"pnerbye" skrev:"Toffy" skrev:
Ta og les en gang til
Siden jeg nevner det som unødvendig med sub, når store høyttalere spiler høyere og dypere en sub..
Om en sub har avrulling ved 20Hz eller 16Hz vill du aldri høre noe til. Det du vil høre er om sub med 20Hz arulling med en effekt økning før avrulling. Altså du vill kunne hevde at denne spiller tøffere og dypere en den sub som faktisk spiller dypest.
Hvilke høyttalere spiller høyere og dypere enn en SVS PB12-Plus/2?
"pnerbye" skrev:Jeg har ikke kunnskaper eller erfaring til å motsi det du skriver, men det jo ikke noe poeng i seg selv å motsi deg heller!
Hvis valget mitt står mellom:
1. Satelitter og sub
2. Store høyttalere
3. Store høyttalere og sub
.. så velger jeg nummer 3.
"pnerbye" skrev:Det kan også være at de gulvstående jeg tenker på ikke er så store i dine øyne.
Høyttalerne jeg har i tankene er av type 2 x 6,5", og selv går jeg for SVS PB10-ISD. Skal ha 2 par gulvstående og center + sub. Regner med å sette delingsfrekvensen på 80hz som vanlig, men lar de gulvstående stå til large.
Har ennå ikke bestemt hvilke høyttalere jeg går for, men jeg er veldig nysgjerrig på Focal.JMLab Chorus 716 S og Cobalt 816 S for øyeblikket.
Men, hvis jeg forstår deg rett, så ville du heller satset på 5 gode satelitter med sub enn oppsettet jeg har beskrevet? Jeg har nemlig vært veldig frem og tilbake i mine meninger om hva jeg skal handle inn.
"Toffy" skrev:Vel. når du nevner Focal JMlab som er milvis over Cobalt.
"Toffy" skrev:Så må du på like dyre eller dyrere satelitter.
"Toffy" skrev:Har du plass til gulhøyttalere så velger du JM. Om det skorter litt på plassen så går du for satelitt, JM har noe der også. B&W Nautilus serien har gull satelittere. Men koster.
P.S 2 stk 6,5" har lik areal som 1 stk 12", og kan derfor gi ett rimelig bra trykk. Og en kan få 25Hz fra 1 stk 6,5" og to vil få opp følsomheten
"akto" skrev:Du kan vel kanskje nevne noen gulvstående høyttalere som spiller så dypt at sub ikke er nødvendig. Jeg har enda ikke hørt noen.
"pnerbye" skrev:"Toffy" skrev:Vel. når du nevner Focal JMlab som er milvis over Cobalt.
Cobalt 816 S er en dyrere og bedre modell fra Focal.JMLab enn Chorus 716 S da."Toffy" skrev:Så må du på like dyre eller dyrere satelitter.
Skal jeg satse på satelitter er jeg klar over at jeg bør punge ut litt ja. Billige satelitter mangler ofte den gode mellombassen."Toffy" skrev:Har du plass til gulhøyttalere så velger du JM. Om det skorter litt på plassen så går du for satelitt, JM har noe der også. B&W Nautilus serien har gull satelittere. Men koster.
P.S 2 stk 6,5" har lik areal som 1 stk 12", og kan derfor gi ett rimelig bra trykk. Og en kan få 25Hz fra 1 stk 6,5" og to vil få opp følsomheten
Jeg har heldigvis plass til gulvstående, så jeg satser nok på det. Gleder meg til å høre Cobalt 816 S. Skal avtale nærmere med Andrè på http://www.hifihuset.no.
"akto" skrev:Cobalt er jo en seriebetegnelse fra Jmlab som ligger over Chorus...
Focal Jmlab Sib&cub
Focal Jmlab Chorus
Focal Jmlab Cobalt
Focal Jmlab Electra
Focal Jmlab Utopia
Ellers er det tull at det er i området 20-40 Hz at de fleste gulvstående trenger hjelp. De fleste trenger hjelp fra 35 Hz og ned, men det er også bare spekulasjon, fordi det er helt avhengig av hvilke høyttaler man snakker om...
På film og mye musikk er det viktig å ha trykk nedenfor 20 Hz. På film er det bare de som ikke har hørt det, som sier at det ikke er så farlig med det som skjer under 20 Hz. De som har følt hva det vil si at systemet spiller ned til 16 Hz, er klar over hva man går glipp av.
2 stk 6,5" høyttalere tilsvarer bare rett over halvparten av flateinnholdet av 1 stk 12", så det du sier er tull...
Du kan vel kanskje nevne noen gulvstående høyttalere som spiller så dypt at sub ikke er nødvendig. Jeg har enda ikke hørt noen.
"Toffy" skrev:Jeg vill fra nå altid anbefalle små bra høyttalere og en god sub. (vet det er mot mine egne ord fra tidligere)
"akto" skrev:Behovet for å spille under høregrensen er jo for å skape bevegelse. Bevegelsen er jo det man er på jakt etter, når frekvensen faller til subbassområdet. Det finnes en masse musikk som går så dypt at de fleste aldri vil kunne få det med seg.
En 6,5" har vel et flateinnhold på 214 cm2
Hvis du syntes Chorus låt bedre enn Cobalt så lurer jeg på hvor du har hørt det. Kan forsikre deg om at Cobalt er en mye "større" høyttaler, på alle måter, men først og fremst lydmessig.
Det er vel ingen som har fronter som spiller høyere og dypere enn subben sin, da har de i så fall bommet grovt på innkjøpet. Men der er vi enige(!)
Sølvskje du... Når du slenger rundt deg med påstander som er feil, så må jeg motsi deg