Logo

Tjaaaa, har et spørsmål om noen høyttalere

Skriv et svar
06.01.2007 12.20.35 #1 av 5
Postet av: Twinrehz
Beklager overskriften, men jeg visste ikke hva jeg skulle skrive.

Det jeg lurer litt på, er hvor kraftig forsterker jeg må ha for å kunne drive disse, DALI Concept 8, som er mitt førstevalg innen høyttalere. Det står at de er lettdrevne, men det sier meg veldig lite, ettersom jeg er totalt grønn på det med effekt. Å matche antall ohm er ikke noe problem, men så vidt jeg vet er det litt med hvor mye effekt som skal ut og.

I tillegg lurer jeg litt på disse, B&W DM603 S3, (bare toveis, men treveishøyttalerne koster 10 000+, og det er litt utenfor det jeg hadde tenkt å betale for et par høyttalere, med mindre mamma og pappa vinner i lotto). Syns de er veldig stilige, (mulig jeg går for den gyllenbrune fargen), og om jeg har forstått det riktig, er B&W skikkelig bra høyttalere.

Eksemplene på receiver er følgende:

Harman/Kardon AVR 245
Denon AVR-1707/1907
Onkyo TX-SR674/TX-SR604
Onkyo TX-8511/TX-8522

Er en av disse receiverne kraftige nok til å drive det som jeg har spekulert på av høyttalere?
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 15.17.08 #2 av 5
Postet av: Zleepyme
Dali Consept 8 er en relativt lettdreven høyttaler, men det spørs hvordan man ser på det. Hvis du vurderer en surroundreciver til denne høyttaleren vil jeg anbefale Denon AVR 2807. Den vil kunne gi nok kraft til å spille bra på disse. Og hvis man vil ha fullt utbytte av høyttalerne, kan man supplere med en effektforsterker i tilegg.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 16.18.15 #3 av 5
Postet av: Twinrehz
Står på hjemmesidene til DALI at Concept 8 kan brukes på anlegg som yter fra 40 til 160 watt. (Per kanal skulle jeg kunne tenke meg). Er det bare teoretisk, eller bør du ha en forsterker i 30 000 - 40 000-klassen for å kunne få bra lyd på bare 40 watt?

EDIT: Hva med Harman/Kardon HK 970? Yter 120 watt på 4 ohm.

EDIT2: Vi sier HK 3480 istedet vi. Mye mer kraft for samme pris. Vil den bli bra? (Spørsmålet virker litt, øh, unødvendig...) (Heller mer og mer over til stereoforsterker).
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 18.53.25 #4 av 5
Postet av: boly
Skal du ha bra stereoforsterker til en rimelig penge er det i mine øyne kun 2 som leverer til en rimelig penge.

H/K 970 http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... 79&id=1217

XTZ Class A100 D http://www.surround.no/product/6972/843 ... 100_D.html

Der sistnevnte er min favoritt. Har en kompis som har den og den er meget sterk.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 21.59.57 #5 av 5
Postet av: Twinrehz
Okey. Men på grunn av utvalget som finnes av bra produkter, går jeg for design (på kjente merker så klart).

Men på grunn av en, øh, liten kikk på prosjekteringen, skal jeg gå for noe, litt mindre. Så egentlig så kan vi bare stoppe diskusjonen her, men tusen takk skal dere ha for hjelpen!
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar