Logo

Tips før man skal handle TV?

Skriv et svar
10.02.2007 06.50.28 #1 av 8
Postet av: petre2006
Han har så rett, nesten nifst rett. Dette bekrefter litt min egen ventetid for innkjøp av ett tynt og flatt TV, vertfall to-tre år til. Utviklingen er ikke kommet langt nok enda.

http://www.vgb.no/13144/perma/158266/

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2007 09.04.55 #2 av 8
Postet av: AndreWerdenskrieg
Det er vel snarere utbyggingen av det digitale TV-nettet og HDTV-nettet som er problemet. TV'ene er rett og slett for bra for det analoge TV-signalet slik Bygdefjompen skriver. Jeg bor i Sverige og har digitalt TV-signal. Plasmaen min har bedre bilde enn noen CRT-TV jeg har sett. Og min plasma er 3-4 år gammel.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
10.02.2007 10.13.27 #3 av 8
"AndreWerdenskrieg" skrev:Plasmaen min har bedre bilde enn noen CRT-TV jeg har sett. Og min plasma er 3-4 år gammel.

Det kan jeg tenke meg til en viss grad, men hva med etterslep? Dette er fremdeles ett drawback på flat TVer den dag i dag. Skal ikke bestride skarphet og/eller kontrast (på en gjennonsnitt CRT) i denne sammenheng, men jeg har sett mange testvinnere av alle tre slag og likevel er det en CRT fra Phillips (PW8808)som jeg enda ikke har kommet over hvor vannvittig bra den var (på analogt signal, det var da), både kontrast, krystall bilde samt null etterslep.

Kan være, at digitalt er bedre bygget ut i Sverige, og håper det blir bedre i Norge, ikke minst tunere/bokser med HDMI i volum, ikke bare for de 'inkluderte'

Jeg venter nok litt til på innkjøp av flatpanel, jeg er ikke fornøyd i det hele tatt med unntak av tre modeller jeg har sett, men jeg er en vanlig borger med vanlige regninger å betale så jeg holder igjen :-)

Skal sette på en HDMI tuner fra CD på min PE8720 for å teste ut disse fire kanalene vi kan ta inn idag i HD format, det har jeg mer tro på blir en ok opplevelse.

Petter
10.02.2007 10.29.03 #4 av 8
"petre2006" skrev:
"AndreWerdenskrieg" skrev:Plasmaen min har bedre bilde enn noen CRT-TV jeg har sett. Og min plasma er 3-4 år gammel.

Det kan jeg tenke meg til en viss grad, men hva med etterslep? Dette er fremdeles ett drawback på flat TVer den dag i dag. Skal ikke bestride skarphet og/eller kontrast (på en gjennonsnitt CRT) i denne sammenheng, men jeg har sett mange testvinnere av alle tre slag og likevel er det en CRT fra Phillips (PW8808)som jeg enda ikke har kommet over hvor vannvittig bra den var (på analogt signal, det var da), både kontrast, krystall bilde samt null etterslep.

Kan være, at digitalt er bedre bygget ut i Sverige, og håper det blir bedre i Norge, ikke minst tunere/bokser med HDMI i volum, ikke bare for de 'inkluderte'

Jeg venter nok litt til på innkjøp av flatpanel, jeg er ikke fornøyd i det hele tatt med unntak av tre modeller jeg har sett, men jeg er en vanlig borger med vanlige regninger å betale så jeg holder igjen :-)

Skal sette på en HDMI tuner fra CD på min PE8720 for å teste ut disse fire kanalene vi kan ta inn idag i HD format, det har jeg mer tro på blir en ok opplevelse.

Petter

Plasma har ikke etterslep, det er vel bare LCD som sliter med dette.

Nå har jeg kalibrert TV'en med DVE og jeg mener seriöst at jeg ikke har sett så bra TV-bilde på noen CRT-TV. På det beste kanalene har jeg oppimot DVD-kvalitet.

Om 32 dager slukkes det analoge TV-nettet i Sverige og Digitalt blir enerådende. Vi har også fått HDTV pr. kabel, men jeg har ikke fått kjöpt inn boksen enda. Regner med å få gjort dette om noen måneder. Boksen scalerer opp TV-signalet til 720p og 1080i og skal visstnok väre meget bra.

Jeg vil anbefale å legge se på Pioneers nye plasma som kommer til sommeren/hösten. De skal ha redusert refleksjonene i skjermen med 80%, bedre svartnivå enn instrumentene klarer å måle og jeg vil også tro at bildekvaliteten vil bli den beste på markedet.

I mine öyne finnes det noen få TV'er som er bra.
Plasma:
Panasonic, Pioneer, Hitachi og noen ytterst få modeller av LG og Samsung.
Av de TV'er jeg har sett er det bare Pioneer og Panasonic som har tilfredstillende svartnivå og kontrast. De andre TV'ene grenser til blå/grå/grönn når sort vises.

Av LCD har jeg enda ikke sett en TV som jeg synes har tilfredstillende bra TV-bilde, men Sony har jo höstet gode kritikker.
10.02.2007 11.08.41 #5 av 8
"AndreWerdenskrieg" skrev:
Plasma har ikke etterslep, det er LCD som sliter med dette.

Nå....., det må jeg si meg litt uenig i. T.o.m plasma hadde opptil 15ms for bare to år siden...

Skal vi, la meg være enig med deg at Plasma er laaaaaaaaangt bedre på etterslep enn LCD, uten tvil! Nå som vi er inne i syvende generasjon Plasma begynner det å ligne noe, uten tvil. Men, etterslepet er ikke forsvunnet enda, og du må gjerne kalle meg flisespikker når jeg sier at 1,85ms er etterslep :-) Ok, sammenlignet med CRT er det ikke synlig omtrent, da en gjennomsnitts CRT ligger på rundt 670-800micro sekunder (0.67-0.8 millisekunder)

Skal ta meg en tur i butikkene til høsten ja, så får jeg ta en titt. Ikke at jeg gjør det nå, men jeg føler enda en del usikkerhets faktorer rundt hele flatpanel jaget, men er ikke avisende, du overbeviser meg litt :-)

Petter
10.02.2007 12.01.01 #6 av 8
Postet av: arntos
Hvor finner du "#ms spesifisert på plasma TVèr?
10.02.2007 12.02.21 #7 av 8
"petre2006" skrev:
"AndreWerdenskrieg" skrev:
Plasma har ikke etterslep, det er LCD som sliter med dette.

Nå....., det må jeg si meg litt uenig i. T.o.m plasma hadde opptil 15ms for bare to år siden...

Skal vi, la meg være enig med deg at Plasma er laaaaaaaaangt bedre på etterslep enn LCD, uten tvil! Nå som vi er inne i syvende generasjon Plasma begynner det å ligne noe, uten tvil. Men, etterslepet er ikke forsvunnet enda, og du må gjerne kalle meg flisespikker når jeg sier at 1,85ms er etterslep :-) Ok, sammenlignet med CRT er det ikke synlig omtrent, da en gjennomsnitts CRT ligger på rundt 670-800micro sekunder (0.67-0.8 millisekunder)

Skal ta meg en tur i butikkene til høsten ja, så får jeg ta en titt. Ikke at jeg gjør det nå, men jeg føler enda en del usikkerhets faktorer rundt hele flatpanel jaget, men er ikke avisende, du overbeviser meg litt :-)

Petter

Det stemmer nok det du sier, men jeg må inrömme at jeg aldri har lagt merke til etterslep på min Panasonic. At dette forekom på billigplasmaer kan jeg godt tro. Husker bildet på Phillips plasmaer for noen år siden var helt grusomt. Omtrent som en standard LCD i dag. :mrgreen:

Joda, jeg overdriver selvfölgelig, men det er allikevel litt sannhet i det. I den siste tiden har vi värt tre-fire stykker som systematisk har sjekket ut TV'er på diverse butikker i utkanten av Stockholm. En av mine kamerater var veldig opptatt av en Phillips plasma som han hadde sett. Vi fant denne TV'en i en butikk der de viste en Blu-ray-film på den og de andre TV'ene i lokalet. Ved förste öyekast så dette ut til å väre en meget god TV. Så la jeg merke til at filmen de viste så mere ut som en TV-produksjon enn en Kino-film, hvis dere skjönner hva jeg mener. Så la vi merke til at svart var blått og at det lekket inn lys i alle hjörnene i mörke scener. Bildet ble grötete ved bevegelser pga etterslepet. Ikke så langt unna hang en Panasonic og en Pioneer. Makan til forskjell. Bildet på disse to plasmaene var virkelig bra. Sort var sort, fargene og selve bildet så naturlig ut. Av alle TV'ene i de tre butikkene vi var innom var det kun panasonic og Pioneer plasma som hadde et skikkelig bra bilde. En Samsung LCD var närme, men bildet hadde veldig mye stöy, spesielt i mörke partier. Og sort var mörkeblått.

Jeg har hört dette för men ikke lagt merke til det selv:
Panasonicen har et generelt mörkere bilde enn de andre plasmaene. Kanskje derfror den har bedre sortnivå enn de andre.

Jeg så på Pioneers 1080p skjerm foret med blu-ray og den hadde elendig sortnivå. Men på Panasonic PV60 og Pioneer 507(også foret med blu-ray) så jeg ikke noe vesentlig forskjeller på sortnivået.

Man må selvsagt ta med i beregningene at alle TV'ene ikke er kalibrert, men jeg vil tro at alle sammen har fabrikkinnstillinger utenom Pioneers 1080p-TV som ble vist frem av en Pioneer-importör på hifi-mässan i Stockholm.
10.02.2007 12.07.11 #8 av 8
"arntos" skrev:Hvor finner du "#ms spesifisert på plasma TVèr?

Det lurer jeg også på. Har aldri lagt merke til noe slikt.
Skriv et svar