Logo

Surround høytalere i tak?

Skriv et svar
21.01.2008 20.25.25 #1 av 9
Postet av: gurran
Har sterke funderinger på å montere 4 stk surround høytalere infelt i taket (in-cealing), er det noen som har erfaring med dette?
Fronter og senterhøytalere blir frittstående slik at det blir et 7:1 system. Har fått dette rekommendert av hifi-butikk, men jeg finner svært lite informasjon om andres erfaringer med en slik løsning.
Soffaen må stå nære bakveggen og jeg ønsker ikke surroundhøytalere i bakhodet. Ser frem til dine erfaringer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2008 20.55.25 #2 av 9
Og ha bakhøytalere oppe i taket er noe som fungerer meget bra etter min smak, lyden får spredt seg bra og det er behagelig å høre på. Lyden blir ikke like "direkte som ved å ha høytalerne like ved ørene som det mest sannsynelig blir hvis du ikke plasserer dem relativt høyt oppe opp på veggen, som du må i ditt tilfelle. Men det fungerer ikke like bra som dipole høytalere. Dette kommer jo ann på personlige preforanser, men du kan trygt sette dem i taket.

Gi gjerne tilbakemelding på ditt valg, lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2008 21.34.13 #3 av 9
Postet av: gurran
Takk for svar!
Jeg har tatt meg tiden til å spørre flere som jobber i bransjen om det er lurt å sette dem i taket og svaren går fra "genialt" til "idiotisk"... Det er desverre svært få som faktisk har gjort det og derfor blir det i stort sett synsing om prinsipper. Jeg har nå bestemt meg for å gå videre med å montere i taket. Nå er besluttningen hvilken merke å leverandør. Jeg fikk veldig god service av Hi-Fi huset og fikk rekommendert Focal CHORUS IC 706. Jeg finner dog utrolig lite informasjon om denne høytalere på nettet. Hadde vært supert dersom noen hadde noen relevante erfaringer og tips.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2008 21.55.56 #4 av 9
Ja, som sagt kommer mye ann på personlige foretrekkninger og rom. Anbefaler deg å dra ett sted de har montert dette slik at du kan prøve dette videre og selv kan avgjøre om dette er noe for deg. Hos blant annet Hifiklubben kan du høre på forskjellige løsninger der og evntuelt prøve hjemme selv.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2008 08.58.02 #5 av 9
Postet av: teebee
pleier ikke høyttalerene å henge i taket på kinoer?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2008 15.10.29 #6 av 9
De fleste kinoène har høytalere som henger oppe på veggen
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2008 23.27.30 #7 av 9
Postet av: Torja
Høytalere innfelt i taket høres spennende ut. Vet bladet "Hjemmekino" hadde en "hjemme hos" reportasje om dette for noen år siden. Et såkalt custom-install prosjekt. Lyden var vistnok svært god. Lyd fra surond høytalerne skal jo først og fremst gi et godt bakteppe med lyd. Har selv bakhøytalerne plassert høyt opp på veggen og det fungerer. Lykke til med prosjektet. Gi tilbakemeding på hvordan dette fungerer.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2008 08.59.50 #8 av 9
Postet av: Taggen13
Jeg mener å ha hørt at bak høytalere ikke skal henge i taket og at det var best som bakrnns musik som man hører i butikker og sånn...
Men det er klart det er sikkert smak og behag det, du foretrekker det som passer deg selv :)
Mvh.
Taggen

[url=http://avforum.no/minhifi/show.php/Taggen][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hi-Fi[/u][/color] / [/i][/b][/size][/url][url=http://taggens.webs.com][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hjemmeside[/u][/color][/i][/b][/size][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.02.2008 09.33.48 #9 av 9
Postet av: Milzit
At takhøytalere er for heiser og butikker er en myte...!
Vi har bygget et nytt hus og skal gjøre samme opplegget. Har bare skåret ut hull i taket og lagt rør så langt. Det er Hifi klubben i Oslo som har stått for opplegget. De har satt opp B&W CCM 626 i TV-sonen, men lurer på gå for en høyere modell f.eks.
CCM 817 http://www.hifiklubben.no/produkter/hoe ... e_hvit.htm
Blir spennende og se hvordan lyden er. Så blir det Incognito KP10 veggpanel for å styre kjøkken og stue, hadde egentlig satt opp B&W CCM616 der.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar