) Vist 1430 ganger
newhc2.jpg (
39,2802734375 KB) Vist 1430 ganger
newhc1.jpg (
45,7431640625 KB) Vist 1435 ganger
frodon
Aktiv
E-post
Bortsett fra størrelsen (som ikke er noen særlig ulempe for meg) - hva er "bakdelen" med bakprojeksjons-tv'er i forhold til plasma/LCD?
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
"frodon" skrev:Bortsett fra størrelsen (som ikke er noen særlig ulempe for meg) - hva er "bakdelen" med bakprojeksjons-tv'er i forhold til plasma/LCD?
Du må i alle fall bytte pære, pærene er dyre tror jeg. Mener ellers og ha lest at de ikke er helt på høyde med plasma, billedmessig. Men du får nok veldig mye for pengene. Skjermene til Sagem er flate også.
http://www.nettdata.no/catalog/index.ph ... 4f32b5d1c4
frodon
Aktiv
E-post
Bytte pære - hvor ofte og hvor mye koster noe slikt da sånn ca?
Og hvor langt fra bør man sitte fra en 50" og 42" TV av denne typen?
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
luria
Meget Kunnskapsrik
E-post
Jeg ser avshop tar 4000 kroner for ny lampe på Sagem axium. Samsung regner 8000 timer lampetid for sine bakprojeksjons tv'er, og prisen ligger på ca 2000 kroner. Regner med at det er nogenlunde likt for sonyen, tror at prisene på sikt også vil synke. Ved normal bruk (5 t daglig ) vil det vel ta 3-6 år før du må bytte.
Det fine er at mens bilde på plasma-tv gradvis forringes, vil du ved bytte av lampe på bakprojeksjon få like godt bilde som da Tv'en var ny.
Leser du litt tester o.l. vil du fort se at bakprojeksjon i de fleste tilfeller har bedre eller i det minste like godt bilde som langt dyrere plasma tv'er. Få har imidlertid sett en slik TV og de har blitt "glemt bort" i flat-tv hysteriet. Har mine mistanker om at de er lite attraktive for importører og butikker pga lavere fortjeneste.
PS! Sony'en er LCd og ikke DLP, og vil derfor ikke ha "regnbueeffekt" som noen legger merke til på DLP-tv'er.
frodon
Aktiv
E-post
Hmmm, 50" blir litt for stor, men 42" utgaven av Sony tv'en (KDF-E42A11E) frister veldig. Dessverre ser det ikke ut som den finnes i noen butikker i nærheten, og finner den heller ikke på lager hos noen norske webshopper. Noen som har sett den noen steder?
En annen ting: Hvordan er disse TV'ene når det gjelder varmeutvikling? Skulle hatt den inn i en IKEA-benk av denne typen
Benken er 104cm bred, 77cm høy og 57cm dyp (sideveggene er kun 37 cm dype så selve bunnplaten stikker lenger ut).
TV'en er 99cm bred, 72.2cm høy og 35,7 cm dyp. Vil en slik "tildekking" være ok?
milleniam
Aktiv
E-post
En slik tildekking vil bli pent. Vurderer selv en slik TV, jeg tenkte egentlig på en LCD skjerm med HD. Skal bruke den til konsoll (xb 360). Noen som vet hvordan denne tv'en er i forbindelse med dette? Noen som har funnet noen butikker i norge eller sverige hvor denne kan skaffes?
frodon
Aktiv
E-post
Leter fortsatt etter Sony's 42" bakprojeksjons-tv. Ser dessverre ikke ut som om denne finnes hverken i butikker eller på nett. Noen som vet om modellen er gått ut av produksjon, eller hva som er årsaken til at ingen fører denne TV'en?
***edit***
Og der var TV'en på plass til slutt. Virker bra så langt også...
luria
Meget Kunnskapsrik
E-post
"frodon" skrev:Leter fortsatt etter Sony's 42" bakprojeksjons-tv. Ser dessverre ikke ut som om denne finnes hverken i butikker eller på nett. Noen som vet om modellen er gått ut av produksjon, eller hva som er årsaken til at ingen fører denne TV'en?
prøv
http://www.komplett.no
De skal få inn flere i slutten av januar. TV'en selger trolig godt hos de som fører den, vet bl.a. om en som kjørte 12 mil for å sikre seg den siste demomodellen i Halden etter å har ringt over alt i osloområdet.