Logo

Trenger hjelp til valg av komponenter i hjemmekinoanlegg

Skriv et svar
14.11.2010 18.20.06 #1 av 7
Postet av: McGraw
Hei
Her om dagen gikk jeg lei å kun ha lyd fra tv og bestemte meg for å investere i hjemmekinoannlegg. Problemet mitt er at jeg har veldig lite peiling på høyttalersystemer. Jeg kjøpte meg en reciever (Pioneer VSX-520) som for øyeblikket er koblet sammen med 2 Patos B-400 som jeg har lånt (ekte Norske Patos). Jeg ønsker et anlegg som jeg kan se både film og høre musikk på. Jeg vil ikke bruke altfor mye penger på dette, rundt 2500-3500 for høytalere.

Jeg har følgende komponenter:
TV: LG 42" plasma
Blu-ray: Playstation 3
Reciever: Pioneer VSX-520
Fronthøytalere: Patos B-400

Rommet jeg har er 5mx5m, der sofaen er plassert bakerst i rommet, med tv og høytalere på andre siden. Er det da vits i å ha surroundhøytalere helt klistra i nakken?
Skal jeg kjøpe Patosene? Evt en center i tillegg?
Kjøpe flere høytalere (5.1)?
Hva gir mest for pengene?

På forhånd, takk :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2010 18.54.00 #2 av 7
Postet av: Torja
Bakhøytalere kan plasseres 90 grader på lytteposisjonen.


Med ditt budsjett er det vanskelig å gi noen bestemte råd. Men sørg for å ha front høytalere og senter i samme merke og helst samme serie for mest mulig lik lyd i front. Går du for Patos, så velg samme merke for scenter høytaler. Bakhøytalerne er ikke like kritiske. Etter vært bør du invister i en subwoofer.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2010 19.32.40 #3 av 7
Postet av: McGraw
Takk for hjelp Torja :D
Jeg bruker jo Patosene nå og de spiller godt.
Vil jeg egentlig få bedre lyd om jeg kjøper en pakke med 5 høytalere og evt. en subwoofer
eller
ville det vært lurtere å kjøpe en Patos centerhøytaler og noen rimelige bakhøytalere? Jeg kan jo strekke meg når det kommer til pris, men vil ikke ha det altfor dyrt.

Jeg ser på finn at de tømmer lageret for Patos centerhøytalere nå (PATOS Basic 210c mk2). Kjenner noen til disse?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23369750

Har noen en formening om hvor mye 2 Patos B-400 er verdt? De er i bra stand og virker godt behandlet
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2010 20.06.00 #4 av 7
Postet av: Torja
Patos som høytaler merke kjenner jeg ikke så kan ikke så godt hjelpe deg der. Her er en tråd på emnet... http://avforum.no/forum/hoyttalere/80407-patos-basic-310-vs-dynavoice-f-6-a.html Jeg syns surrond lyd er fantastisk til film. Intet slår denne lyden, og de som ikke utnytter dvd plata si skikkelig eller Blu-rayen sin for alt det er vært i forhold til lyd, mister mye av opplevelsen. Det er nå min mening. Husker selv meget godt min første opplevelse av DTS 5.1 lyd i surrond med "Master and Commander". Har den nå i Blu-ray med DTS HD Master 5.1. Det var en øre åpner av de store. :mrgreen: Nåpr de springer rundt på skipet, føler du deg i ett med handlingen. Jeg snudde meg og lurte på hva som "skjedde". :wink: Til slutt satt jeg der med et stort fårete smil. Til dags dato syns jeg dette er en av de filmene som presangterer surrond lyd best.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2010 20.20.11 #5 av 7
Postet av: McGraw
Helt enig, filmopplevelsen blir en helt annen når du har lyd fra alle kanter!

Patos har et godt rykte på seg, av det jeg har hørt. Men det er greit å høre hva andre mener også :wink:

Jeg tror jeg skal prøve å få tak i en Patos center og noen billige bakhøytalere. Det er jo mulig å oppgradere dette senere 8)

Jeg sto å kikka på tvbenken min nå i sta og der er det nok ikke plass til en høytaler :lol: Har noen en lur løsning på dette? Går det f.eks. ann å ha den på ei hylle over tven eller blir lyden da dårligere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2010 22.59.35 #6 av 7
Postet av: MassiveMoose
Bare et kjapt spørsmål til Torja. Hvilket program har du brukt for å lage det bildet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2010 09.44.12 #7 av 7
Postet av: Torja
"MassiveMoose" skrev:Bare et kjapt spørsmål til Torja. Hvilket program har du brukt for å lage det bildet?

Eh, bilde?
Det er vel bare hentet fra verdens webben :oops: Prøv å google sourund, høytaler oppsett osv...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar