Etter å ha sittet på gjerdet i flere mnd, så tok jeg beslutningen og kjøpte meg en Limited Label LATONA 3710.
13 ark på SIBA på Aleksander Kj. Pl.
Design:
Tv'n har fint design, med svart/grå kant rundt selve skjermen. Fjernkontrollen er helt ok, men kunne vært smartere plassering av knapper og funksjoner. Litt forvirrende er vel et bra stikkord. Men det lærer man...
Tv-bildet:
Spenningen var stor da jeg koblet tv'n opp mot kabeltv fra Canal Digital, med analoge signaler. Jeg ble positivt overrasket. I butikken var det kun digitale bilder, som seff var utrolige. Jeg har opplevd dårligere bilder fra vanlige tv-sendinger hos mine kompiser som har skaffet seg flatskjerm (bl.a. Samsung LE-32R41B/lcd/UPC og LG 42PX4R/plasma/satelitt).
Fargene er bra, og kontrasten er bra. Skjermen oppleves ikke blass, som jeg har sett på andre billige lcdtv. Men den mangler en liten tanke klarhet. Men jeg sammenligner med min gamle CRT, og det er kun LCD-toppmodellen til Phillips jeg har sett som kan matche den.
Etterslepet er synlig ved svært raske scener. Fotballkampen mellom Italia og USA var meget bra billedmessig. SIBA oppgir ingen responstid.
Så var det DVD (Asono DVDX70) via komponent. Med mine øyne syntes jeg bildet ble skarpere via komponent med progssive scan, men ikke nødvendigvis bedre enn via ordinær scart. Bildet via scart var nesten identisk som på min CRT (Sony). Bildet så langt er bra nok. Men jeg har kun sjekket ut Narnia. Allikevel ble jeg en smule skuffet over bildet fra DVD via komponent. Tror nok jeg kjøper en DVDspiller med HDMI.
Tv'n har tre ulike bildeforhåndsinnstillinger (naturlig, cinema og dynamisk) som man kan stille inn hver for seg etter eget ønske og bruke med en hurtigtast.
Lyd: Tv-lyden er ok. Equalizer og x-bass.
Brukervennlighet: Her skiller nok klinten seg fra hveten. Denne tv'n har dårlig brukervennlighet. Skifte mellom kanalene tar litt tid, noe som er irriterende ved heftig zapping. Dessuten tar det lang tid når man skal skifte mellom eksterne kilder. Det finnes ingen hurtigtaster på fjernkontrollen. Kanalsøk er automatisk. Så langt har jeg ikke funnet ut om man kan søke manuelt, hvilket betyr at man må søke gjennom hele greia hvis man skal finne nye kanaler. Det er klundrete å sortere kanalene etterpå. Det samme gjelder når man skal gi dem nytt navn.
Konklusjon: Man får mye for pengene, men brukervennlighet finnes ikke. Ser man Limitied Label kun utifra tv-bildet, vil jeg si at den er minst like bra som mer kjente merker til flere tusen mer. Hadde vært interessant og sett hvordan DinSide.no hadde vurdert tv'n.
SIBA fortalte at det sitter et Samsung-panel i tv'n. Har en mistanke om at det kan være det samme panelet som sitter i QPV sin 37" lcd. I såfall er det et Samsung V3-panel.
Ellers så mangler tv'n PiP, for den som mener det er et poeng. Det følger med oppheng for vegg.
For den som lurer: Fullgod tv til 13000.
Tillegg:
Har nå kikket litt på forskjellige filmer. Det varierte en del på bildet. Her er resultatene.
Terminator 2: Meget MEGET bra! Jeg ble faktisk litt imponert. Bedre enn dette kan det neppe bli. Neste må bli å prøve med DVD-spiller med HDMI.
Sjørøverplaneten: Også utrolig bra bilde:-)
I Robot: Nok et bra bilde, men ikke så bra som på T2.
Spiderman 1: Bra nok, men kunne godt ha vært bedre. La merke til noen fargeskaleringer. Ellers er fargene i filmen generelt en tanke for høy.
Harry Potter og Ildbegeret: I utgangspunktet en mørk og dyster film. Bildet er også litt mørkt og dystert (iht. filmen??)
Ringenes Herre 1: Trodde bildet skulle være bedre altså...
Robbie Williams - Live at Nebworth: Det står at konserten er filmet i HD. Ser ikke noe til det med en ordinær DVD-spiller. Dessuten lar det seg vanskelig gjøre med en ordinær DVD-plate. HDMI er stikkordet. Bildet var bedre på min CRT.
Tror jeg vil bli godt fornøyd med denne tv'n
DSCN1492.JPG (
83,294921875 KB) Vist 1130 ganger