Logo

Tips til deg som skal kjøpe høytalere

Skriv et svar
19.05.2008 22.18.05 #1 av 5
Høytalerne er den enheten som påvirker lydkvaliteten mest, i denne guiden skal vi gå nærmere inn på hva du bør se etter ved kjøp av nye høytalere og hjelper deg med å hjelpe riktig i det store høytalermarkedet.

Det største problemet er som regel hvor store høytalere du skal ha, som det fleste av dere sikkert skjønner er dette avhengig av romtype og størrelse- store eller små høytalere?

Stativ høytalere:
Ved små rom burde enn bruke stativhøytalere, ikke bare tar de mindre plass; men lydbildet for spredt seg bedre. En stativ høytaler kan ikke gi det samme lydtrykket, spille like høyt eller tilby like mye bass som en gulvstående modell, men dette trengs ikke i små rom og mangler du bass kan du supplere med en subwoofer. En stativhøytaler gir som oftest mer for pengene da de fleste småhøyttalere som oftest bare en mer kompakt utgave av en gulvstående utgave, som er lettere å plassere, med samme høyttalerelementer og teknikk- bare til en lavere pris.

Som sagt vil den nok ikke tilby like mye bass og lydtrykk som en gulvstående høytaler, men den kan ha renere og klarere mellomtone. Og i mange tilfeller bedre definert bassgjengivelse, selv om den av fysiske årsaker ikke klarer å levere like mye bass.

Gulvstående høytalere:
Ved middels store til store rom burde en gå får ett par gulvstående da ett større rom krever mer høytalerne for å spredt lyden godt nok å gi tilstrekkelig lydtrykk slik at det ikke blir for tamt.

En gulvstående høytaler kan som sagt gi mer bass, da elementene som oftest er større og flere; men husk at den ikke nødvendigvis er noe bedre mtp definering enn en stativ høytaler, men en stativ høytaler vil ikke nå like godt frem som en gulvstående i større rm og kan opfattes som "tam" i ett større rom.

Bør jeg gå for 2, 3, 5 eller kanskje 7 høytalere?
Her er det oftest økonomien som setter grenser, men også hva slags romype- kanskje er rommet av en litt uvanlig dimensjon som gjør plasseringen vanskelig? Når det gjelder dette med 2 eller flere høytalere så må du velge hva du prioriterer høyest av stereo og surround ettersom etter hva du bruker den mest til. Har du ett begrenset budsjett på noen få tusen er det som oftest lurt å kjøpe ett par enn en hel høytalerpakke til samme prisen, men dette spørs litt hvor "kresen" du er. Ett lurt alternativ hvis økonomien er litt trang er å bygge ut etterhvert, slik at man heller kan utvide senere.

Men hva er egentlig forskjellen på en dyr og billig høytale?
Dette er så mangt, hvor lenger opp i prisklassen man går hvor bedre pleier det å bli. Man får det man betaler for, men noen ganger er man heldig å får litt ekstra valutta for pengene enn ved konkrurentene. Det som kjennetegner en dyr høytaler kontra en av de billige typene er kort sagt alt, alstå; diskanten er mer åpen og luftig, mellomtonen har mer fylde og klarhet og bassen er mer definert og dyp- kvalitet fremfor kvantitet er viktig å huske på. Hva hjelper det vel med en høytaler med mye bass når den ikke er god? Bassen skal sitte som ett skudd i brystet ; gi deg det trøkket som behøves og stoppe med engang- den skal ikke bare være rommlende og bråke. Test gjerne dette i en scene med masse maskinpistoler som skyter, så skjønner du hva jeg mener.

Hvilken høytaler skal jeg velge?
Dette er nok det mest vanlige spørsmålet, men nå som vi har gått litt inn på om du bør gå for en stor eller liten høytaler avhengig av romstørrelse og type kan vi se litt nærmere på lydsignaturen. Lydsignaturen er unik på hver høytaler og mange merker har sine kjennetegn ved feks at "Dali" er litt lys i toppen, "Klipsch" er dynamisk og "Electrocompaniet" er litt fyldig (Dette er kun ment som ett eksempel og gjennspeiler ikke nødvendigvis artikkelforfatterens egen meninger.) Her gjelder det rett og slett å høre på så mangeforskellige høytalere som mulig og deretter finne ut hva som passer deg og din smak best, det er som oftest at noen høytalere er bedre på en type musikksjanger enn en annen og andre passer bedre til film enn musikk, så her er det bare å prøve seg frem. Du må også tenke på "matchingen", altså hva slags elektronikk du har fra før av. En forsterker farger ikke lyden like mye som en høytaler, men utgjør en forskjell. Det er gjerne slik at hvis du har en høytaler som du syntes er litt skarp i toppen så kjøper du en forsterker som kanskje "demper" dette litt.

Hva med elektronikken?
Som nevnt litt over har jeg forklart litt om dette med hvor mye "matching" betyr for det endelige resultatet, men hvor mye effekt trenger jeg egentlig? I reciver guiden har jeg forklart noe med av dette med "watt problematikken", les mer om dette her:
viewtopic.php?f=30&t=10936

En høytaler i 10000 kroners klassen yter ikke sitt beste med en forsterker til 5-tusen, hvor mer effekt du har å rutte med- hvor bedre er det. En for liten forsterker vil ikke ikke klare å holde styr på alle elementene like godt og faren for sprengning eller lignede er større hvis forsterkeren er for liten. Det er bedre å bruke mesteparten av pengene på forsterkeriet enn på høytalerne da man får frem potensiale som ligger i høytalerne slik at de får "åpnet" seg. Dette gjør at dynamikken blir bedre; selv på lavt volum og den generelle lydkvaliteten vil øke.

Nå har vi gått igjennom noen vesentlige punketer på hva du bør se etter ved kjøp av nye høytalere, så først og fremst tenk på dette med størrelse på høytalerne og omgivelsene den skal være i, hvor mye du har tenkt å bruke og hvilken elektronikk den skal matches med med i betrakning når du skal kjøpe nye høytalere.

Har du noen flere spørsmål eller bare vil kommentare noe, så vennligst gjør dette- tilbakemeldinger er svært viktig. Hvis du trenger en pekepinn på noen merker eller lignende du bør se på så post ett innlegg hvor du beskriver litt om om hva du kunne tenke deg, så vil vi gi deg en dytt i riktig retning!

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.05.2008 19.22.06 #2 av 5
Postet av: boly
Godt skrevet.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.05.2008 16.27.17 #3 av 5
Takker for det!

- Har nå kjapt rettet litt skrivefeil som var i teksten.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2008 10.42.15 #4 av 5
Postet av: taker
Hei Tommy, ser ut som du har god peiling. Jeg har lest dine innlegg og ønsker din mening.
Bruker nå Gran Dali og Denon (husker i farten ikk type men ganske kraftig). Er fornøyd med lyden men de er alt for store og står i veien (bruker ikke bakhøytalere lenger. Jeg vurdere først å fremst å bytte høytalere til et annet hjemmekinoannlegg som jeg kan feste på veggen. Stue er ganske stor (80+kvm) og 4m høy. Jeg bruke den mest for TV men ønsker også å produsere brukbar hifi lyd (ikke noe hi end) tenk mer fester og slikt.
jeg har sett på
KEF3000, 5000 og 9000
Bose Acoustimass 15

Vil stue være for stor for Bose? Vil KEF9000 Holder?
Jeg har råd til evt. 7.1 men da må det være merverdi, ønsker selvsagt ikke å kste bort penger. Jeg har alltid tenkt at 7.1 eller mer var mer ment for flere rad av stoler å slikt (kino)

Til sist vil hvis du mener at disse høytalerne ikke vil være tilstrekkelig, har du noe anbefalinger?

Takknemelig for alt av svar :D

Hilsen,

Erik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2008 19.15.56 #5 av 5
Hei!

Først og fremst velkommen til forumet!

Så små høytalere vil ikke kunne "fylle" din stue, det vil kanskje bli litt vell "tamt" da de av fysiske årsaker ikke vil klare å levere like mye bass og lydtrykk som en gulvstående høytalere. Men det er noen høytaler produsenter som likevel klarer å fylle selv litt større lokaler og gjøre en brukbar jobb på dette området.

Du sier at du ikke bruker bakhøytalerne lenger og at bruksområdet er lyd til TV og til musikk, da ville jeg heller vurdert stereo siden du vil da kunne få en høytaler av høyere kvalitet og som vil fylle rommet ditt bedre. Eller er det slik at du kommer til å bruke det mer til film og vil derfor ha ett surround-anlegg?

Er det slik at du vil ha satelitt høytalere eller går det greit med "bokhylle" høytalere evt tynne/små gulvstående?
Svar på dette så kan vi gå litt nærmere inn på forskjellige merker, og ikke minst hva som passer deg og ditt bruksområde best. Men jeg vil nok anbefale deg å gå for gulvstående hvis det er mulig.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar