Har brukt kvelden på å lese igjennom diverse rettskraftige tilsvarende saker, mest hos Forbrukertvistutvalget (FTU). Der går det ganske tydelig frem at jeg ikke har krav på heving og tilbakebetaling av kjøpssum, ei heller med fratrekk, når selger tilbyr ombytte til vare med tilsvarende eller bedre tekniske spesifikasjoner. Det er derimot i flere saker påpekt at selger må kunne tilby at kjøper kan velge f.eks et annet produkt, evt med mellomlegg, når kunde ønsker dette.
Altså, jeg kan ikke få pengene tilbake, men det vil jeg egentlig heller ikke.
Jeg behøver ikke å akseptere tilbydt skjerm, men kan kreve annen modell/merke, evt med mellomlegg.
Design har så langt jeg kan se aldri vært brukt som argument, slik jeg gjør. Altså blir dette et noe usikkert argument.
Jeg skal IKKE forholde meg til Toshiba, eller dens verksteder i så måte. Jeg skal egentlig kun forholde meg til selger. At selger ikke får kreditert, men ombytte, fra Toshiba, er ikke grunnlag for at jeg må akseptere det samme.
At jeg har måttet vente i 3 måneder på ferdigbehandling av saken, er i seg selv grunnlag for _muligens_ å heve kjøpet (det er ikke helt klart hvor lang tid dette skal kunne ta). 1 måned er akseptabel ventetid, 2 måneder er i grenseland, men jeg finner ingen saker som går på lenger tid enn 2 måneder.
Spørsmålet for min del blir hvor lenge jeg skal holde på med saken. Ser av flere saker som er behandlet i FTU, at total behandlingstid (fra du henvender deg til Forbrukerrådet), til saken er ferdigbehandlet i FTU som rettskraftige avgjørelser, er fra 6-7 måneder og opp til et år. Og mye saksgang og papirer... Det er forbasket lang tid uten en god og "stor" skjerm.
En tredje ting oppi det hele er at forhandler idag har sendt den tilbydte TV-en til meg! Jeg fikk epost fra selger om at de kom til å ombytte, på Fredag, jeg svarte de på Mandag at jeg ikke ønsket denne TV-en, og denne eposten har jeg ikke fått svar på. Den eneste responsen jeg har fått er en SMS fra tollpost om at en 28KGs forsendelse er på vei fra Amentio...
Såvidt jeg klarer å forstå (men jeg er ikke 100% sikker) så følger altså ikke Amentio rettskraftige avgjørelser i tilsvarende saker. Uansett ganske så arrogant å ignorere en konstruktiv epost fra meg, og i stedet respondere med å sende et produkt de nok vet jeg ikke vil ha. Jeg _kan_ kjøre sak, men vet ikke helt om jeg gidder. Det jeg vet med ganske stor sikkerhet er at jeg kommer til å fortelle flest mulige om min opplevelse av denne nettbutikken...
--
Livet er en lek
Bent Are