Logo

Tips til TV-kjøp?

Skriv et svar
27.05.2008 22.06.27 #1 av 10
Postet av: Kapers
Hei!
Jeg har planer om å kjøpe en ny TV nå i sommer, men ettersom jeg ikke kan all verden om TV'er så virker det som en uendelig jungel av ulike modeller, der jeg ikke har en anelse om hvilke spesifikasjoner o.l. jeg skal legge vekt på. Derfor håper jeg at det kanskje er noen kloke hoder her inne som kan gi meg en hjelpende hånd :)

Med tanke på avstand så har jeg kommet frem til at mellom 37" og 42" vil være det beste, og maksprisen min ligger vel på rundt 12000. Det er to vinduer i stua, så det vil nok nødvendigvis komme litt lys på skjermen. TV'en vil hovedsaklig bli brukt til vanlig TV-titting og film, har ikke bestemt meg for om det blir LCD/plasma da jeg rett og slett er usikker. :)Er det noen som har et tips om modeller som kunne passe meg?

Var på Elkjøp og kikket litt idag, og fikk da anbefalt en LG 37LG5010 (11.000kr), noen som har peiling på om denne er bra? Virket jo veldig bra for meg, og selgeren skrøt voldsomt av den, men hans motiver er jo ikke nødvendigvis edle eller :) http://www.recommendedbuys.co.uk/electr ... lg5010.htm

Alle tips mottas med takk!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2008 22.16.44 #2 av 10
Hei og velkommen til forumet!

Anbefaler deg å lese denne tråden (Se nedenfor) slik at vet hva du skal se etter, når du har bestemt deg om hva som passer ditt bruksområde best kan vi hjelpe deg nærmere angående hvilken TV du bør se nærmere på.

viewtopic.php?f=8&t=10981
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.05.2008 21.03.56 #3 av 10
Postet av: Kapers
Hei og takk for velkomsten og svar! Har kommet frem til at LCD sannsynligvis er det beste alternativet for meg mtp vinduene bak tv'en, selv om plasma kanskje passer bruksområdet bedre. Har du noen forslag til en god LCD-tv mellom 37" og 42"? Prisklassen er altså opp til 12000, full-HD ingen nødvendighet da jeg ikke har ps3 e.l. og har vanlig kabel. Har du/dere ellers noen tanker om den LG-tv'en jeg ble anbefalt fra Elkjøp?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.05.2008 05.54.33 #4 av 10
Da vil jeg anbefale Sony W4000. Den gir flotte og mette farger og bildet er nøytralt og fargene blander seg ikke sammen som Samsung`s M-serie hadde en tendens til. Detaljnivået er også meget bra og den har ett godt sortnivå til LCD å være. Digitaltuneren som er innebygd syntes jeg foreløpig ikke ser så særlig imponerende ut da det ser ut som det er en del forstyrrelser i bildet, men skal teste dette ut nærmere senere.

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve ut Panasonic PX80 hvis du ikke ser alt for mye TV på dagtid, den har ett antireflex-display, altsåden bruker ikke en glassplate forran skjermen som PX70 og den klarer seg godt under lyse forhold, altså ikke like godt som en LCD, men likevel ett steg i riktig retning. Bedre TV til prisen en PX80 får du ikke.

Mer informasjon omde to produktene:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=591
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=595

Test av PX80:
http://www.aftenposten.no/forbruker/dig ... 400078.ece
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2008 20.00.30 #5 av 10
Postet av: TVNoob
Hei

Jeg kaster meg på denne tråden. Jeg har forsøkt å sette meg inn i TV-jungelen og har ,etter mitt bruksområde, funnet ut at jeg skal ha plasma skjerm. Jeg hadde tenkt å kjøpe Panasonic PX80, men den finnes ikke i 40". Hvilken TV vil dere anbefale i den størrelsen? eller er det bedre å gå for Panasonic'en i 37"? Prisnivået er ca 10-12k.

Ellers: takk for et utrolig bra forum for oss som fortvilet prøver å finne frem i jungelen!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2008 20.33.09 #6 av 10
Postet av: MindWaste
noen spesiell grunn til at du ikke kan ha 42"?
PX80 er en meget god tv som nå koster rundt 8 tusen, tror ikke du finner bedre til den prisen.
det er bare noen hundrelapper som skiller 37" og 42"
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2008 20.40.52 #7 av 10
Postet av: SuperB
Hvor langt fra tven skal du sitte? Jeg har selv den forrige versjonen av Panasonic 37" plasma og er veldig godt fornøyd med den. Jeg sitter ca 2,5 meter fra tven og synes størrelsen er passelig. 42" kunne kanskje vært like bra.

Vil også tro at 37" kommer under ditt budsjett. Mener jeg så 42" Panasonic PX80 til under 10.000 i avisen i dag, men det kan du jo bare sjekke i produktsøket til hjemmekino.no.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.06.2008 00.35.56 #8 av 10
"SuperB" skrev:Mener jeg så 42" Panasonic PX80 til under 10.000 i avisen i dag, men det kan du jo bare sjekke i produktsøket til hjemmekino.no.


Du får den til under 8 enkelte steder som Netshop
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.06.2008 07.21.55 #9 av 10
Postet av: TVNoob
"MindWaste" skrev:noen spesiell grunn til at du ikke kan ha 42"?
PX80 er en meget god tv som nå koster rundt 8 tusen, tror ikke du finner bedre til den prisen.
det er bare noen hundrelapper som skiller 37" og 42"


Ingen annen grunn enn størrelsen på TV'en i forhold til plassen rundt. Jeg blir sittende ca 3 meter ifra TV'en.

Jeg var innom elprice her om dagen og en av selgerne prøvde å dytte på meg en JVC slimline 42" LCD(LT42S90BU) som skulle være sinnsykt bra, også på TV og film. Den var visst helt ny og de hadde fått den i butikken bare for noen dager siden. Har dere hørt noe om eller testet den? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til selgere...Den kostet ca 16k.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2008 11.55.57 #10 av 10
Da må du være skeptisk til det jeg sier da jeg også er en selger, men har absolutt ingenting å tjene på noen "rådene" jeg gir utenom selvlære og glede :wink:

Uansett, tviler ikke på at den tvèn selgeren prøvde å selge deg er god. Har blant annet sett JVC DV8, og den imponerte- men den gir ikke så mye iforhold til pris og ytelse etter min mening.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar