Logo

Trådløs "bildesender"?!

Skriv et svar
12.08.2007 10.20.29 #1 av 8
Postet av: jonazjak
Jeg har tv og dekoder i stuen. Og nå skal jeg kjøpe meg en tv til å ha på soverommet. Spørsmålet mitt da er om det finnes noen rimelig trådløs løsning på å sende tv signaler fra stuen og inn til rommet? Syns jeg huske elkjøp hadde noe slikt en gang i tiden. Og hvordan funker det da? Må man se på samme kanal som tven i stuen og må tven i stuen være påskrudd?
~ jOnaZjAk ~
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2007 10.29.41 #2 av 8
Postet av: Rune
Man må se samme kanal som dekoderen er stilt inn på.
TV'n trenger ikke å stå på så lenge du har koblet senderen til dekoderen.

Generelt syns jeg slike sendere funker dårligt. (støy,snø osv)

Men handler du på elkjøp har du jo 30 dagers returrett så det koster jo ingenting å prøve.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2007 10.41.18 #3 av 8
Postet av: Ken-Anders
Ja det finnes!Har selv trådløs sender og motaker mellom tvstuen og filmrommet som jeg har kjøpt på Clas Ohlson til 500 kr,men den ikke er og anbefale.Den har problemer med og komme gjennom en vegg på 10cm og lar seg fortyrre av det meste,samt at kvaliteten på bildet er ganske dårlig.Har hørt at Phillips skal ha noe sånt som helt sikkert er av bedre kvalitet.Denne varianten som jeg har kobles på scartutgangen på decoderen og sender kun den kanalen som er valgt på tuneren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2007 06.51.00 #4 av 8
Postet av: guzzi
Jeg sitter med akkurat samme problemstilling. Jeg har tenkt å gå til innkjøp av en liten LCD skjerm til soverommet, men har ingen TV kontakt der.

Jeg har kabelTV levert til TV uttaket på stua. Kan det være en ide å splitte signalet mellom TV kontakten og dekoderen? Sånn i all hovedsak er det nyheter og de "vanlige" kanalene som NRK1, 2 evt 3, samt TV2 som er av størst interesse, og disse blir levert til kontakten uten behov for å dekode signalet.

Hvis teorien min stemmer, vil det dermed være mulig å ta inn "analoge" signal til TV på soverommet via en split og dermed kunne zappe uavhengig av den digitale dekoderen som står i stua.

Spørsmål:
1) Er teorien min helt på jordet? I så fall faller resten av spørsmålsrekka ut Very Happy
2) Slike dingser som overfører bildesignaler trådløst, fungerer det best for digitale signaler? Eller er det uavhengig av om det er digitalt eller analogt?
3) Vil "dingsen" overføre alt som kommer inn i TV kontakten på veggen, slik at det er mulig å zappe gjennom det som er tilgjengelig?
4) Siden jeg skal ha en 26" på soverommet regner jeg med at det ikke vil bety all verden mht bildekvalitet at det kommer analoge signal inn på denne skjermen. Jeg regner med at 40" på stua er mye mer følsom for dette?
5) Dersom denne løsningen ikke fungerer (dvs bildeoverføringsdingsen ikke leverer god nok kvalitet) hvor lang kan en "gammeldags" antenneledning være før kvaliteten blir uggen? Dersom denne løsningen blir valg - dvs spilt ved hoveduttaket, kabel til digital dekoder til stueTV og egen kabel til soveromsTV - da kan det vel være mulig med en egen dekoder på soverommet?
6) Finnes det en signalforsterker en evt kan sette på før splitten slik at signaler ikke blir forringet av split/langt kabelstrekk? Jeg vet at Canal Digital monterer slike i sine "bokser" dersom kundene ønsker flere enn 2-3 uttak etc.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2007 07.52.04 #5 av 8
Postet av: kamelon
Hei!
Jeg er/var akkurat inni samme problemstilling..Gikk til innkjøp av en Sharp Aquos 26" tv, og en Thomson bildesender. Selgeren på elkjøp hadde et visst snev av peiling og sa at han kunne på ingen måte garantere for god signalkvalitet på dette..Gledet meg stort til lørdagskveld og oppkobling av dette..Det første som skjedde var at bildesenderen slo ut trådløse nettet hjemme..Kunne velge mellom 4 frekvenser det skulle sende i, men alle 4 slo ut nettet..Men sett bort fra den "lille" detaljen der :D .Fikk endelig bilde..MEN, da viste den tv2, enda jeg hadde på canal+ sport oppe i stuen.. :shock:
Koblet ned igjen sjiten og ringte straks til canal digital for å utvide abbonementet med ett rom :D 100,- ekstra i måneden for skikkelig kvalitet er det verdt mener jeg..Har sett at de fleste trådløse sendere overfører signalet som composite også..Det er jo rimelig kjipt i disse hd-tider..
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2007 23.10.19 #6 av 8
Postet av: guzzi
Kom hjem fra hifipusheren i dag med klar beskjed om at skikkelig trådløs overføring av bilder er like sannsynlig som at nabo'ens fido setter seg bak et ratt og foretar forbikjøring med et vogntog, så løsningen blir bok tråd på denne karen også. Enkelt og greit.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2007 09.14.02 #7 av 8
Postet av: kamelon
Kom hjem fra hifipusheren i dag med klar beskjed om at skikkelig trådløs overføring av bilder er like sannsynlig som at nabo'ens fido setter seg bak et ratt og foretar forbikjøring med et vogntog, så løsningen blir bok tråd på denne karen også. Enkelt og greit.


Hmm..Betyr det at du klarer å få fido til å foreta en forbikjøring med vanlig bil da eller?? :D
Men har lest om trådløs hdmi..Blir spennende å se om det blir noe tess..
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2007 10.21.28 #8 av 8
Postet av: SuperB
"guzzi" skrev:
Jeg har kabelTV levert til TV uttaket på stua. Kan det være en ide å splitte signalet mellom TV kontakten og dekoderen? Sånn i all hovedsak er det nyheter og de "vanlige" kanalene som NRK1, 2 evt 3, samt TV2 som er av størst interesse, og disse blir levert til kontakten uten behov for å dekode signalet.


Analoge signaler, som bl.a. Get sender, kan etter det jeg har forstått, splittes. Din teori funker nok bra i praksis.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar