Logo

TV-en røk, Toshiba vil erstatte med "billigskjerm"

Skriv et svar
22.06.2010 09.52.06 #1 av 5
Postet av: fikse
Kjøpte høsten 2008 en http://www.toshiba-tv-dvd.no/Regza-LCD-TV/40-49-LCD-fjernsyn-skjermstorrelse/46-Regza-LCD-fjernsyn-ZFs/ ZF355D fra Amentio. Super skjerm med lekkert design. Har vunnet flere designpriser, bla.a "iF Design Award 2008", og har blitt sammenlignet med Loewe og B&O. Wirkelig høy WAF, med andre ord.
Fikk etterhvert en rød vertikal stripe på skjermen, fikk levert skjerm inn til verksted, som bekrefter at skjerm er "søppel". Som en liten bi-ting så har denne prosessen med verkstedet tatt 3 måneder (sendte skjerm inn i Mars, fikk endelig svar i går), pga rot med hvilket verksted som har avtaler med Toshiba, hvem som kan søke om kreditering, bla bla bla. Iallfall, etter mye rot, har nå Toshiba inrømmet at skjerm er defekt, og Amentio sendte meg i går en epost hvor de sier:

"Toshiba har nå sendt ut en erstatter for den defekte skjermen som du har sendt inn til service. Siden denne skjermen ikke lenger skaffes har denne blitt erstattet med en Toshiba 46XV733N som er en bedre specet TV. Vi trenger å vite adressen som denne skal sendes ut til.."

Javelnei, tenker jeg. Et kjapt søk på nettet forteller meg at i.f.t. spesifikasjoner, er denne skjermen helt grei, og på endel punkter bedre enn den vi hadde, dog noe mindre lysstyrke (450ccd mot 500 på den gamle).
Men jeg er egentlig ganske så knekkende likegyldig til antall HDMI-er, USB, nettverk og anna tull. Jeg vil ha en skjerm som dekker mitt behov i.f.t. billedkvalitet men kanskje minst like viktig er design. Denne 46XV733N http://www.toshiba-tv-dvd.no/Regza-LCD-TV/40-49-LCD-fjernsyn-skjermstorrelse/REGZA-46XV733/ er i så måte rake motsetningen. Helt sikkert en grei skjerm, men et design som overhodet ikke tiltaler verken meg eller fruen.
Har brukt endel tid på å finne skjermer med pent design, hovedsakelig rammeløse. Ikke lett å finne noe, uten at det koster seriøst mange tusenlapper. Dog har jeg sett LG sitt SL8500, i 55" format. Mye større skjerm, og det går greit. Helt rammeløs i designet, her er det en glassplate over hele fjøla. Har sett den i levende live, og det ser virkelig flott ut. Bildet er forøvrig også godt innenfor våre krav.

Det jeg ønsker er altså en kreditering av gamle skjermen, og ta ut en LG skjerm i stedet. Noen her som har erfaring med denslags "krav"? Tanker? Burde jeg kunne kreve pengene tilbake, evt med fratrekk for tiden jeg har kunnet bruke den?
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.06.2010 20.04.41 #2 av 5
Postet av: fikse
Har brukt kvelden på å lese igjennom diverse rettskraftige tilsvarende saker, mest hos Forbrukertvistutvalget (FTU). Der går det ganske tydelig frem at jeg ikke har krav på heving og tilbakebetaling av kjøpssum, ei heller med fratrekk, når selger tilbyr ombytte til vare med tilsvarende eller bedre tekniske spesifikasjoner. Det er derimot i flere saker påpekt at selger må kunne tilby at kjøper kan velge f.eks et annet produkt, evt med mellomlegg, når kunde ønsker dette.
Altså, jeg kan ikke få pengene tilbake, men det vil jeg egentlig heller ikke.
Jeg behøver ikke å akseptere tilbydt skjerm, men kan kreve annen modell/merke, evt med mellomlegg.
Design har så langt jeg kan se aldri vært brukt som argument, slik jeg gjør. Altså blir dette et noe usikkert argument.
Jeg skal IKKE forholde meg til Toshiba, eller dens verksteder i så måte. Jeg skal egentlig kun forholde meg til selger. At selger ikke får kreditert, men ombytte, fra Toshiba, er ikke grunnlag for at jeg må akseptere det samme.
At jeg har måttet vente i 3 måneder på ferdigbehandling av saken, er i seg selv grunnlag for _muligens_ å heve kjøpet (det er ikke helt klart hvor lang tid dette skal kunne ta). 1 måned er akseptabel ventetid, 2 måneder er i grenseland, men jeg finner ingen saker som går på lenger tid enn 2 måneder.

Spørsmålet for min del blir hvor lenge jeg skal holde på med saken. Ser av flere saker som er behandlet i FTU, at total behandlingstid (fra du henvender deg til Forbrukerrådet), til saken er ferdigbehandlet i FTU som rettskraftige avgjørelser, er fra 6-7 måneder og opp til et år. Og mye saksgang og papirer... Det er forbasket lang tid uten en god og "stor" skjerm.

En tredje ting oppi det hele er at forhandler idag har sendt den tilbydte TV-en til meg! Jeg fikk epost fra selger om at de kom til å ombytte, på Fredag, jeg svarte de på Mandag at jeg ikke ønsket denne TV-en, og denne eposten har jeg ikke fått svar på. Den eneste responsen jeg har fått er en SMS fra tollpost om at en 28KGs forsendelse er på vei fra Amentio...

Såvidt jeg klarer å forstå (men jeg er ikke 100% sikker) så følger altså ikke Amentio rettskraftige avgjørelser i tilsvarende saker. Uansett ganske så arrogant å ignorere en konstruktiv epost fra meg, og i stedet respondere med å sende et produkt de nok vet jeg ikke vil ha. Jeg _kan_ kjøre sak, men vet ikke helt om jeg gidder. Det jeg vet med ganske stor sikkerhet er at jeg kommer til å fortelle flest mulige om min opplevelse av denne nettbutikken...
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.06.2010 22.13.55 #3 av 5
Postet av: Rune
Hei.

Vanskelig sak dette. Jeg er enig i at det er forhandler som du i utgangspunktet skal forholde deg til.
Jeg har jobbet en del i butikk, men jeg kan ikke si jeg har vært borti en tilsvarende sak hvor designet har vært brukt som argument så jeg er usikker på prakis. Mange butikker ville vel uansett kunne strukket seg litt hvis bytteapparatet var noe som var i salg i butikken til vanlig.

Det som muligens er problemet her er at det er en Internett butikk og jeg aner ikke hvilken reell lagerbeholdning disse har. Det butikken kanskje ser som en risiko er at de ikke får solgt denne TV'en til andre. (de får sikkert ikke levert tilbake til Toshiba for butikken har sikkert langt mindre "rettigheter" overfor Toshiba enn det du har overfor dem). Det kan derfor hende de ikke ønsker å gi seg på dette uten videre.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2010 20.53.40 #4 av 5
Postet av: ABUJ
Har vært borti en sak hvor design ble tatt opp i lignende sak, og design/farge er ikke regnet som en
spesifikasjon så der har man jaggu ikke mye å stille opp med mot produsentene. I den saken ordnet
butikken da med en annen tv som passet bedre. Dette burde da være en enkel sak egentlig for Amentio å fikse for
deg, men servicen er vel fraværende der...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2010 10.07.17 #5 av 5
Postet av: Aalesund_Trooper
Butikken må se på kundens ønsker. Det er det som er service! punktum.
Jeg er selv selger, ikke i nærheten av elektronikk, men uansett...
Jeg setter kunden i sentrum og prøver å nå hans ønsker, og ikke hva som er lettest for meg/butikken.
Klarer vi ikke å nå dette, så prøver vi å ha en dialog på å finne en løsning. Noen ganger taper vi penger, men det er ikke altid det vi må se på.
For hvor mye koster det bedriften i omtale på å ikke løse konflikter?
Er det ikke derfor man spør: Hva kan jeg hjelpe deg med???????
I denne saken skulle det ikke være noe problem for butikken å ordne dette for deg.
Ikke gi deg. Be om det du vil ha!
Front: Dali Suite 3.8,
Side: Dali suite 2.5,
Bak: Dali Suite R0.8
Center: Dali Suite C0.8,
Sub: Dali Consept 12,
Bluray: Samsung BP 1500, Forsterker: Onkyo 809. (SOLGT:Denon AVR-2307
TV: Samsung 55", LED PROJEKTOR: Optoma HD 73 LERRET: Elite Screen

Have fun??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar