Logo

Synspunkt.

Skriv et svar
06.01.2005 12.11.39 #1 av 14
Postet av: Altec
Dette er ikke et spørsmål bare en kommentar/synspunkt.

Har lenge testet ut diverse sub, men aldri blitt helt fornøyd. Prøvd ut en del med større elementer som gir bra dybde men en treghet og mange ganger brumling som jeg synes ødelegger hele lydbilde.
Derfor bruker jeg nå to 8 tommere og har funnet en perfekt løsning. Raske og presise og gir mer en nok dybde. Det er alt for mange som ødelegger alt med for mye og brumlete bass, men mange(og det iriterrer meg) vurderer god lyd utifra hvor mye bass et anlegg kan spille.

En annen ting. Alle tester og anbefalinger går rundt de samme produkter og merker. Det finnes jo så mange andre merker som tar rotta på mange av de anbefalte produktene i diverse bransje medier. F.eks. Cabasse høyttalere(som Lyrik Hifi i Oslo selger for en meget billig penge) tar rotta på alt av høyttalere til samme pris, men blir aldri omtalt noe sted. Samme er det med Liesegang projektorer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 14.35.46 #2 av 14
Postet av: Granberg
2 8" subb er en veldig bra løsning for hurtig og bra bass, men får du altså nok dypbass?
hvilke elementer bruker du?

å si at et anlegg et bra bare det er mye bass er idiotisk. ikke alle som har hørt et skikkelig anlegg så de vet ikke hva de går glipp av :wink: :)

hvor får man kjøpt Liesegang projektorer?? hørtes intressant ut..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 15.11.12 #3 av 14
Postet av: Altec
Jeg kjøper cabasse Furio.
Projektoren og høyttaleren har jeg kjøpt hos Lyric hifi i Oslo.
Utrolig bra service. Her er det folkt som er interessert i å selge deg hva du har brukt for og ikke noe mer. Bare eldre herrer som er genuint opptatt av hva de driver med og har skikkelig peilig. Alle produkter jeg kjøper der får jeg full returrett på. Veldig bra.

http://www.lyrichifi.no
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 15.12.55 #4 av 14
Postet av: Altec
mente å skrive at jeg Kjører Cabasse Furio.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 15.29.43 #5 av 14
Postet av: Jan A M
Det er også mulig å få hurtig og bra bass med 10", 12", 15" osv. det som er viktig er å ha en forsterker som er kraftig nok til å klare å holde god kontroll på elementet. :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 15.40.31 #6 av 14
Postet av: Altec
Jeg er enig at du kan få en rask og god bass med 10 " element, men aldri verden om du får til at en 12" kan spille like rakst som et tilsvarende element og forsterker som en 8". Men jeg skjønner hva du mener.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 15.48.16 #7 av 14
Postet av: Jan A M
"Altec" skrev:... men aldri verden om du får til at en 12" kan spille like rakst som et tilsvarende element og forsterker som en 8"...


Er du nå så sikker på det? Ta PA-elementer f.eks. der får du jo mellomtoner helt oppi 18". Og mange av bassenene som blir brukt i PA samenheng går ikke lavere en rundt 45Hz men er alikevell i 18-21" størrelse.

Det er foreksempel også mulig å få en 8" til å spille dypere en en 12". Det er fordi det er mange andre viktigere faktorer som spiller inn en størrelse på membranen.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 16.00.37 #8 av 14
Postet av: Altec
Jeg er enig med deg at det er mange andre ting som spiller inn en bare størrelsen på elementet.
Men tar vi utgangspunkt i 2 aktive sub. i samme serie. Den ene er 8" og den andre en 12". 8" vil gi en raskere respons og med god og kanskje mer punch enn 12", men 12" vil til gjengjeld gå dypere. Jeg foretrekker det første. Men ellers er jeg enig i at det kan være stor forskjell om man sammenligner sub. av forskjellige merker og kvaliteter.
Meget bra side dette her. Mulighet for gode diskusjoner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 16.03.18 #9 av 14
Postet av: Jan A M
"Altec" skrev: ...Meget bra side dette her. Mulighet for gode diskusjoner.


Ja ikke sant. :)
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 16.09.34 #10 av 14
Postet av: Alas
Det er jo i aller høyeste grad avhengig av hva slags kasse elementet sitter i. Trykkammer eller bassrefleks. Trykkammer vil nok i de fleste tilfeller gi en bedre bass, mer tight og kontrollert, men en bassrefleks vil gå lavere. Ta en titt på Eltek sine side og se på Arges, Brontes og Antaios. Trykkammere alle sammen, skal jeg ha en sub, blir det en av dem. Tror du må ut med mye mer penger før det begynner å bli like bra.
Eller kanskje den nye til B&W, med to 8"

Ellers er jeg enig med trådstarter i at det for mye de samme merker som går igjen i tester. Men det beror jo litt på tilgjengelighet, importørs villighet til å la sine produkter bli testet osv.
Men å si at Cabasse tar rotta på alt i samme prisklasser er vel en liten overdrivelse som må tilskrives en porsjon subjektivitet :roll:

Det er lov å mene det, men jeg er uenig.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 16.17.22 #11 av 14
Postet av: Jan A M
"Alas" skrev:
...Men å si at Cabasse tar rotta på alt i samme prisklasser er vel en liten overdrivelse som må tilskrives en porsjon subjektivitet :roll:

Det er lov å mene det, men jeg er uenig.

Mvh


Det blir som jeg sa en anne plass her på forumet, hi-fi og lyd generelt er veldig subjektivt og ingen "merker" er perfekte for alle. Jeg tror heller ikke at Cabasse tar rotta på alt i samme prisklasse, for det kommer jo helt an på hva kjøperen vil ha av lyd. :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 16.34.40 #12 av 14
Postet av: Altec
Enig i det mente egentlig ikke å være så drastisk i uttalesen, men jeg er i allefall meget fornøyd med Cabasse og de spiller rotta på alt jeg har prøvd. Det var vel litt mer nyansert. :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 16.44.43 #13 av 14
Postet av: Jan A M
"Altec" skrev:Enig i det mente egentlig ikke å være så drastisk i uttalesen, men jeg er i allefall meget fornøyd med Cabasse og de spiller rotta på alt jeg har prøvd. Det var vel litt mer nyansert. :lol:


Cabasse er vel "merket" for deg da. :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 18.02.22 #14 av 14
Postet av: Alas
Og ingenting er bedre enn folk som er fonøyd med ting som de har kjøpt!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar