respl
Aktiv
E-post
Jeg regner med å kjøpe LG px12 modellen hos hifi klubben som, i alle fall teknisk sett, har det meste av det jeg trenger i mange år fremover (xga, hdtv klar, dvi+vga, hdcp).
Spørsmålet er hva norske forbrukerlover sikrer meg for i de neste fem år, og hva jeg eventuelt oppnår med å kjøpe ekstra forsikring i butikken. Jeg er bare opptatt av at ikke innmaten skal ryke. Har hørt at Plasma ikke lar seg reparere lett.
Jeg trenger ikke forsikring mot at jeg selv påfører den skade.
Sikrer kjøpsloven meg i 5år mot trøbbel om skjermen "ryker"?
PS. Hifi klubben reklamerer med 14dagers returret. Er det ikke 30dager per norsk lov da?
- Peder, Bergen.
Basement Jack
Hjemmekinosjef
E-post
Vedr. feil og mangler, så er hovedregelen er at man etter to år ikke kan gjøre gjeldende at en vare er mangelfull.
For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år (bla.TV'er), er fristen imidlertid fem år.
Kjøpsloven gir i utgangspunktet INGEN returrett for varer som er kjøpt i butikk.
14 dagers fristen gjelder kun ved postordre-/nettkjøp, så dette ER faktisk en service fra Hi-Fi klubben.
30 dagers returrett er det vel stort sett bare Elkjøp som operere med, og dette er altså ikke lovpålagt.
Jack
Activate your imagination!
- MaRe -
Hjemmekinosjef
E-post
Nettside
Jeg kjøpte en forsikring på min plasma skjerm på Elkjøp som varer i 3 eller 5år,denne dekker feks om skjermen detter ned i fra veggen,knuser fjernkontrollen eller er uheldig og heller vann inni skjermen ved vanning av planter oppå den etc.
Knut
Moderator & Meget kunnskapsrik
E-post
"respl" skrev:Jeg regner med å kjøpe LG px12 modellen hos hifi klubben som, i alle fall teknisk sett, har det meste av det jeg trenger i mange år fremover (xga, hdtv klar, dvi+vga, hdcp).
Spørsmålet er hva norske forbrukerlover sikrer meg for i de neste fem år, og hva jeg eventuelt oppnår med å kjøpe ekstra forsikring i butikken. Jeg er bare opptatt av at ikke innmaten skal ryke. Har hørt at Plasma ikke lar seg reparere lett.
Jeg trenger ikke forsikring mot at jeg selv påfører den skade.
Sikrer kjøpsloven meg i 5år mot trøbbel om skjermen "ryker"?
PS. Hifi klubben reklamerer med 14dagers returret. Er det ikke 30dager per norsk lov da?
- Peder, Bergen.
Basement Jack oppsumerer vel ovenfor hovedreglene i den aktuelle bestemmelsen i Forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven sikrer deg som forbruker mot feil og mangler TVen måtte ha. Produksjonsfeil, dårlig komponeneter, "døde/grønne" celler på panelet, innganger som ikke virker, ødelagt IR mottak osv. kan du reklamere på som en mangel, og selger er forpliktet til å utbedre feilen vederlagsfritt for deg. En TV til 25.000 kr går definitivt under 5-års regelen i loven. Når HIFI Klubben selger deg en garanti på 5 år er dette å anse som et suplement til Forbrukerkjøpsloven. Loven kan ikke "byttes ut" med garantier, - loven er ufravikelig.
Forsikringen til HIFI Klubben går så vidt jeg vet ut på at "det ikke spørres noen spørsmål" hvordan mangelen har oppstått. Kjøper du noen høyttalere og spiller livsskiten ut av de, kan du med forsikringen i hånd gå og forlange nye elementer, hvis de er sprengt f.eks. Var selv vitne til hvordan betjeningen behandler slike skader en gang jeg var på HI-FI Klubben på Grensen i Oslo. En pappa-gutt kom inn med noen enorme Cervin Vega-høyttalere der alt av elementer var sprengt. Han sa han hadde spilt alt for høyt, og da han la frem forsikringsbeviset var det ikke noe problem. Butikken tok høyttalerene inn for reparasjon ... kan være ganske greit å ha, men er du en ryddig og forsiktig type trenger du ikke en slik forsikring.
Forbrukerkjøpslovgivningen er mer enn bra nok forsikring om det skulle vise seg at det er noe galt med TVen. Handler du på HI-FI Klubben tror jeg du er i trygge hender uansett ...
Knut
Knut
Knut
Moderator & Meget kunnskapsrik
E-post
"- MaRe -" skrev:Jeg kjøpte en forsikring på min plasma skjerm på Elkjøp som varer i 3 eller 5år,denne dekker feks om skjermen detter ned i fra veggen,knuser fjernkontrollen eller er uheldig og heller vann inni skjermen ved vanning av planter oppå den etc.
Slike forsikringer kan være greie å ha, men les alltid forsikringsvilkårene. Det er alltid noe med "liten skrift". Veldig ofte er det en klausul om "uaktsomhet" eller "grov uaktsomhet" (culpa), slik at om du er litt uoppmerksom eller uforsiktig kan du risikere å sitte igjen uten forsikringsdekning og ødelagt TV. Vet at mobiloperatørene har slike klausuler i sine forsikringer ...
Ofte er det egenandeler også, gjerne 20-30% av reparasjonskostnadene f.eks., så det kan fremdeles bli en dyr affære selv med forsikring. Ofte er forsikringsbeløpet begrenset oppad til f.eks 10.000 kr, men dette varierer selvsagt fra de forskjellige forsikringsavtalene.
Knut