Logo

Tregulv og spredning og db spørsmål

Skriv et svar
23.11.2008 16.32.25 #1 av 2
Postet av: staffel
Hei, har flyttet og bor i 4/5etg..meget gammel blokk vil jeg påstå. Subwooferen min har element som peker nedover.
Etter å ha flyttet så har jeg mistet kanskje 40% av trykket fra subben (betong gulv / vegg før, kan jo ikke måles med det).
Fins det noe jeg kan legge under, som f.eks asfalt matte eller noe? Virker som all bassn går rett i treverket og sikkert ned til naboen=p (stakkars dame).


spørsmål nr 2!

På recivere så har man volumkontroll som f.eks starter på -70db, det jeg ikke skjønner er hvorfor det er minus db? det er jo alltid pluss db?!
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 19.05.58 #2 av 2
Postet av: Atle Torp
1. Det er nok plassering og rommets utforming som gjør at du har mindre bass. Prøv å flytte subwooferen for å se om det hjelper. For å koble subwooferen bort fra gulvet kan du legge en passende bit av et liggeunderlag på gulvet og en tung steinhelle eller lignende oppå den. Oppå der igjen plasseres subwooferen, noe som kobler den fysisk bort fra gulvet hvis det viser seg at sjenansen skyldes at lyden transporteres i konstruksjonen.

2. 0dB er referansenivå. Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar