Logo

Surroundlyd fra parabol

Skriv et svar
19.10.2006 11.24.36 #1 av 10
Postet av: metzgar
Har kjøpt denne: http://pioneer.no/no/products/42/100/42 ... index.html
Funker fint, men får ingen lyd fra "bakhøytalere" når jeg ser på tv (parabol) kun stereo og sub foran.
Virker når jeg spiller via usb inngang eller fra plate.
Er totalt grønn på surround, så bare lurer på om det er normalt at man ikke får surroundlyd fra tv-sending ?? :?:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.10.2006 13.05.57 #2 av 10
Postet av: pnerbye
Det kommer jo litt an på hvordan du har koblet dekoder til receiver. Hvis du bare bruker phonokabler vil du jo bare få et stereo-signal til receiver. Dermed vil du til nøds kunne høre Dolby ProLogic 5.1, men vanligvis er vel de fleste sendinger i stereo.

Hvis du har digital dekoder vet jeg det finnes kanaler som også sender Dolby Digital 5.1, men da må du jo også ha digital utgang på dekoder for å få flerkanalslyd til receiver. Ser dessuten ut som om det er smått med digitale innganger på din receiver.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.10.2006 14.43.58 #3 av 10
Postet av: metzgar
Har HDMI utgang på receiver og tv. Kan det være en løsning å bruke en slik kabel ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.10.2006 16.07.36 #4 av 10
Postet av: arntos
Tipper anlegget kjører stereo lyd når den står på auto. Overstyr denne til surround og du vil få lyd i bakhøyt. Hva slags tuner har du og hordan har du koblet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.10.2006 16.34.12 #5 av 10
Postet av: metzgar
Har canaldigital tuner http://www.minhembio.com/produkt/68796
Har koblet receiver til denne med scart, og fra tuner til tv med scart.
Har også prøvd fra receiver til tv med scart,og alle løsninger med "rød/gul" phonokabel fra tv og tuner til receiver.
Når jeg setter receiver til "line" får jeg ikke valgt noen surround,lyser kun "stereo".har prøvd å sette til forskjellig surround når jeg er i dvd-mode uten hell.
Har bestilt HDMI kabel, og da trenger jeg vel ikke bruke line inngang på receiver,så håper det løser problemet.
Er jo klar over at jeg ikke får ordentlig surround-lyd fra vanlig tv sending, men ,mener det skal gå å få lyd i bakhøytalere for det.
må berømme dette forumet for god hjelp til en newbie :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.10.2006 19.05.49 #6 av 10
Postet av: arntos
Skjønner ikke at HDMI skal hjelpe deg. Koble slik:

Parabol med scart til TV. Se til at RGB er aktivert. En rød og hvit phono kabel fra parabol til DCS-353. Denne overfører lyden. For å få sorround lyd skal det være tilstrekkelig å trykke på surroundknappen på fj.kont til du ser prologic i displayet.
Det optimale mtp lyd hadde vært om du hadde hatt en receiver med coax inngang da jeg mener parabolen har coax digital utgang.


Koble med HDMI fra DCS-353 til TV. Dette sikrer optimal bildekvalitet på DVD spilleren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2007 23.31.15 #7 av 10
Postet av: Lazyeyes
Beklager for å "dra" i gang en gammel tråd, men har samme problemer som trådstarter har (hadde).

Jeg kjøpte meg Pioneer DCS-358 pakken og regner med at det er samme reciever som i DCS-353 pakken.

Får valgt surround lyd på dvd`er og når jeg hører på musikk.
Men når jeg velger Line, får jeg kun lyd i front høytalerne og sub`en.

Var det noen som hadde en løsning på dette?
Har koblet likt som trådstarter. :roll:

Nå står det dette i produktinfoen da...

Dolby Pro Logic Surround Ja (for DVD, CD og USB audio playback)

Dolby Pro Logic Surround II Ja (for DVD, CD og USB audio playback)

Dolby Digital Ja

DTS Digital Surround Ja

Altså ingen surround i "line" mode
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2007 23.24.45 #8 av 10
Postet av: Smack
Bare for å skyte inn noe. Jeg sliter med akkurat samme problem som trådstarter og Lazyeyes. Er det noen som vet om det finnes noe løsning på dette?

All hjelp taes mot med takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2007 18.50.15 #9 av 10
Postet av: asvaberg
En AV receiver skal vel konvertere lydsignaler til surround lyd uansett "opphav". At digital lydkilde er best er vel ingen tvil, men de aller fleste frem til nå har jo brukt vanlige lydsignaler i TV kabelen og vært fornøyd med det AV receiveren har klart å videreformidle av surround lyd.

?????
LG 42PC1RR/Yamaha RX-V659-CDX-497/Oppo DV-970HD/Dynavoice M-65/Proson 12'' sub/B&O RL60/TaraLabs Helix 8/Belkin SurgeMaster/Avant Pro Optisk kabel/Avant Pro RCA-RCA Subkabel+RCA-RCAx2/Philips Stereolydkabel SWA3523/Plasma Window DVD PlasmAquarium
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.03.2007 15.14.13 #10 av 10
Postet av: TVA
"metzgar" skrev:Har kjøpt denne: http://pioneer.no/no/products/42/100/42 ... index.html
Funker fint, men får ingen lyd fra "bakhøytalere" når jeg ser på tv (parabol) kun stereo og sub foran.
Virker når jeg spiller via usb inngang eller fra plate.
Er totalt grønn på surround, så bare lurer på om det er normalt at man ikke får surroundlyd fra tv-sending ?? :?:


Du vil ikke få surround lyd fra parabol kun stereo. Dette har jeg jobbet med leenge da vi har samme anlegg. Anlegget kjører kun surround lyd fra DVD. Line 1 og 2 har bare stereo lyd. Vi fikk levere anlegget tilbake. Derfor er jeg på i dag. Skulle høre om det er noen som vet hvilke anlegg som klarer å hente surround lyd fra tvsendinger som kjører dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar