Logo

Trenger starttips vedr. format, lerret, prosjektor og vifte.

Skriv et svar
22.03.2004 13.32.05 #1 av 5
Postet av: atarup
Prosjektoren skal brukes til hovedsakelig film, men også konserter og litt tv. Har dermed kommet frem til 4:3 format er den rette løsningen. Sprørsmålet er om jeg "mister" noe ved å kjøre 16:9 modus på en native 4:3 prosjektor. Er det f.eks mulig å gjøre det omvendt. 4:3 modus gjennom en 16:9-prosjektor.

Har også lest om noen linser som jeg ikke husker navnent på. Hva skjer, og hva koster de egentlig?

Hva med Infocus 4805? Noen som kjenner til forskjellen fra 4800/X1. Pris, forhandler??

Har bestilt lerret i løpemeter og trenger en god oppskrift på å lage rammelerret. Er opptatt av at det skal se fint ut. Anyone????

Er redd for viftestøyen til f.eks. X1. Noen god tips for å redusere denne?

Dette ble litt rotete, men jeg håper noen har mulighet til å svare på noen av spørsmålene. På forhånd takk!!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.03.2004 13.56.24 #2 av 5
Postet av: Rune
I utgangspunktet så er min mening at 4:3 projektorer ikke er veien å gå hvis man skal i all hovedsak bruke projektoren til film.

Grunnen er:

Ved en 4:3 projektor med en oppløsning på 800 x 600 vil den vertikale oppløsningen bli på kun 450 linjer. (800 x 450) I de 150 linjene som det ikke er bilde på vil det ikke bli helt mørkt grunnet at sortnivået enda ikke er perfekt. (klarer man å maskere dette vekk så er det ikke noe problem)

Ved hjelp av en anamorphisk linse så vil man bruke alle de 600 linjene og ha en reel oppløsning på 800 x 600 på 16:9 (da strekkes bilde i horisontal retning optisk uten tap)

SP4805 har et DLP panel som er 16:9 Dette panelet har en oppløsning på 854 x 480 pixler. Altså noe mer enn det som man får med 4800/x1 ved 16:9. Denne vil gi en oppløsning på 640 x 480 på 4:3 formatet som er en kraftig reduskjon fra X1.

Spesifikasjoner:
16:9 aspect ratio
854x480 native resolution DMD (new chip - not a masked SVGA DMD)
4x color wheel (6 segment)
Faroudja DCDi (FLI2310)
2000:1 contrast @ 6500K video optimized settings
750 lumens @ 6500K video optimized settings
User controls for color gains and offsets, noise reduction, and chroma and luma sharpness
DVI input with HDCP (M1-AD connector)
3xRCA component input - accepts both interlaced and progressive signals
12 volt screen trigger
200W SHP lamp - 3000 hours - two power levels
TI DDP2000 controller chip
Based on the X2 platform (also introduced at CES)
Optical system is optimized for the 16:9 DMD
Chassis is very similar to SP4800 - slightly deeper to help remove heat waves
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.03.2004 14.43.34 #3 av 5
Postet av: atarup
Takk for utfyllende svar, Rune.

Ser av spesifikasjonene til 4805 at det er 4xfargehjul. Det betyr vel at regnbue-effekten reduseres?

Å maskere vekk "problemet" bør vel også være mulig, relativt enkelt. Poeng for meg at jeg ønsker den absolutt beste billedkvaliteten utfra mine rammebetingelser som er egenetlig bare projektor i denne prisklassen som skal brukes hovedsakelig til film, men også noe tv (fotballkamper, konserter etc.) På sikt vil jeg også ha en løsning som inkluderer pc´en som signalskilde, men det spiller vel ingen rolle... eller gjør det det?

Spørsmålet videre blir vel også være hvor stor grad ønsker jeg å bruke projektoren til annet enn film. Går reduksjonen ved å kjøre 4805 i 4:3 mye utover billedkvaliteten?

Må inrømme at jeg ikke kan mye om dette temaet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.03.2004 15.13.00 #4 av 5
Postet av: Rune
Reduksjonen på 4:3 vil sterkjt påvirke f.eks presentasjoner.

640 x 480 er en utrolig lav pc oppløsning hvis man skal kjøre powerpoint eller exel på lerret.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.03.2004 17.50.16 #5 av 5
Postet av: atarup
Pc-tilkobling var med tanke på film det også. Det er ikke aktuelt med Office programmer/presentasjoner e.l. Det er imidlertid mulig at det blir aktuelt med spill etterhvert.

Er fremdeles i villrede. For å konkludere: 75% film/DVD, 25% TV. Driter jeg meg da ut hvis jeg har kjøpt en 16:9 prosjektor når fotball-EM begynner?

Formatvalget bestemmer jo projektorvalget til syvende og sist.

Hva med "kamumflering" av viftestøy og/eller bygging av rammelerret. Noen gode råd?

Problemet med projektorverden er at jo mere kunnskap en søker, jo mere forvirret blir man. Har allerede brukt mere tid på dette enn ved den forrige bilen jeg kjøpte...........
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar