Logo

Trenger litt hjelp til lyd kalibrering.

Skriv et svar
04.01.2009 00.34.35 #1 av 6
Postet av: steamy
Hei.
Trenger litt hjelp til kalibrering av "hjemmekinoen" min.
Oppsett: 1x Proson reality c5 (120W, 8ohm, senter.) 2x Proson Reality 10 (350W, 4ohm, Front.) og 2x jvc 80W, 6ohm, bak.
Reciver: Yamaha RX-V663
kilder: For det meste PS3 (brukes som dvd, blu-ray og spilling)

Problem: jeg har prøvd å kjøre reciveren surround (sci-fi, sur.decode++) men stemmene på personene blir så vanvittig lave. og jeg merker nesten ingen ting til bakhøytalerne (med unntak når jeg spiller cod4 og når jeg kjører reciveren på "action game". da fungerer det ganske bra). Nå kjører jeg reciveren på 7ch stereo og det fungerer utmerket. lyden er fyldig og kraftig, akkuratt sånn jeg liker den. men jeg kunne tenke meg å fått surround slik at jeg får prøvd å sett hvordan det er å se film når det bakhøytalerne jobber som dem egentlig skal. Har sett at man kan stille opp og ned på lyden på både front, senter og bakhøytalere inne på menyen på reciveren. har stillt inn at den ene bakhøytaleren har litt høyere lyd en den andre pga at den er litt lenger unna sitteplassen.
jeg vet egentlig ikke om jeg skal skru ned eller opp på front og senter? men hvis noen vet det så hadde det vært fint å fått litt hjelp. Jeg vet ikke om det er det som er problemet, men hvis noen her på forumet vet noe så rop ut!:)

Noen brae filmer med surround som jeg kunne testa med når jeg får stillt det inn? fint om det er en film som bakhøytalerne kan få kjørt seg litt. hadde vært morsomt å måtte snu seg for å se om det er noe/noen bak når jeg ser på film:P

Og en ting til: Vil bassen blir dårligere når jeg kjører surround imotsetning til 7ch stereo?

Steamy.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 14.06.14 #2 av 6
Postet av: Runel
Hei,

Regner med at du har kjøprt YAPO? Står det Dolby Digital eller DTS i dispaly? Er det kun på film du har problemet?
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 15.33.18 #3 av 6
Postet av: steamy
jepp har kjørt YAPO. Men det står ikke noe Dolby Digital eller DTS i dispalyet. eneste det står er PCM når jeg har på sur.decode. Prøvde The dark knight nå på blu-ray, og da stod det også kunn PCM. trudde det skulle ha stått true hd eller noe da? Eneste jeg la merke til var at det stod DTS i venstre gjørne av skjermen på reciveren når jeg spillte av hidalgo. men det stod forsatt PCM. Men når jeg har på 7ch stereo så står det cinema Dsp over "7ch stereo". Så på noen trailere som jeg har lasta ned nå fra PSstore, og på de står det dolby PL2 når jeg har sur.decode på PL2 movie. og når jeg skifter til NEO: 6cinema så kommer det opp DTS i venstre hjørnet. hvem av de skal jeg bruke? PL2 movie eller neo: 6cinema?

Har de samme problemene når jeg spiller også. eks: når jeg ser på cutscenes på mgs4 så blir lyden vanvittig rar hvis jeg har på reciveren på sur.decode. stemmene flyr i hytt og pine ( eks: stemmene til en person som snakker går fra foran når man ser rett på personen og så går stemmen bak når kameraet ser en annen vei. kan hende det er sånn det skal være, men det er helt håpløst. fra brukbar stemme til vanvittig lav stemme orker jeg ikke å ha. så jeg ser cutscenes i 7ch stereo, og så setter jeg reciveren på Action game når jeg spiller. det fungerer ganske bra.

ble mye rot av det jeg skrev nå, men dere skjønner det vel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 15.38.24 #4 av 6
Postet av: steamy
En ting til: hvor høyt har dere satt lyden på front, senter og bakhøytalere i menyen på reciveren? Jeg så på http://www.youtube.com/watch?v=7cdxUkfK2Os og satte volumet på høytalerne slik han har gjort, men det fungerer dårlig. stemmene blir svake (hører nesten ikke hva folk sier) og lyden fra bakhøytalerne er litt for lave synes jeg. ( innstillingene hans er på slutten av videoen ).

Hvor høyt burdde jeg stille de inn på manuelt? skal bakhøytalerne være like høye som front? jeg prøvde å sette frontene litt lavere og senteren enda høyere enn frotene, og da hørte jeg stemmene mye bedre. men blir det riktig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 16.19.50 #5 av 6
Postet av: Rune
"steamy" skrev:jepp har kjørt YAPO. Men det står ikke noe Dolby Digital eller DTS i dispalyet. eneste det står er PCM når jeg har på sur.decode. Prøvde The dark knight nå på blu-ray, og da stod det også kunn PCM. trudde det skulle ha stått true hd eller noe da?

PS3 gjør om TrueHD og DTS HD Master Audio til PCM så dette er korrekt.



"steamy" skrev:
Har de samme problemene når jeg spiller også. eks: når jeg ser på cutscenes på mgs4 så blir lyden vanvittig rar hvis jeg har på reciveren på sur.decode. stemmene flyr i hytt og pine ( eks: stemmene til en person som snakker går fra foran når man ser rett på personen og så går stemmen bak når kameraet ser en annen vei. kan hende det er sånn det skal være, men det er helt håpløst. fra brukbar stemme til vanvittig lav stemme orker jeg ikke å ha.

Det er slik det skal være, men nivået skal ikke nevne seg nevneverdig hvis man har høyttalere som er noenlunde tilpasset hverandre og at YPAO er kjørt.

Bakhøyttalerne skal man til vanlig høre veldig lite til. De skal bare gi lyd ifra seg når noe spesielt skjer der og for å gi litt omgivelseslyd.

Når det gjelder tale så kan det høres ut som du har nivået litt lavt stilt på senter siden du såvidt hører det. Foreslår du setter receiver i surr decode og prøver å justere nivået på senter slik at du blir fornøyd. Husk at den må være satt på small slik at bassen i stemmen går til frontene. (hvis ikke kan det bli veldig spinkelt)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 17.19.47 #6 av 6
Postet av: steamy
ok takk :D sette senteren til small ja. der har vi nok noe av problemet! har blitt mye bedre når jeg har stillt senteren høyere enn frontene. Men bakhøytalerne skal man nesten ikke høre? får prøve meg litt fram. Noen filmer som passer bra når man skal høre ting bak?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar