Logo

Trenger innspill til kjøp av ny tv

Skriv et svar
10.08.2008 20.16.55 #1 av 7
Postet av: kaiarne
Er det noen som kan gi meg en anbefaling mht hvilken tv jeg bør velge? Jeg kommer til å sitte opp mot 5 meter fra tv'en i en lys stue. Vurderer Samsung LE46A656. Takker for alle innspill :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2008 15.39.57 #2 av 7
Hei og velkommen til forumet!

Anbefaler deg først og fremst å lese denne guiden:
viewtopic.php?f=8&t=10981

Oppgi deretter om du tror Plasma eller LCD passer best for ditt bruksområde og oppgi en prisklasse så skal vi komme med flere forslag.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2008 07.53.10 #3 av 7
Postet av: kaiarne
Tusen takk:-)

Mye nyttig informasjon der for en "nybegynner". Som sagt så skal tv'en stå i en temmelig lys stue og opp mot 5 meter fra hjørnet på sofaen. Lysforholdene tatt i betraktning tilsier en LCD skjerm, men størrelsen heller vel i favør av plasma...

Bruksområdet kommer til å være variert. For det meste nyheter og serier, samt en og annen film innimellom. Har også en playstation 2 som blir benyttet en sjelden gang. Videre kan det være greit å koble til PC.

Prisklasse: Maks 20.000, men gjerne rundt 15.000.

Mvh
Kai Arne
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2008 22.41.10 #4 av 7
Sony W4000 er en meget god TV, den gir ett nøytrallt bilde og fargene er mette og gode. Detaljnivået er også godt og jeg kunne se alle mursteinene i husene som ble vist på testvideoen. Ellers er sortnivået godt og den har innebygd mottaker for Riks-TV.

- W4000 har fått noe som heter Picture Frame som gjør at du kan vise bilder når TVèn ikke er i bruk, hvis det er av interesse. Menysystemet ser veldig likt ut som menysystemet som er i PS3 og er enkelt å bruke. En annen ting som er vert å merke seg er at du kan skru av Sony lyset og ett annet lite pluss i mine øyne er at bordstativet er dreibart. Desigmessig syntes jeg personlig at den er ganske lekker.

Anbefaler deg samtidig å se på Panasonic PX80 og Samsung sin nye serie kan også være verdt å se på. Panasonic sin nye serie er meget god, men har ikke testet hvordan den er på PC, men ellers er det en fantastisk TV som gir svært mye for pengene. Den har også ett antirefleksdisplay som gjør at den passer i lysere omgivelser, jeg kunne se at det var mye bedre enn forgjengeren PX70 hvor man bare omtrent kunne se ett speilbilde av seg selv når det var lyst. Den er ikevel ikke like lyssterk som de andre LCDène som jeg så, men helt klart en forbedring.

Lykke til på jakten! - Og husk at du kan benytte deg angreretten hvis du ikke skulle bli fornøyd...
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2008 09.04.37 #5 av 7
Postet av: orso
Det er litt overdrevet dette med gjenskinn på plasma. Stort sett bare noe du opplever i sommermånedene hvis du har vinduer bak TVen. I tillegg er det mørke bilder som gir gjenskinn, dvs først og fremst film med mørke scener. Og film ser man som oftest uansett på kvedlstid med mindre belysning. Tviler på at du vil oppleve gjenskinn som noe problem. Plasma gir mer naturlig bilder.
Etter min mening er det også en fordel å gå for en skjerm som ikke er full HD fordi full HD skjermene er svært sjelden like god til SD (vanlig TV bilder) da de må oppskalere veldig mye.
Synes du bær gå for min 50". I så fall anbefaler jeg enten Pioneer PDP-5080XA (vær rask ut, det er få igjen) eller Panasonic TH-50PX8. Pioneeren er sevfølgelig best og bruker filter som gir mindre gjenskinn, men koster også en god del mer. Panasonicen gir utrolig mye for pengene.
http://prisguide.hardware.no/product.ph ... ctId=81898

http://prisguide.hardware.no/product.ph ... ctId=95435
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2008 20.06.20 #6 av 7
Postet av: gglunde
Støtter synspunktene i forrige innlegg 100%. Ikke se deg blind på at LCD er det eneste alternativet selv om du har en lys stue. De fleste stuer er lyse, men for de fleste vil TV-titting og film være noe man ser mest på i den mørke årstiden eller om kvelden.
Fordelene til plasma er da åpenbare - ikke minst når det gjelder naturlige farger og sortnivå (de beste LCDene som Sony W4000 begynner å bli bra på sortnivå)
Når det gjelder plasma er det kun 2 merker som gjelder – Panasonic og Pioneer. Panasonic gir mye for pengene Pioneer er best og topper alle tester. Du oppgir et ganske romslig budsjett. Da ville jeg uten tvil gått for Pioneer 5080. Den får du for 18000,-
Å kople til PCen og spill en gang i blant er ikke noe problem. Dessuten har Pioneer klart å redusere gjenskinnet i skjermen en god del i forhold til Panasonic .
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.08.2008 19.53.57 #7 av 7
Postet av: kaiarne
Tusen takk for alle nyttige innspill! Dette har definitivt vært nyttig og lærerikt.

Mvh
Kai Arne
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar