Logo

Svært dårlig bildekvalitet fra MPX Specra MC PC

Skriv et svar
07.11.2005 19.53.59 #1 av 3
Postet av: aidon
Ovennevnte gjelder sammenlignet med TV- og DVD-titting på henholdvis plasmaskjermens eksterne TV-tuner og en dedikert DVD-avspliller. Bildekvaliteten ved TV- og DVD-titting på mediasenter-PC'en er betraktelig dårligere, og fargene er blasse. Det er faktisk som natt og dag! Bildet ellers i mediasenter-menyene og Windows for øvrig er upåklagelig.

Det gjelder da denne mediasenter-PC'en bortsett fra at den har kjappere CPU og mer minne. Bildet fra mediasenter-PC'en går via en VGA- / RGB-kabel fra Radeon-skjermkortet og inn på PC-inngangen på plasmaskjermens eksterne tuner. Plasmaskjermen er en Pioneer 43". Jeg har forsøkt å benytte oppløsningene 800x600, 1024x768 og 1024x720. Nåværende oppløsning er for øvrig sistnevnte i 75 Hz. Det kan bekreftes at det er Nvidia DVD Decoder'en som brukes da denne ligger i System Tray'n. Det er ellers Catalyst 5.6 som brukes. Hauppauge-tuneren skulle ikke være problemet da dette også som nevnt gjelder ved DVD-avspilling. Det eneste jeg kan tenke meg er at det kanskje har noe med Nvidia DVD Decoder'n. Kanskje det hadde vært verdt å forsøke en annen MPEG-2-dekoder. Kanskje det er en eller annen innstilling i Media Player?

Det kan vel ikke være tilfelle at det skal være så enorm forskjell på bildekvaliteten?

Dette innlegget er for øvrig en kopi av dette på mcpc.no.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 21.55.29 #2 av 3
Postet av: 9kki
Har du testet med en bedre kabel??
Har sett hvordan en dårlig kabel kan forringe kvaliteten fra kilden.
Ikke sikkert at dette er problemet her, men vel verdt et forsøk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 23.00.51 #3 av 3
Postet av: aidon
RGB-kabel er jo en av de bedre kabelene man kan bruke, men det blir vel uansett kjøpt inn en overgang fra DVI til HDMI etterhvert. Når det er sagt så er ikke kabelen problemet for bildet er som sagt utmerket ellers. Altså, bildekvaliteten er som på ei videofil som er komprimert for mye. Signalet fra TV- og DVD-titting behandles jo i real time av Nvidia DVD Decoder'en, så kanskje det er en eller annen genial kvalitetsinnstilling et sted...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar