Logo

Trenger hjelp! yamaha rxv-3800 pre out jacks.

Skriv et svar
14.06.2009 21.05.31 #1 av 8
Postet av: Apeloffen
hei! skal biampe fronthøyttalerene mine. biamp vikrer hvis jeg bruker høyttaler terminalene (bananplugg). virker også hvis jeg bruker terminalene til bass eller diskant og pre out jack som er til front til diskant eller bass. problemet kommer når jeg skal koble til 2 stk effektforsterkere til frontene. pre out jack til front virker fint!, men i manualen står det
(• When “BI-AMP” is set to “ON” , this unit outputthe front channel audio signals at the SUR.BACK/PRESENCE
PRE OUT jacks)

Noen som vet hva som er galt? er det noe mer jeg må gjøre enn og koble den ene effektforsterkeren til front pre out jacks og den andre til SUR.BACK/PRESENCE pre out jacks og sette bi-amp on? ingenting galt med noen av effektforsterkerene!

i manualen står det på side 28. (lenke til manual under)
http://www.yamahamusic.com.au/products/ ... Manual.pdf
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2009 22.16.50 #2 av 8
Postet av: Torja
Hvis det er to mono effekt forsterkere du har kan du jo bare koble fra pre ut fra receiver til vær av effekt forsterkerne? SUR.BACK/PRESENCE brukes vel for kun for å bi-ampe med receiverens egen effekt. Altså i stedet for 7.1 så brukes de bakerste høytaler termineringene for å gi ekstra effekt til front høytalere i et 5.1 oppsett. Men med eksterne effekt forsterkere behøver du ikke bruke dette opplegget. Håper det var forståelig :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2009 22.24.13 #3 av 8
Postet av: Apeloffen
det er 2 stereoforsterkere... så det er litt ulik lydsignatur i de... blir feil å koble de som monoblokker, da det blir litt ulik lyd. men kansje finnes det en måte å få signalet fra pre out front til to effektforsterkere? fks en kabel som deler signalet fra en til to? ps takk for svar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2009 22.58.10 #4 av 8
Postet av: Apeloffen
mulig jeg har finni ut en løsning selv.. hehe. trur ikke jeg får noe lyd ut av pre out SUR.BACK/PRESENCE til frontene mine, så får nåkk ta utganspunkt i pre out front. hvis jeg bruker en RCA splitt på signalkablene som kommer fra pre out front, en til hver effektforsterker, og fra effektforsterkerene hvor en leverer signal til diskant mellomtone og den andre bass,, tar av gullplatene som forbinder terminalene på høyttalerene mine og da skulle dette funke eller?
vil det være noe merkbart tap i en rca split?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2009 23.42.33 #5 av 8
Postet av: Torja
Det er mulig du kan gjøre det slik uten at jeg har det minste greie på akkurat det. :roll:
Ville forhørt meg rundt, men mener det er slik man kan gjøre dette. Er det to forskjellige effekt forsterkere eller samme merke på begge to?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.06.2009 10.45.36 #6 av 8
Postet av: Apeloffen
begge effektforsterkerene er fra rotel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.06.2009 11.23.39 #7 av 8
Postet av: TheDude
Om ikke begge effektforsterkerne er av samme modell ville jeg prøvd å koble den ene til diskant/mellomtone, og den andre til bass. Det burde vel da funke med en y-spiltter (1 x rca han til 2 x rca hun), og så kjøre både left og right til begge forsterkerne, og så la en forsterker drive begge bassene, og den andre til å drive diskant/mellomtone på begge høyttalere.

Dersom effektforsterkerne er like er det nok ingenting i veien for å bruke en forsterker til hver høyttaler. Da kan du bruke en y-splitt (2 x rca han til 1 x rca hun), og koble sammen venstre og høyre inngang på hver effektforsterker. Det kan også hende det går bra med en enkelt rca-ledning fra yamaha-en til effektforsterkeren, og sette effektforsterkeren i mono (dersom det er mulighet til det).

Bi-amping-funksjonen på yamahaen må du se helt bort fra. Den er det meningen å bruke om du skal bruke fire høyttalerutganger til å drive to høyttalere, mens det du må gjøre er å koble fra pre out (front, left og right).

Dette er noe jeg tror vil fungere, men ikke stol helt på dette :wink:
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.06.2009 16.26.16 #8 av 8
Postet av: Apeloffen
fikk svar av yamaha idag... "If you have the receiver set to Bi Amp then the surround back/presence speakers will be disabled as well as the pre outs."
jaja, ikke helt det jeg fikk ut av manualen men... finner vel en løsning! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar