Logo

Tips til receiver i kombinasjon med helios og kef 2005.2

Skriv et svar
27.02.2008 21.41.24 #1 av 6
Postet av: Rocco
Jeg har kjøpt tv og surroundhøyttalere, men når jeg kobler virker det som senter på min NAD T760 er gåen (bare piper, svak lyd)
SPM 1: er det bare å vrake NADen eller er det mulig å reparere

SPM2: Anbefaling ny receiver: Mediaspilleren har HDMI-utgang og oppskalerer materiale til 1080p (faroudja-chipsett). Det betyr vel at jeg ikke trenger en receiver som oppskalerer i tillegg?? Spilleren kjører også lyden i RAW-format videre.

Hvilken receiver anbefales da til under 10 000 og gjerne lavere for å drive mine KEF som jeg har skjønt trenger litt power. JEg ønsker å være klar for de nye lydformatene, men er usikker på dette med HDMI 1.3 / HDMI switching etc. Har også lest at man kan kjøpe en rimeligere receiver og legge en HDMI switcher utenfor hvis man har en ok universal remote (har en Harmony 555)

Tips mottas med takk både ift reparasjon eller ny bang for buck receiver!!!!!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 22.35.30 #2 av 6
Jeg anbefaler deg å kjøpe nest nyeste utgave av Hjemmekino hvor dem har testet 6 recivere som er relevant for deg. Mitt valg ville nok stått mellom Pioneer LX50 og Yamaha RX-V1800. Yamaha RX-V1800 er dynasmisk og engasjerende, lydbildet kan beskrives som nøytralt og noe "avrundet" i toppen. Den er også meget godt utstyrt tilkoblingsmessig med blant annet 4 HDMI-innganger. Pioneer LX50 skal være meget god den også, men skal mangle litt trykk i mellombassen. Yamaha stikker av med seieren med Pioneer i hakket i hæl Denon 2808, men den ser ut til å rett å slett være litt for uengasjerende til å komme blant de beste, den fikk karakter 4. Nå må man selvsagt ta hensyn til forskjellige kombinasjoner også.

Du får også rimligere recivere som er bra, men da må du nok sette kravene litt lavere. HDMI V1.3 er egentlig ikke noe must, det nye med version 1.3 er at det er automatisk lipsync, støtte for de nye høyoppløste lydformatene og deep colour støtte. Meningen bak deep colour er at du kan få en fargedypde på opptil 48bit, noe som er alle fargene det menneskelige øye kan oppfatte. Dette får vi imidlertidig ikke bruk for da Blu-Ray (og HD-DVD) maks benytter seg av 24 bit, det er også svært få eller ingen apperater som støtter dette.

Selv om reciveren ikke har støtte for de nye høyoppløste lydformatene og utstyrt med HDMI v1.3 betyr ikke at den er utdatert, mange av reciverne i billigklassen har støtte for MPCM (HDMI V1.1 eller nyere).PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1). Men pass på at det er en del av reciverne som kun en ren videosvitsjing, altså du må ha en ekstern lydkabel ved siden av og du vil defor ikke kunne benytte deg av MPCM. Som reciver i den litt rimeligere prisklassen vil jeg anbefale deg å se på Yamaha RX-V661/RX-V861 eller Onkyo 605 da de gir mye for pengene.

Ukomprimert lyd og de nye høyoppløste lydformatene gir ett enormt løft, dynamikken blir langt bedre, vokalene kommer tydligere frem og det er flere detaljer i lydbildet. Men husk at du må ha en Blu-Ray eller HD-DVD spiller får å utnytte deg av dette.

Mange av de nevnte reciverene kan oppskalere SD signaler til HD (720P, 1080i og 1080P), HDMI signaler blir ikke oppskalert da det er passtrought, altså det går rett i gjennom uten at det påvirker bildet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 11.00.03 #3 av 6
Postet av: Rocco
Du skrev: "MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1)"

På spilleren min http://www.helios-labs.com/us/products/X3000/x3000_tech_specs.shtml kan jeg velge mellom PCM og Raw audioformat. Kan jeg forstå det slik at jeg med Raw-format vil sende ukomprimert lyd til receiveren inn via coax-kabelen. Eller er coax da unødvendig hvis jeg kjører HDMI rett fra spilleren til receiver?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 11.32.58 #4 av 6
Det er ikke nødvendig med en coax kabel da HDMI overfører både lyd og bilde uten tap av kvalitet. Denne kabelen putter du rett fra spiller til reciver ja. RAW formatet kan så vidt jeg vet inneholde hvilken som helst kodec, men er som oftest brukt som PCM. Du vil som sagt få ukpomprimert lyd i stereo ved bruk av DVD-spilleren, men ikke ukomprimert multikanalslyd. Skal du ha surround må du benytte deg av Dolby Digital, DTS etc avhengig av hvilket lydspor filmen inneholder.

Angående spørsmål 1, så er det vanskelig å si om det er lønnsomt å reparere, du må isåfall kontakte leverandør å få en prisantydning.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.03.2008 19.49.51 #5 av 6
Postet av: Rocco
Jeg har sett litt på denne http://www.cambridgeaudio.com/specifications.php?PID=282&Title=Specifications, da den virker som ok for mitt behov, da den også har modus for Stereo + Sub som skulle passe kef-ene bra.

Men jeg finner ikke noe i spec vedr om den støtter MPCM...

Hvilken grad av future-proofness ville den havne i ifølge denne linken: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=738511

Vurdere også denne fra SONY som har fått ok omtale: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=228619,185496,

Hva tror folket?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 07.35.11 #6 av 6
Cambridge har etter det jeg har hørt av tilbakemeldinger sin styrke i stereo og er sikkert ett godt valg, men det ser ut til at det er snakk om en ren videosvitsjingfunksjon slik at du må ha en kabel ved siden av for lyd. Sony reciveren har støtte for MPCM:
http://www.sony.no/view/ShowProduct.act ... a+Receiver
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar