Logo

Sub'en brummer sin egen vei...

Skriv et svar
25.06.2005 14.25.09 #1 av 9
Postet av: tokland
Hei.

Jeg har relativt lite kunnskaper om hjemmekino anlegg osv. Derfor er det fort gjort ( i mitt tilfelle ) å kjøpe noe som låter helt for jæ..ig. Vel, Det kan jo faktisk bare være instillinger. Uansett..

Jeg kjøpte en 10" sub på elkjøp, type radionette opus10". Er virkelig slike "billig" suber så utrolig dårlig? Du får det man betaler for naturligvis..

Jeg føler at sub'en ikke passer inn med resten av anlegget. Føler at suben bare brummer sin egen vei..Dette kan jo så klart ha noe med instillinger å gjør. Der er jeg helt blank :P Dette med crossover Frequency og subwoofer mode (LFE norm og LFE+main) har vel stor betydning..?

Har Denon avr-1905, B&W 602 S3 , proson center og bak. ( kjøpt på siba for 800 kr hehe ) Er veldig fornøyd sånn sett, er ikke så krav stor :D Men hadde jo vert kjekt om sub'en også får være med i god gjengen :)

Har jo 30 dagers retur rett....

Så...hvis noen kan ta meg med på tur i instillingens verden så hadde det vært flott :D

Mvh Thomas
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.06.2005 00.00.53 #2 av 9
Postet av: tokland
hm... :!:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.06.2005 09.42.38 #3 av 9
Postet av: Runel
Når du skal plassere subben er trikset å sette subben der du sitter for så å gå/krabbe rundt i rommet. Der du synes bassen er best iforhold til resten av annlegget der skal den stå-dette pleier å gi den beste plasseringen.

Hvis du plasserer subben i et hjørne for du mye bass(+3dB) men denne plasseringen kan bi "boomete" bass. Når du justerer volum bruker du en plate/cd du kjenne gått, juster volumet på subben til du nesten/ikke hører subben iforhold til høytalerne når du spiller i lytte posisjon. Subben skal ikke overdøve resten av annlegget bare legge til nedover i lydbildet(HZ)

Du hører når subben er i "rett" fase da spiller den best.
Delefrekvensen bør ligge på ca 80 HZ med dine høytalere.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.06.2005 10.06.06 #4 av 9
Postet av: tokland
okei. tror faktisk delefrekvensen er på 40 hz. jeg skal prøve det du sa. takk for hjelpen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.06.2005 11.54.09 #5 av 9
Postet av: tokland
Vel, nytt og større problem kom opp når jeg skulle teste ut det du sa. Suben er helt dø! får ikke lyd eller noe som helst respons fra suben! Funke jo helt greit i går. Kan det ha noe med at jeg ikke skrudde suben av i går før jeg la meg?

Begynner å bli små irritert. Er jo bare typisk hvis suben har gått te hekkan. argh!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.06.2005 13.37.22 #6 av 9
Postet av: Typhoon7
Har du innstillingene på reciever?

System Setup - Speaker Setup - Speaker Config - Subwoofer -Yes

Hvis dette står på No, blir det lite lyd i sub.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.06.2005 13.44.47 #7 av 9
Postet av: tokland
subwoofer - yes

LFE (norm)
crossover 80Hz (stilt inn på 80hz på subben også)

instillingene skal være i orden...funket jo helt fint i går. må vel tilbake til elkjøp på mandag...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2005 02.16.28 #8 av 9
Postet av: Marius305
Sprengt den?? :shock: :?

Det skjedde med min å, Jeg fant faktisk ut at jeg hadde satt den i feil inputt :)
Når den var i feil inputt var bassen inntens :?

Så den var ikke sprengt.. :D 8)
The Movie Man!

Min DVD Collection: http://www.intervocative.com/dvdcollect ... oviemarius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2005 12.09.22 #9 av 9
Postet av: Ingeniør`n
Har samme subben og den funker fint hos meg. :D

Du kobler Line til Sub Woofer/Preout eller noe slikt på forsterkeren. Hos med står frekvensen på 100 Hz og volum litt over midt på skalaen men dette må du ekspremetere med. Det samme gjelder innstilling for 0/180 grader uten at jeg merker så mye forskjell her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar