Logo

Sub lager dure-lyd hele tiden den er på

Skriv et svar
15.09.2007 16.36.06 #1 av 14
Postet av: Elisabeth77
Hei :D

Har kjøpt en XTZ 99 W10.16 sub og koblet den til idag. Brukte en stk.Y-splitt-kabel og en stk.Sub-kabel mellom sub og reciever. Det som er problemet er at sub'en lager en plagsom dure-lyd når den er på. Dette gjør den enten jeg har lyd på anlegget eller ikke. Den står bare og durer jevnt hele tiden. Det kan vel ikke være tilfelle at det skal være slik? Kan det være noe jeg har koblet feil? Jeg koblet Y-splitten i "Line in" på sub'en. En i L og en i R. Deretter koblet jeg Sub -kabelen sammen med denne, og deretter i sub1 inngang på recieveren, som forøvrig er en NAD T-744. Er veldig takknemlig om noen av dere kan hjelpe meg :D
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2007 14.14.01 #2 av 14
Postet av: Zleepyme
[quote="Elisabeth77"]Hei :D

Er du sikker på at suben har L of R? Som regel er det kun en av de du trenger å bruke da den andre er såkalt X-over. Sjekk ut dette for det vil stå bakpå suben.
Det andre det kan være at kablene ikke er godt nok skjermet. Kan prøve å dekke til y-leddene så de ikke har sjangs til å "gnisse" mot hverandre. Enten det, eller kjøp bedre signalkabler(hvis du ikke allerede har gjort det da
:wink: ) Monster Cable O.L. har en god del bedre skjerming mot strømstøy osv. Dra innom en elektrobutikk og spør betjeningen om dette. Kabler kan være natt og dag i et anlegg.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2007 16.45.31 #3 av 14
Postet av: Elisabeth77
Det står L og R på inngangen ja. Jeg bruker forresten allerede monsterkabler :wink:
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2007 00.23.45 #4 av 14
Postet av: Zleepyme
Forsøkt å bytte kabel? Durer den hvis du ikke har signalkabler koblet i det heletatt?
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2007 08.13.06 #5 av 14
Postet av: Elisabeth77
Den durer bare med kabel i. Jo høyere jeg skur opp volum og frekvens bak på sub'en, jo høyere durer den. Veldig plagsomt :?
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2007 09.08.15 #6 av 14
Postet av: Torja
Kan være et problem med strømmen. Legger du kun merke til duren når bare subben står på, men ikke når du spiller av film/musikk?
Har hatt slik during i en billig subb selv. Måtte slå subben helt av når den ikke var i bruk. Duren ligner kansje litt som når kjøleskapet slår seg på, en slags 50Hz svingning fra strøm kursen. Kan komme av en jordingsfeil. Er subben koblet til en jordet strømkontakt eller en uten jord. Forsalg er å bytte mellom jord og ikke jord.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2007 14.41.35 #7 av 14
Postet av: Zleepyme
Da er det mest sannsynlig feil i kabelen. Prøv å bytt denne. Eller se om skjerming kommer borti steder den ikke burde være borti. I værste fall så kan d være feil enten på inngangen på subben, eller på utgangen på forsterkeren. Men dette er sjelden. mest sannsynlig kabelen...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2007 15.00.31 #8 av 14
Postet av: Elisabeth77
Ok, det som er litt merkelig er at jeg ikke får lyd i sub'en når jeg bare har en kabel i subw1 inngang på reciever. Om jeg bruker 2 kabler, (L og R), i sub + kabel i både subw1 og subw2 inngang på reciever får jeg lyd.

Kjøpte forresten Galvanisk skille til bruk mellom tv-uttak, (har dekoder), men det hjalp heller ikke på duringen fra sub.

Blir snart koko av alle koblingene :shock:
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2007 18.13.40 #9 av 14
Postet av: Torja
Sikker på at dette er koblet riktig, er kun en subb utgang på den forsterkeren din?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2007 21.04.56 #10 av 14
Postet av: Elisabeth77
Jeg har 2 sub innganger. Skal kjøpe en til y-split så tror jeg det blir bra. Har forresten fått bort "brummingen" i sub'en ved å bruke et Galvanisk skille mellom tv-uttak og dekoder. Nå er den respektabel å være sammen med. Bare svak "strømlyd" fra den nå. Alle elektriske apparater lager litt lyd så det får være greit. Ellers er det en kanonbra sub. Den smeller fra på kun minimum av volum. Begynner å bli riktig så fornøyd med det nye anlegget etter hvert :D
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2007 11.50.16 #11 av 14
Postet av: Soundispower
skal ikke lage den minste lyd, ikke hørbar iallefall..kan du ta et bilde av koblingen du har gjort bakpå subben?

har hatt dette problemet som du nevner selv, men det er pga eldgammel forsterker som loddingen inne har begynt å løsne på osv...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 03.17.54 #12 av 14
Postet av: Elisabeth77
Jeg har gjort akkurat som på bildet her. En i L og en i R på Line In. Skulle være riktig det :wink: kobling sub.jpg kobling sub.jpg ( 85,482421875 KB) Vist 1006 ganger
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 10.59.02 #13 av 14
Postet av: Torja
"Elisabeth77" skrev:Jeg har 2 sub innganger. Skal kjøpe en til y-split så tror jeg det blir bra. Har forresten fått bort "brummingen" i sub'en ved å bruke et Galvanisk skille mellom tv-uttak og dekoder. Nå er den respektabel å være sammen med. Bare svak "strømlyd" fra den nå. Alle elektriske apparater lager litt lyd så det får være greit. Ellers er det en kanonbra sub. Den smeller fra på kun minimum av volum. Begynner å bli riktig så fornøyd med det nye anlegget etter hvert :D


Litt misforståelse fra min side, trodde du mente du koblet to ledninger fra selve forsterkeren din og bort til subben. Den koblingen med y-splitt ser helt riktig ut. Hvilken reciver har du?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 12.40.43 #14 av 14
Postet av: Elisabeth77
Jeg har en NAD T-744 reciever. Jeg får ikke sub'en til å virke når jeg bare kobler 1 stk.kabel i Pre-Out Subw1, men om jeg bruker både Subw1 og 2 virker den som bare juling. Bruker noen simple kabler nå så derfor skal jeg kjøpe 1 stk. Y-split til slik at jeg har Y-split i begge ender av "Monster kabel".

Da blir det 2 i Line In på sub + 2 i reciever. Det funker kanon :D
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar