Logo

Subwoofer 15" Cerwin Vega med dårlig effekt

Skriv et svar
21.04.2009 21.27.48 #1 av 5
Postet av: dasfkl
For snart to år siden bytta jeg fra Cerwin Vega dobbel 8" til enkel 15". Den har aldri hatt spesielt stor effekt.

Jeg er flink til å utsette ting, så jeg har ikke prøvd å finne ut av det før denne uka. Jeg var innom Hi-Fi Klubben i dag og fikk testa den. Det var noe ganske annet. Den blåste meg nesten ut av rommet. Altså noe helt annet enn jeg får ut av den hjemme i stua mi. HiFi-fyren sa at det skulle hjelpe å stille forsterkeren min til å angi fronthøyttalerene mine som små. Det har jeg nå gjort. Det hjalp ikke.

Jeg har koblet en ARGON signalkabel fra forsterkeren til sub'en.
Forsterker: Subwoofer pre-out.
Subwoofer: LFE in.

På forsterkeren har jeg angitt at subwoofer skal brukes (SW YES), og høyttalerene er angitt som små (FRONT SML).

Jeg har testet med forskjellige signalkabler.

Jeg har også testet å koble subwooferen direkte til høyttalerene med monsterkabler. Det hjelper ikke. Det er såvidt jeg får noe effekt ut av subwooferen når jeg har høyt volum og subwooferen er stilt inn på max.

Forøvrig har jeg en ONKYO TX DS474 5.1 Surround Receiver og Infinity SM 115 10" fronthøyttalere.

Hva gjør jeg feil?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2009 22.41.41 #2 av 5
Postet av: Zleepyme
Har du sjekket hva subben er stilt inn på på forsterkeren. Man har som regel volumjusterieng(+ og - dbvolum), og avstandsinnstilling i menyoppsettet på reciveren.... Hvilket signal har du testet? Regner med at hos hifi klubben kjørte de enten testplat musikk, eller satte på en dvd-blu-ray film. Har du prøvd noe lignende hjemme?
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2009 22.56.33 #3 av 5
Postet av: dasfkl
Jeg har stilt fronthøyttalerne på 0dB og subben på +12dB.
Jeg har testet cd og dvd. Like dårlig effekt fra subben på begge.
Avstandsinnstillingene stemmer overens med slik jeg har plassert høyttalerne og subben.

Hva betyr innstillingen LFE ATT?
Den kan jeg stille på 0dB eller -10dB.
Har testet begge innstillingene uten å merke noen forskjell.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2009 12.57.14 #4 av 5
Postet av: Zleepyme
"dasfkl" skrev:Jeg har stilt fronthøyttalerne på 0dB og subben på +12dB.
Jeg har testet cd og dvd. Like dårlig effekt fra subben på begge.
Avstandsinnstillingene stemmer overens med slik jeg har plassert høyttalerne og subben.

Hva betyr innstillingen LFE ATT?
Den kan jeg stille på 0dB eller -10dB.
Har testet begge innstillingene uten å merke noen forskjell.


Tror det har med nedjustering av lyden fra subben. Den er på max når den er på 0...
Jeg tror da at feilen ligger i reciveren din. At det ikke er justerbart desverre... Forsøk å få lånt deg en reciver hos Hifi klubben, for å sjekke ut.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2009 13.58.12 #5 av 5
Postet av: dasfkl
Jeg har hatt en mistanke om at det kan være noe galt med receiveren. Jeg får ta meg en prat med HiFi-Klubben igjen, og eventuelt høre om jeg kan låne en annen receiver for å teste.

Takk for tips og info.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar