Logo

Trådløs sender og mottaker med innebygd RF-modulator.

Skriv et svar
13.12.2004 20.00.03 #1 av 7
Postet av: Typhoon7
Forhistorie:
Fant plutselig ut her en dag at jeg skulle live opp den gamle Philips 14” igjen til bruk på soverommet.

Eneste kriteriet jeg stilte var at jeg ikke ville strekke noen kabler fra uttaket i stua til soverommet.

Hva gjør en da?

Jo, en trådløs overføring kunne være tingen. Nå var jeg noe skeptisk til dette da veggene i leiligheten består av mur i kjernen. Samtidig har jeg hørt mye negativt om disse boksene.

Kjøpet:
Fant ut at jeg skulle prøve, så jeg tok turen til Clas Ohlson og kjøpte denne:

http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=0q1 ... N&sw=14615

Den øverste med RF-modulator ble valgt (sølvfagret).

Måtte ha RF-modulator da den gode gamle Philipsen kun har vanlig antenneinngang. (Stemmer, ikke en scart å oppdrive bak der nei.)

Betalte med et smil og med en tanke i bakhodet at det er bare å levere den tilbake og får pengene igjen hvis det ikke skulle fungere.

Monteringen:
Settet kom komplett med alle kabler en trenger, foruten vanlig antennekabel. Har nok av de fra før, så det var ikke noe problem.

Koblet senderen i en av utgangene på DVD-opptakeren. Valgte DVD-opptakeren fordi denne har tuner og fordi jeg da får muligheten til å se både filmer og ”vanlig tv” på den lille Philipsen også.

Mottakeren ble koblet til Philipsen med vanlig antennekabel.

I tillegg er senderen utstyrt med en ledning med små ”IR-sendere” som kan plasseres foran IR mottaket på DVD-opptakeren slik at fjernkontrollen fungerer fra soverommet. Mottakeren er utstyrt med en IR-mottaker som sender signalene tilbake til senderen og videre ut i ledningen til de små "IP-senderne"

Testing:
Når alt var koblet til var det bare å teste……

Bilde og lyd ble overført med overraskende bra kvalitet, samtidig som fjernkontrollen funket som en drøm etter noen justeringer på antennene.

Vi snakker ikke kvalitet på høyde med DVD koblet til TV via Scart med RGB for eksempel, men til bruken var det faktisk helt ok.

Avstanden er ca 6-7 meter i luftlinje etter nærmere beregninger

Konklusjon:
Enden på historien ble at jeg beholdt disse boksene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2004 20.36.01 #2 av 7
Postet av: Rune
Flott gjennomgang. Sikkert mange som kan prøve denne. Prisen var god.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2004 21.36.05 #3 av 7
Postet av: Granberg
hvor lang avstand har du mellom sender og mottaker?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2004 21.45.20 #4 av 7
Postet av: Typhoon7
Ca 6-7 meter i luftlinje etter nærmere beregninger.

Jeg bor ikke akkurat i noe slott, men det er mitt eget :D

Har oppdatert rapporten min nå.

Takk for innspillet.
Tenkte faktisk ikke på det i farta.

Tror neppe signalet forringes nor særlig hvis avstanden er noen meter til, men dette har jeg ikke testet så det kan jeg ikke gå god for.

Det som overrasket meg mest var at det gikk fint gjennom murvegger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2005 12.33.12 #5 av 7
Postet av: mariusm
har også en slik boks, men avstanden mellom mine er atskillig større. mellom to etg. men det er trehus da. bilde og lyd kvalitet er mildt sagt middelmådig. de går fra min fars tv i dagligstuen, til "min" hjemmekino (tven er ikke helt min da, men jeg har sagt at jeg tar den med meg når jeg flytter) i kjellerstuen. tven er en philips 32'' widescreen. å se en film med denne bildekvalitet er ikke egnet for å si det sånn. det hører også med til historien at jeg ikke har samme boks som deg, men en philips boks. den jeg har er kjøpt på expert da, og har scart.
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2005 19.28.39 #6 av 7
Postet av: Kay
På en 14" tv skal det vel litt til for at kvaliteten ikke blir ok !?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2005 16.09.24 #7 av 7
Postet av: Granberg
"Kay" skrev:På en 14" tv skal det vel litt til for at kvaliteten ikke blir ok !?

ja! brukte for noen år siden å spille Playstation 1-spill på min gamle 14"(huff :( ), kvaliteten ble OK. prøvde samme spill på projektoren min, og det ble elendig.
ekstremt lett å se hvor dårlig oppløsning det var osv. på 14-tommeren var den dårlige oppløsningen ikke synlig i det hele tatt.

EDIT: Dårlige TV-signal er litt lettere å legge merke til på 14" enn dårlig oppløsning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar