Logo

To høyttalere for senterkanalen?

Skriv et svar
14.08.2009 13.26.08 #1 av 7
Postet av: perjen
Hei,

Er det noen her i forumet som bruker to høyttalere for å gjengi senterkanalen (i mono nødvendigvis) i stedet for én senterhøyttaler?

Når man lytter til én kanal gjengitt av to høyttalere, så gir det inntrykk av at lyden kommer fra et punkt midt mellom høyttalerne. Dermed skulle man kunne "plassere" senterlyden midt på skjermen/lerretet i stedet for under eller over.

Bare en idé - interessant å høre synspunkter på ulike løsninger. :smile:
Per Gunnar Øen Jensen
Fredrikstad
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2009 19.47.10 #2 av 7
Postet av: Typhoon7
Jeg vet om flere hjemmekinoer hvor dette har blitt benyttet. Jeg ville eventuelt vurdert en egen 2-kanals effektforsterker koblet fra pre out for senter på surroundforsterkeren/prosessoren splittet med et y-ledd, og brukt begge kanalene til de ulike senterhøytalerne. Mtp kalibrering er det en fordel å ha høytalerne i samme avstand fra lytteposisjon.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2009 22.16.24 #3 av 7
Postet av: Torja
Eller så har Yamaha på markedet noe de kaller Presence kanaler som skal løfte lydbildet. Onkyo har implementert den nye Dolby prologik IIz som skal gjøre noe tilsvarende på sin nyeste receiver serie. Denon kommer også med sånt noe til høsten.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.08.2009 20.14.18 #4 av 7
Postet av: perjen
Hei - takk for svar!

Typhoon7: Jeg holder på å bygge min aller første hjemmekino, og planen (drømmen!) er å ha både en vanlig TV pluss en projektor og takmontert lerret. Midtpunktet for bildet vil ikke bli likt for tv-skjermen og lerretet, og dermed vil jeg forsøke å finne et kompromiss for å få plassert senterlyden så nært midten av bildet som mulig. Setter jeg en vanlig senterhøyttaler i underkant av flatskjermen, så vil den stå omtrent 1 meter under midten av lerretet, og dét blir jo neppe særlig vellykket med en seeravstand på ca 3 meter. Dermed så dukket ideen opp om å plassere en høyttaler på hver side av lerretet og kjøre begge disse fra senterkanal-utgangen. Og som du foreslår, så ville en separat forsterker for disse absolutt vært en interessant mulighet.
Per Gunnar Øen Jensen
Fredrikstad
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2009 19.54.01 #5 av 7
Postet av: Runner
Problemet med en slik løsning som du skisserer er at du vil mest sansylig få en altfor "bred" center når du bare har 3 meter sitteavstand. Og pga spredningen i høyttalerene. Jeg tror at en presence løsning er bedre. Oppsøk en butikk å be om en presence demo. Tror du vil bli overrasket!
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2009 19.03.49 #6 av 7
Postet av: perjen
Takk for svar, Runner! Det med bredden på senterlyden er et godt poeng og noe jeg ikke hadde tenkt på. For en som sitter i lik avstand fra de to høyttalerne tror jeg ikke det ville være noe problem, men en som f.eks. sitter lenger ut mot høyre side ville synnsyligvis oppleve at senterlyden er plassert litt for langt mot høyre, siden lyden fra den høyre senterkanalhøyttaleren ville dominere.

På den annen side, så blir ikke plasseringen av dialog m.m. så verst når man ikke har senterhøyttaler overhodet og kjører all frontlyd gjennom stereohøyttalerne.

Det du nevner om en presence-løsning (som også Torja nevner) forstår jeg ikke helt, siden presencehøyttalere ikke har noe med senterlyden å gjøre. Prosessoren vil hente presence-lyd fra samtlige kanaler, men prosessoren vil ikke ta med lyd som kun ligger i senterkanalen. (Korriger meg hvis jeg har misforstått presence-prinsippet!) At presence-kanaler skal "løfte lydbildet" er vel ikke helt presist. Det riktige må heller være å si at presence-kanaler fyller ut lydbildet i vertikal retning.

Men hva med å plassere de to senterhøyttalerne over/under i stedet? :smile: Da vil de stå ca 1 meter fra hverandre, men begge på senterlinjen i rommet, og lyttehøyde vil faktisk bli omtrent midt mellom høyttalerne for alle. Jeg tror jeg blir nødt til å teste ut ulike varianter av dette for å høre virkningen i praksis.
Per Gunnar Øen Jensen
Fredrikstad
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2009 20.28.20 #7 av 7
Postet av: Runner
Yamaha har implementert noe som heter "dialogue lift" på de nyere reciverene sine. Jeg har ikke hørt dette selv i praksis. Det er sikkert noen på forumet som har erfaringer med denne funksjonen. Eller som har funksjonen, som kan teste ut om det faktisk fungerer.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar