Logo

TV-er kapper DVD-bildet i kantene!

Skriv et svar
03.11.2006 18.03.32 #1 av 2
Postet av: Humbro
Jeg kjøpte nylig en ny dvd-spiller som jeg først trodde det var noe gæernt med siden den kappet bort noen centimeter i kantene av bildet. Dette var lett å oppdage da den hadde en zoom-ut-funksjon som gjorde at du kunne se bildet i halv størrelse på skjermen, og dermed se akkurat hvor mye som ble kappet av.

Til min store forbauselse fant jeg nå ut at min gamle dvd-spiller (som ikke har noen zoom-ut-funksjon) gjorde akkurat det samme: også der manglet det noen centimeter av bildet i kantene.

Jeg har en enkel 20" CRT-tv, så jeg tenkte da det kanskje var den det var noe gæernt med. Jeg prøvde så filmen på tv-en til naboen min, som har en forholdsvis stor widescreen-tv. Og jaggu: også på hans tv & dvd-spiller forsvant en del av kanten av bildet!

Er det noen som har noen erfaringer med dette? Er det vanlig at tv-er kapper bildet i kantene?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2006 18.38.44 #2 av 2
Postet av: Rune
Dette er veldig vanlig. Dette er det som kalles overscan og skyldes at før i tiden var bilderørene runde og hadde dårligere strømforsyninger. Dette gjorde at produsentene la inn litt sikkerhetsmargin på bildekantene fordi at de fleste heller ville reagert på at bildet er for lite enn at det mangler litt. (for det er ikke så lett å vite)

Se forklaringen i ordboken:
http://www.hjemmekino.no/leksikon/forkl ... spx?id=236
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar