Logo

TV i 46" eller større

Skriv et svar
06.01.2009 21.05.36 #1 av 33
Postet av: VingeFaan
Heisann!

På tampen til å kjøpe meg ny TV og tenkte å forhøre med her inne om noen tanker. Bruksområder blir vel GET HD, PS3 (spil, blue rayl og streaming av tvserier fra PC) og en del DVD.

Først, størrelsen. Har lest en guide her inne om størrelsen, men har funnet ut at jeg gir litt blaffen i finregninga av avstand. Jeg vil ha stor TV! Flytter inn i ny leilighet om et par uker, her er et bilde av stua.


Tror den TVen som henger der er 40", eventuelt 42". Så her bør jeg lett dunke på med minst 46"? :wink:

TVen jeg har sett mest på er Samsung LE46A656: http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=95276

Ser at profilerte personer her inne blæster Sone W4500:http://prisguide.hardware.no/product.php?product_id=99809&view=productinfo

Jeg merker meg at to av tre erfaringer er dårlige på Sonys tv og de peker på det samme (baklysblødning). Samtidig er prisen stivere enn Samsung-alternativet. Kommentarer?

En annen ting jeg lurer på er om det er automatikk i at LE[u]52[/u]A656 er knall tv hvis (feks) LE[u]46[/u]A656 er det? Har sett på en del 46"/50" i butikker og ellers i det siste, synes ikke de virker så veldig store. Så er litt gira på å gå for hakket større enn 46" (50"/52") også. Har da sett en del på nettopp LE52A656

Hvis jeg skal prøve å tenke fornuftig her vil jeg vel si at jeg kommer til å slite med skille veldig på findetaljer i bildet. Jeg liker å føle at jeg har gjort et godt kjøp, og derfor går jeg ofte for testvinnerene og slikt sett har Samsung meldt seg sterkt her. Er slikt sett antagelig litt Ola Dunk. Tror jeg har behov for noe fett men er bare en dust som tror han ser på TVen hvorfor han brukte de ekstra 5000,-.

Oppsummert:
1. Size matters.
2. God omtale gjør meg glad.
3. Bør se bra ut (som møbel).
4. Bør være en god tv (antar dette kommer av punkt 2)
5. Feinschmecker-detaljer hva gjelder bildet ikke viktig (jeg klarer ikke å se det).
6. Pris, helst ikke over 15-16k.
7. Liker å gjøre godt kjøp hva gjelder pris (tilbud!)!
8. Det ble en lang oppsummering.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 21.19.23 #2 av 33
Postet av: Jorn.Finnerud
Hei. Både 656-serien fra Samsung og Sony W4500 er gode skjermer som ikke bør gjøre seg bort her. Det jeg tenker på er innsynsvinkelen. På bildet vil de fleste se bildet fra siden. Da bør man i allefall ha innsynsvinkel i mente når man handler. Bruker man elkjøp er man sikker siden man kan bytte. Hva med å legge på noen få høvdinger å gå for Pioneer 5090?
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 21.30.42 #3 av 33
Postet av: VingeFaan
Hei!

Ja, jeg må si jeg har vurdert å krype opp til 20k og få 5090. Men jeg prøver å slå det fra meg, jeg trenger det rett og slett ikke! Ref det jeg skrev om hvor lite peiling jeg egentlig har. Kjøper jeg 5090 blir det for å føle jeg har noe kjøpt noe rått og ha et skryteobjekt antar jeg.

Er enig i det du sier om innsynsvinkel, men det der er forrige eiers oppsett, ikke mitt :) Er 5090 "god" på innfallsvinkel? Er vel krutt på det meste den TVen der antagelig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 21.33.27 #4 av 33
Postet av: Jorn.Finnerud
Plasmaskjermer har ingen issues i forhold til innsynsvinkel. Det har LCD større eller mindre grad. Samsung er for eksempel værre enn Sony på det området.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 21.51.33 #5 av 33
Postet av: VingeFaan
Ser nå at Elkjøp er utsolgt for 5090, den kommer på lager i midten av februar så da er det mer eller mindre uaktuelt siden jeg ikke eier en TV for øyeblikket. :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 21.57.02 #6 av 33
Postet av: Jorn.Finnerud
Hva med en LED-skjerm? 7-serien fra Samsung får man i 46 tommer for rundt 16k.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 22.00.24 #7 av 33
Postet av: VingeFaan
Forresten så skal jeg kjøpe PS3 også, og da er det en mulighet her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=408350

Dette er en gunstig pris hvis vi ser på prisen for kun TV. http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=102894 Denne er dyrere enn A656 men eldre(?).

Hvordan stiller LE46A567 seg mot LE46A656?

LED vet jeg lite/ingenting om. Må lese litt om det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2009 11.32.12 #8 av 33
Anbefaler deg å lese denne guiden for mer informasjon angående hva du bør se etter ved kjøp av ny TV.

Forskjellen mellom A567 og A656 er hovedsakelig følgende:
A656 har 50,000:1 kontra 30,000:1
A656 har 100Hz
A656 har 1 mer HDMI-inngang (4 kontra 3)

- Ellers er de ganske like.


7-Serien har langt bedre kontrast og mer nøytral fargegjengivelse enn det 6-Serien har. Eneste negative med denne er at den skal ha en del input lag (30-60Ms) ved spilling, noe som er alt for mye. Ellers er det en fantastisk god skjerm etter det jeg har fått sett. Sony W4500 er absolutt en av de beste TVène jeg har sett i den prisklassen og liker at den har en nøytral fargebalanse, god kontrast og leverer skarpe bilder. Pioneer 5090 er absolutt en av de beste TVène på markedet i dag og kjøper du denne får du virkelig full pakke, orker du ikke å vente kan du også se om du får prutet ned prisen på den forrige serien. Men som ellers vil jeg alltid anbefale deg å gå ut å se på de forskjellige TVène selv, men pass deg for butikkfellene!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2009 14.16.02 #9 av 33
Postet av: A.N.
Vis du vurderer 656, så anbefaler jeg deg å ta en kikk på 796... Har akkurat drivet å kjøpt ny tv selv... har brukt lang tid, og sett mange tv'er.... Vurderte en stund 656, men så da samsung 7 serie med 796 kom.. så synes jeg det virkelig var verdt å legge til de ekstra kronene.. har ikke sånn veldig stor greie på dette, men anbefaler deg virkelig å dra å kikke på denne! siden denne har lcd teknologien!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2009 14.55.04 #10 av 33
Postet av: VingeFaan
Takk for gode tips folkens!

Hva menes med butikkfellene? Og tips til butikker som har mange TVer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2009 15.07.37 #11 av 33
Postet av: VingeFaan
"A.N." skrev:Vis du vurderer 656, så anbefaler jeg deg å ta en kikk på 796... Har akkurat drivet å kjøpt ny tv selv... har brukt lang tid, og sett mange tv'er.... Vurderte en stund 656, men så da samsung 7 serie med 796 kom.. så synes jeg det virkelig var verdt å legge til de ekstra kronene.. har ikke sånn veldig stor greie på dette, men anbefaler deg virkelig å dra å kikke på denne! siden denne har lcd teknologien!


Ugh, den koster jo like mye som Pioneer 5090..? Tror ikke jeg velger noe annet fremfor den når jeg først blar opp 20k..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2009 17.05.38 #12 av 33
Anbefaler å lese denne:
viewtopic.php?f=51&t=10994
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2009 20.12.18 #13 av 33
Postet av: VingeFaan
Var innom Siba i dag og så på noen TVer. De hadde en del aktuelt der. Blant annet 46" W4500 som ut fra min begrensede kunnskap imponerte meg. Den jeg tente mest på var likevel Samsung 9-serie som pga hvor tynn den var. Men i størrelsen jeg ønsker blir den for dyr.

Så det spørs om jeg går for W4500 trass i kritikken mot clouding (som jeg ikke vet hva er). Innflytting i ny leilighet 16. januar så må vel bestille snart, men kommer nok til å drøye et par dager til..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2009 21.51.07 #14 av 33
Behøver ikke å ha så mye kunnskap for å se på TVèr. Clouding er det samme som lyslekasje, dette er noe denne modellen desverre er plaget en del av, men det er ikke slik at alle har det.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2009 22.04.39 #15 av 33
Postet av: Jorn.Finnerud
Clouding er strengt tatt ikke veldig mye å tenke på. så lenge du ikke vet hva det er så vil du neppe plages av det heller. Spesielt hvis skjermen skal brukesi en stue med litt lys, vil du aldri tenke over dette.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar