Logo

TV-signal best på 720 eller 1080 teknologi?

Skriv et svar
11.08.2007 06.01.46 #1 av 8
Postet av: Dolphin 33
Jeg har tenkt å kjøpe meg Samsung LE40M86, dvs med full HD. Men jeg var en tur innom en elektroforhandler for å se om de hadde denne inne. Det hadde de ikke, men modellen 40N87 (eller var det N86) inne. En forhandler mente at TV bildene ville bli mye bedre om jeg kjøpte en 720 i stedet for en med 1080 oppløsning - da oppskalleringen var såpass stor fra et TV signal at dette fort ble "dårlig" på 1080 skjermer. Nå skal det sies at den Thomson TVn som hang ved siden av (med 720) så ut til å ha skarpere bilde enn Samsungen (N87) - men nå kan jo det også skyldes innstillinger etc. Selgeren mente i alle fall at det ikek var "nødvendig" med 1080-oppløsning på en 5-6 år....!??

Dette er nå ikke jeg så sikker på (og har lært meg å ikke stole så mye på selgere ... mange (unge) vet desverre litt for lite om teknologien inni apparatene)

Noen som har noen oppfatning om TV-bildet blir dårligere på 1080 enn en 720 TV? Og vil dette også gjelde DVD signal over HDMI? (har ikke Blue Ray eller HD DVD ... som jo selvsagt er bedre på 1080)

Jeg har en LG RH199HS som har oppskallering til 1080i over HDMI - som jeg i alle fall vil teste om vil gi et bedre TV bilde enn om TVn skal gjøre oppskalleringen ... Noen med erfaringer her?

...og nå har jeg jo tenkt å kjøpe Samsungs M86 og ikke N87, som jo er en bedre TV enn den jeg så i butikken ....
Mvh
Dolphin 33
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2007 08.01.51 #2 av 8
Postet av: Rune
På størrelsen 40" skal det veldig mye til for at du syns det er noe bildeforskjell på 1080p og 720p. Skjermen er rett og slett for liten.

Generelt kan man si at 1080p skjermer trenger bedre bildebehandlign for å få samme bildekvalitet som 720p fra et lavoppløst signal.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
11.08.2007 08.45.34 #3 av 8
Vil det med andre ord si at det (nesten) ikke er vits å legge i penger for å få 1080 oppløsning på en 40", dersom man (vanskelig) ser forskjell allikevel? Jeg har prosjektor og vil uansett se mest filmer (DVD) på denne ...

Men jeg har en DVD som kan oppskallere (TV og DVD) signalet til 1080i (evt 720p)- men dersom ikke forskjellen på dette heller blir vesentlig (evt ikke synlig i det hele tatt), så kan jeg jo spare de pengene ved å kjøpe en 720p tv.

Eller ...?
Mvh
Dolphin 33
11.08.2007 09.36.58 #4 av 8
Postet av: AndreWerdenskrieg
Fra Hemmebio's flatskjermtest:

" I testet är det två tv-apparater med 1024 x 768 pixlar, två med 1366 x 768, "hd-ready" och två med full hd om 1920 x 1080 pixlar. Eftersom samtliga är på 40- eller 42-tum har vi fått ett rejält tillfälle att jämnföra hur viktigt det är med "rätt" upplösning. Är det nogon skillnad på bilden? Ser vi mer detaljer med full hd än med de andra upplösningarna?

Svaret er nej!
Vi ser väldiga skillnader mellan de olika teveapparaterna men det handlar om faktorer som kontrast, färgåtergivning, bildbehandling och andra egenskaper. Kliver vi innom tre meter från TV-en kan vi ana en del detaljskillnader. Men vad som skapar den skillnaden är fortfarande en väldig öppen fråga. Men talar vi om typiskt vardagsrum med 3.5 till fyra meter mellan ögon och teve: Nej!

I den här storleken är antalet pixlar den kanske minst viktiga faktorn för bildkvalitet. Om du nu inte planerar att sätta dig två meter framför teven vilket ändå inte är en god idé eftersom du får problem med betraktningsvinkeln hos lcd-teve och tydligt ser gittermönstret från plasmatevens ljuspulskontroll."
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
11.08.2007 15.21.07 #5 av 8
Postet av: nilsos
Jeg kjøpte full HD med tanke på at det blir mange år (10?) til jeg skal kjøpe TV igjen, og da tipper jeg at 1080p er standard. Og så har du det med skaleringene. Å skalere ned betyr tap av detaljer, slik at 1080i sendinger skalert ned til 720p eller 768p betyr at du kaster vekk oppløsning. Og skalere 576i til 720p må du ikke gjøre hvis du feks har et panel med oppløsning 1366x768. Da blir det en ny skalering. Alle flate skjermer operer i progressivt, og skalerer alt av signal til panelets oppløsning. Det er ikke alle som ser like godt, så det er sikkert ikke så nøye for mange, men greit å vite. Her er også en fin artikkel: http://hometheaterhifi.com/volume_14_1/ ... art-1.html

Lykke til.
mvh Nils
11.08.2007 17.22.03 #6 av 8
Postet av: Kim René
Går ikke mer enn 3-4 år før TVene våre er noe billig drit som fungerer greit på hytten på landet :P På 40" syns jeg det er unødvendig med full hd, spesielt til prisen.
42PV70, QLN 604mkII, 602mkII, 601mkII. Velodyne CHT-10. Pioneer LX-51.
Infocus SP4800 =/
12.08.2007 07.39.13 #7 av 8
Takk skal dere ha! Ser nå at min søken ettter "det beste bildet" må bli uavhengig av oppløsningen! En faktor mindre å bry seg om

Men hvilken TV vil dere regne som den som har det beste prosesseringen og panelet for å gjengi bildet? Dette er vel mye subjektivt, men ...

Mitt spm er da om Samsungs LE40M86 fortsatt gjengir best bilde, eller om en annen Samsung skjerm (eller et annet merke, men liker veldig godt Samsung og dets design) med 720 oppløsning kanskje gjengir bildet bedre (mindre oppskalleringsprosessering for TV, DVD og HDD opptak)?
Mvh
Dolphin 33
12.08.2007 15.00.42 #8 av 8
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Dolphin 33" skrev:Takk skal dere ha! Ser nå at min søken ettter "det beste bildet" må bli uavhengig av oppløsningen! En faktor mindre å bry seg om

Men hvilken TV vil dere regne som den som har det beste prosesseringen og panelet for å gjengi bildet? Dette er vel mye subjektivt, men ...

Mitt spm er da om Samsungs LE40M86 fortsatt gjengir best bilde, eller om en annen Samsung skjerm (eller et annet merke, men liker veldig godt Samsung og dets design) med 720 oppløsning kanskje gjengir bildet bedre (mindre oppskalleringsprosessering for TV, DVD og HDD opptak)?

Du kan lese litt om hvordan Samsung'en gjør seg mot andre skjermer her:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9444
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Skriv et svar