Logo

trenger jeg surround forsterker til små høytalere?

Skriv et svar
29.08.2007 12.11.37 #1 av 5
Postet av: pizzabakern
hei,

helt ny her på forumet og trenger litt hjelp.

jeg har kjøpt meg et ulti-økonomi-klasse høytaler sett; unique 5.0 surround (xtz 70) og tenkte å komplimentere med en aktiv sub. spørsmålet er: hva trenger jeg for å få grei lyd fra dette? sur reciever eller er det nok med en dvd spiller med lydutganger?

effekt på høytalene er oppgitt til 70w

tusen takk for hjelpen

håkon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2007 12.53.13 #2 av 5
Postet av: ingobingo
Svare er hvis du vil a stereo kjøp en stereoforsterker. (dvs 2 høytalere)

Vil du ha surround (5 høytalere + sub) skaff deg en billig surround forsterker
eks:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320267

du må også ha dvd spiller med fiber eller coax digital utgang (+kabel) (dette har nesten alle dvdspillere)

Dette er sikkert en kurrant sub for deg
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=105701

Husk bare at alt du kjøper bør ligge i samme pris spektert for anlegget er ikke bedre enn det svakeste leddet.
Uansett omdet er anlegg til 1 million eller 2000-3000 kr
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2007 14.15.00 #3 av 5
Postet av: pizzabakern
takk for svar - da blir det å finne en billig/brukt surround reciever og en grei sub...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2007 15.20.58 #4 av 5
Postet av: pizzabakern
men hvordan funker opplegget med aktiv bass? kan alle høytalerne kobles til bassen?
hjelp meg ut her, er mer eller mindre helt grønn :roll: :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2007 15.30.59 #5 av 5
Postet av: ingobingo
Suben koblets til forsterkeren på samme måte som høytalerene kobles til, bare via sub utgangen. Selv om du har 5 høytalere trenger du bare en sub. (5.1 Dolby Digital) grunnet de lave frekvensene (lydene fra suben) er veldig vanskelig og høre hvor de kommer ifra. Den er liksom over alt, selv bare fra en sub hvis er suben riktig stilt inn.
At den er aktiv betyr bare at suben har egen innebygget forsterker slik at surround forsterkeren ikke trenger og være stor og dyr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar